
Hiihtokuningas Veikko Hakulisen 1962 Volvo Amazon
Näkemättä ostettu harrasteauto
Syksyn Volvo Amazon Treffeillä sain vinkin, että paikalle saapuneiden autojen joukosta löytyy mielenkiintoisen historian omaava Amazon, jonka katolla sukset eivät ole pelkkä koriste, vaan ne liittyvät auton tarinaan. Kaisankodin kauniin pihamaan nurmikentältä koreilematon, patinoituneen vihreä 1962 Volvo Amazon onkin helppo tunnistaa. Autolla tapahtumaan ovat Hyvinkäältä saapuneet nykyiset omistajat Ellamari Vierikko ja Teppo Vihanta.
Teppo Vihanta, sukset eivät ilmeisesti ole auton katolla aivan sattumalta?
- Ei ole ihan sattumalta. Ja sopivat silläkin tavalla hienosti, että ne ovat Jyväskylässä valmistetut sukset. Auto ja omistajakin kun on siltä suunnalta lähtöisin.
Miten auto päätyi teidän omistukseenne?
- Olen Hyvinkäällä autoromiksella duunissa. Pomon kanssa keskusteltiin, että Amazon olisi se, mikä pitäisi jostain saada. Kerran pomo oli meidän Jyväskylän pisteessä tuuraamassa ja soitti yhtäkkiä, että ostatko Amazonin näkemättä, Teppo muistelee.
- En, en kyllä osta oli vastaukseni, mutta pomo alkoi hetken päästä pommittaa kuvaviesteillä tästä kyseisestä autosta. Vastasin sitten, että joo, kyllä mä sen auton ostan, Teppo jatkaa.

Pieni perushuolto ja konttorilta hakemaan kilvet
Ennen auton löytymistä Teppo oli jo pidemmän aikaa etsinyt sopivaa Amazonia. Jyväskylästä löytynyt Amazon oli ollut Torissa myynnissä, mutta Teppo kertoo, ettei ollut noteerannut ilmoituksen mukaan paljon työtä vaatinutta aihiota ollenkaan. Nyt hän ei kadu ollenkaan, että auto tuli ostettua näkemättä. Auton kilpiin saamiseksi piti tehdä lähinnä pientä perushuoltoa, kuten käydä jarrut lävitse.
- Jyväskylästä auto tuli meidän työpaikan hinausautolla Hyvinkäälle, eli pomo osti sen mulle sieltä. Auto oli yli 20 vuotta seissyt paikoillaan. Tässä ei ollut kilpiä kiinni, eikä mitään. Mutta ei autoon lopulta tarvinnut mitään muuta tehdä, kuin pistää jarrut uudestaan.
- Ajoin Amazonilla konttorille ja sain alkuperäiset mustat kilvet takaisin. Alkuperäiset paperit mulla on kaikki tallessa ensimmäistä rekisteriotetta myöten. Ja tosiaan, auton on Jyväskylän seudulla ostanut uutena Veikko Hakulinen, Teppo kertaa auton vaiheita.

Auton papereista paljastui mieluinen yllätys
Edesmenneiden merkkihenkilöiden omaisuudesta maksetaan usein suuria summia. Paljastuiko Amazonin ensimmäisen omistajan henkilöllisyys sinulle yllätyksenä vasta kauppojen tekemisen jälkeen?
- Kyllä. Pomo sanoi, että katsopa kuka on auton ensimmäinen omistaja. Et varmaan häntä tiedä. Enkä tiennytkään, mutta nyt tiedän kuka hän oli.
- Veikko Hakulinen oli metsäteknikko siviiliammatiltaan ja Jämsänkoski oli hänen kotipaikkansa. En tiedä kuinka kauan hän on auton omistanut. Hakulisen jälkeen autolla on ollut kaksi pidempää omistajaa. Autolla viimeisimmät vuodet ennen seisomaan jäämistä ajanut henkilö oli menehtynyt ja hänen vaimonsa laittoi auton eteenpäin naapurilleen. Ja sieltä naapurilta pomoni sitten toi auton minulle.




