Klassikkoautot ovat Suomessa edullisia
Kaksi päivää Saksan suurimmilla klassikkoajoneuvojen Retro Classics 2018 -messuilla Stuttgartissa vakuutti suomalaisen ajoneuvoharrastajan siitä, että kotimainen hintataso on (onneksi) vielä kaukana Keski-Euroopan hintatasosta. Ei siis ole ihme, että vanhaa kalustoa myydään kiihtyvällä tahdilla Suomesta ulos.
Itse myin '66 kuplavolkkarin viime syksynä saksalaiselle harrastajalle. Auto oli monta kuukautta myytävänä netin suomalaisilla kauppakaupoilla mielestäni auton historian ja kunnon huomioiden edulliseen hintaan. Sain Suomesta vain yhden soiton, mutta soittaja asui vajaan 300km päässä, eikä halunnut lähteä Etelä-Suomeen autoa katsomaan. Kaikki muut Suomesta tulleet yhteydenotot koskivat auton hintaa. Yhteyttä ottaneiden mielestä hintapyyntöni oli liian korkea. 73tkm uudesta ajetun alkuperäiskuntoisen kuplan hinta olisi pitänyt olla alle 3000 euroa.
Saksalainen ostaja kyseli autosta tekstiviestillä ja maksoi tililleni 500 euron varausrahan. Kaksi viikkoa myöhemmin hän lensi paikalle, maksoi loput pyyntihinnasta ja ajoi auton Vuosaaren satamassa Saksaan menevään laivaan. Ja sai hienon kuplan mukaansa.
Toki olisin toivonut, että auto olisi jäänyt Suomeen, mutta meillä monissa merkeissä markkinoilla on vielä niin paljon ylitarjontaa, että on helpompi myydä auto vientiin. Ulkomaille myyviä on toki helppo kritisoida päätöksestään ja osin kritiikki on ymmärrettävääkin. Samalla kannattaa kuitenkin muistaa, että Suomi taitaa sittenkin pohjoisen sijaintinsa ansiosta olla harrasteautojen tuonnin ja viennin suhteen reippaasti plussapuolella. Minkälainen olisikaan tilanne, jos 'Amerikan Joe' ei olisi suostunut myymään Suomeen vietäväksi yhtään jenkkiklassikkoa?
Kaikki ei ole sitä miltä näyttää Saksassakaan
Tämä artikkeli sisältää poimintoja Stuttgartin Retro Classics -messuilla myytävänä olleiden autojen pyyntihinnoista. Kalleimpien autojen esittelytekstien hintapyynnön kohdalla oli kehotus 'hinta ilmoitetaan kysyttäessä'. Tässä jutussa esittelen messujen tarjonnasta vain sellaisia autoja, joiden hinta oli suoraan ilmoitettu. Osa näistä autoista meni messujen aikana kaupaksi.
Kuvan mintunvihreä aurinkokattoinen Fiat 500 Topolino (italiaksi Mikki Hiiri) keräsi paljon ihailijoita ja "renkaanpotkijoita". Retro Classics -messuilla myynnissä olleeksi autoksi Topolino oli myös edullinen. Auton hintapyyntö oli "vain" 9900 euroa. Suomalaisittain tämäkin hintapyyntö on toki korkea, mutta Retro Classics messuilta ei montaa alle kymppitonnin autoa löytynyt. Katsotaanpa autoa hieman lähempää.
Retro Classics -messuilla oli paljon todella upeasti entisöityjä autoja. Mutta tästä päällisin puolin nätistä Fiatista niin ei voi sanoa (klikkaa kuva suuremmaksi). Kymppitonnin autoksi sisätilojen viimeistely on todella karkea. Mitä lie suomalainen museoautotarkastaja sanoisi Fiatin A-pylväästä?
Kymppitonnilla ei Saksasta siis kovin kummoista klassikkoautoa vielä saa, ainakaan Retro Classics -messuilta. Budjetin tuplaamalla tai mieluummin kolminkertaistamalla alkaa valinnan varaa olla huomattavasti enemmän.
1970 Volkswagen Käfer VW1300, 14000€
Hienokuntoisen ja alkuperäisyyttä kunnioittaen entisöidyn pystylamppuisen vuoden 1970 kuplavolkkarin hintapyynti tippui messujen kuluessa hieman. 14000 euroa on silti pystylamppuisesta vakiokuplasta hinta, jonka Suomessa vain harva on valmis maksamaan. Kuplassa viimeistelyn taso oli Fiat Topolinoon verrattuna aivan eri tasolla. Niinpä auto tuntui messujen muuhun tarjontaan verrattuna jopa edulliselta.
1970 BMW R100 Fat bobber, 16989€
Kaksipyöräisen harrasteajoneuvon omistajaksi pääsee Saksassa autoa edullisemmin. Tämä myynnissä ollut pyörä on rakennettu BMW R50/5 mallin pohjalta. Tankki on R25 pyörästä ja renkaat 16 tuumaiset. Hintapyyntö 16989 euroa.
BMW:n moottoripyörien historiasta voi lukea lisää täältä: 95–vuotias BMW R32 mullisti moottoripyörien suunnittelun
1976 Toyota Celica 1600 GT, 26900€
Japanilaisia klassikkoautoja oli messuilla vähän ja Saksassa ylipäänsä niitä ei paljoa liikenteessä näe. Harvoja maukkaita poikkeuksia oli tämä alkuperäiskuntoinen 1976 Toyota Celica 1600 GT. Hintapyyntö oli auton ajomäärään, kuntoon ja erilaisuuteen nähden varsin kohtuullinen 26900 euroa.
1964 Fiat Abarth 850 TC replica, 28950€
Aito Abarth on yleensä nähnyt kilparatoja ja jossain vaiheessa kokenut kilpa-autoilun kovuuden. Niinpä aidon Abarthin ei välttämättä tule olla virheetön, vaan eletty historia saa mielestäni näkyä. Tämä myynnissä ollut Abarth 850TC ei kuitenkaan ole aito, vaan Fiat 600 mallin pohjalta rakennettu replika.
Valkoinen kopio alkuperäisestä on toki sekin kaunis auto, mutta aito on aina aito. Aitoa Abarth 850TC autoa en myyntihallista löytänyt, joten arvoitukseksi jää, paljonko sellaisesta olisi vastaavassa kunnossa pyydetty. Replikan hintapyyntö oli 28950 euroa.
Lisää Abarthista voi lukea täältä: Carlo Abarth - Skorpionin tarina, osa 1
1972 Opel GT/J 1900, 28900€
Kolmenkympin hintaluokassa Saksassa alkaa jo olla paljon tarjontaa harrasteautoissa. Merkkiä ja malleja riittää joka lähtöön ja yleisesti ottaen 30 000 eurolla saa ainakin ulkoisesti säilyneen tai huomaamattomasti entisöidyn harrastepelin. Kaikkein halutuimpia malleja tähän hintaan tosin vielä ei saa.
Kuvan Opel GT:n hintapyynti oli 28900 euroa. Mittariin oli kilometrejä kertynyt 34331 ja myyjän mukaan auton historia tukee kilometrimäärän paikkaansa pitävyyttä.
1957 BMW Isetta, 34900€
Auton ei tarvitse olla suuri ollakseen kallis. Kilohinta lienee BMW Isetta kohdalla melkoinen. Tämä pirteä kaksivärinen ja kolmipyöräinen peipponen 247cm3 12hv moottorilla oli myytävänä hintalapulla 34900€. Messujen viimeisenä päivänä hintalapun tilalla oli myyty-lappu. Hintapyyntö oli siis ilmeisesti kohdillaan.
1966 Volvo P1800 Sport, 39900€
Skandinaviaa Stuttgartissa edusti tämä Volvo P1800, jonka tuulilasissa komeili hintapyyntö 39900 euroa. Autolla on ajettu 80tkm ja sitä myi toinen omistaja. Porschen 911-mallien seasta "Pyhimys" erottui edukseen.
Volvon Pyhimys-mallista voit lukea lisää näistä artikkeleista:
- Sir Roger Mooren 1967 Volvo P1800 "Pyhimys"
- Maailman kalleimmat klassikko-Volvot
1973 Audi 100 Coupé S, 39900€
Ruotsalaisen Volvon iättömän kauniin Pyhimyksen kanssa samanhintainen oli tämä Audin harvinainen 100-mallin Coupé S versio. Muotoilu on toki makuasia, mutta mielestäni korin linjat eivät ole aivan yhtä onnistuneet kuin skandinaavisen Volvon linjat. Omana aikanaan Volvo tosin lienee jo näyttänyt selvästi vanhahtavalta modernia 1970-lukulaista muotoilua edustaneen Audin rinnalla. Audin hintapyyntö oli 39900 euroa.
1955 Ford Thunderbird Convertible V8, 69000€
Pohjoismaissa lienee asukaslukuun suhteutettuna eniten jenkkiautoja harrastajien talleissa. Saksassa jenkkejä oli esillä vain vähän, mutta ne kiinnostivat suurta yleisöä sitäkin enemmän. Tämän entisöidyn kiiltävän mustan Thunberbird-avon hintapyyntö oli 69000 euroa.
Thunderbirdin historista voit lukea lisää tästä artikkelista: Ukkoslintu nousee siivilleen – Ford Thunderbirdin historia
1989 Mercedes-Benz 190E 2.5i-16 Sport Evolution I, 85000€
16-venttiilisellä koneella varustetut Mersun 190-mallit ovat Saksassa käsittämättömän haluttuja. Autoille on useita merkkikerhoja ja monet valmistajat tarjoavat autoihin viritysosia. Tämä yksilö oli huutokaupattavana. Tavoitehinta oli 85000 euroa.
1969 Lancia Fulvia 1.6 HF Fanalone, 119000€
Tästä artikkelista on tarkoituksella jätetty pois Ferrarit, Lamborghinit ja muut superautot. Niiden hinnat ovat vuodesta toiseen pysyneet korkeina. Harvinaisemmat merkit ja mallit ovat mielenkiintoisempia. Tämä Lanci Fulvian luokittelumalli Fanalone oli juuri entisöity. Auto on nro 924 reilusta 1200 valmistuneesta Fanalone-yksilöstä. Auton 1,6 litraisesta moottorista otettu 155 hevosvoiman teho taannee kiitettävän vauhdin vain 890 kiloa painavalle autolle. Hintapyyntö 119000 euroa.
1953 Ford Comète Cabriolet, 238500€
Harrasteauton hintapyyntöä nostaa lähinnä kaksi tekijää: haluttavuus ja kunto. Viimeisenpäällekään entisöidystä autosta ei voi pyytää kovin suurta hintaa, jos auto ei ole ostavan yleisön mielestä haluttava. Porschen suosituimmista malleista voi ainakin Retro Classics -messujen kokemuksella pyytää lähes mitä tahansa, mutta hienokuntoisen japanilaisen klassikon hinta ei nouse samalle tasolle. Ei vaikka, auto olisi kuinka harvinainen.
Harvinaisten mallien osalta yksi hintaan vaikuttava tekijä on moottorin koko. Moottorin täytyy olla joko tarpeeksi pieni tai tarpeeksi suuri ollakseen haluttava. Ja V8-moottorihan toimii aina. Niin tuntui olevan myös tämän Ranskassa valmistetun 1953 Ford Comèten suhteen. Harvinainen avokattoinen malli yhdessä V8-moottorin kanssa nostaa hintaa. Hintapyyntö 238500 euroa.
1956 Porsche 356A Speedster, 435500€
Porschen 356- ja varhaisten 911-mallien hintapyynnöt tuntuvat käsittämättömiltä. Onko varhainen Porsche jokaisen saksalaisen autoharrastajan unelma? Punaisen Speedsterin hintapyyntö oli "kohtuullinen" 435 500 euroa. Liekö viimeinen 500 euroa jätetty tinkivaraksi? Etualan valkoinen kovakattoinen coupe olisi lähtenyt mukaan 699 000 eurolla.
Toki tapahtumassa oli myynnissä miljonaaluokan ajoneuvojakin, mutta niistä suurin osa lienee ennen kaikkea sijoituskohteita omistajilleen, niin ovat nämä Porschetkin. Omakotitalon hintaiset klassikot tuskin ovat arkiajossa kesäisin. Harrastamistahan se on toki sekin, mutta jotenkin sitä soisi näidenkin mallien näkyvän myös katukuvassa, eikä vain autonäyttelyiden punaisilla matoilla.
Saksan harrasteautojen hintataso on korkea. Ainakin Retro Classics -messuilla suomalaisen harrastajan näkökulmasta katsottuna. Palaan vielä kerran messuille entisöintien laatua koskevan artikkelin myötä.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0