Auto voi olla alkuperäinen vain kerran
Täydellisesti entisöidyt historiaa omaavat autot ovat kyllä kauniita katsella ja menevät huutokaupoissa kaupaksi käsittämättömillä hinnoilla, mutta auto voi olla alkuperäinen vain kerran. Ellamarin ja Tepon autossa on silmin nähden sellaista ajan patinaa ja historiallista arvokkuutta, mitä rahalla ei voi ostaa.
Kuinka paljon Amazonillanne on ajettu ja kuinka paljon autossa on alkuperäistä?
- Jos mittarilukema pitää paikkaansa, niin autolla on ajettu 27 000, mutta sitähän ei tiedä kuinka monta kertaa se on pyörähtänyt ympäri. Minä ostin auton 2016 ja olen ajanut autolla joka päivä, myös kaksi talvea. Amazon on erittäin mukava talviauto, Teppo Vihanta kertoo.
- Alkuperäistä siinä on lähes kaikki. Ainoastaan etumaskin ritilät ei ole oikeata vuosimallia ja maskin kehys on jostain kumman syystä lasikuitua. En tiedä, että minkä takia. Auton puskureista puuttui kävyt. Ne löytyivät riihimäkeläisen harrastajan varastoista. Olen pikkuhiljaa yrittänyt kalastella kaikenlaista pisteosaa.
- Maskiritilät on kaikista vaikein, sillä niitä ei saa mistään. Jos jollain sellaiset on, niin ei niistä haluta luopua tai niistä pyydetään hirveetä hintaa. Joskus vuosia sitten autosta on hitsattu sellaiset kohdat mistä nämä on tyypillisesti mätiä, mutta ne on joku ammattilainen tehnyt niin, että ne on tosi siistiä jälkeä.
- Konehuoneessa kaikki on ihan niin kuin kuulukin olla alkuperäisesti. Auton alkuperäinen B18A kone siellä on. Ei ole mitään tietoa onko sille koskaan tehty mitään isompaa remonttia, mutta minun ei ole ainakaan tarvinnut tehdä. Alkuperäinen kaasari oli väljä, mutta löysin muutamalla kympillä ihan suoraan tehtaan paketista todella hyväkuntoisen kaasarin. Oli tosi mukava laittaa se koneeseen kiinni, kun moottori ei enää pätkinyt eikä nyppinyt, Teppo toteaa.



Harrasteauto ympärivuotisena käyttöautona
Silloin tällöin talvisessa lumipyryssä tai suolauksen jäljiltä loskaisessa rapakylvyssä vastaan tulee harrasteauto, jolla ajetaan ympäri vuoden. Moni haluaisi tallikauden sijaan ajaa harrasteautollaan kaikki ajot, mutta yli 50-vuotiaan klassikon soveltuvuus talviajoon voi epäilyttää. Ruotsalainen Volvo on Pohjolan oloihin suunniteltu, joten Teppo päätti ottaa konkreettisesti selvää miten Amazonilla talvella pärjäisi.
Onko Amazon teillä ympärivuotinen käyttöauto?
- No nyt varmaan on niin, että en enää ens talvea aja, vaan hommaan jonkun talviauton. En uskalla pilata tätä. Vaikka viime talvena sen näki taas, että naapuri sahaili 2000-luvun autoa yli 20 asteen pakkasessa käyntiin. Tämä oli myös lohkolämmittimessä, eikä tarvinnut kuin vähän avainta kääntää, niin hyppäsi heti. On niin lämmin auto kyllä, että ei ole mitään pahaa sanottavaa. Jos on luntakin tullut paljon, että on oikein korkeeta hankea, niin tämä menee, eikä jää jumiin eikä mitään.
- Kävin yks päivä keskellä talvea kokeilemassa tammikuussa, että tulisiko leima ja tulihan se. Ei tullut mitään sanomista mistään. Kyllä siinä katsastusmiestä katselin tammikuussa, kun se tuota pohjaa rupes ihmettelemään ja sanoi, että pitäisi varmaan joskus näitä massoja täältä vähän putsailla. Mä sanoin, että ei tarvii, siellä on hyvä pelti alla. Täähän on niin ekologinen auto nykyään, kun puhutaan vähäpäästöisistä, että ei tästä oteta edes päästöjä laisinkaan katsastuksessa.



Yhteisestä harrastuksesta ei luovuta
Hiihtäjälegendan Volvo on Ellamari Vierikon ja Teppo Vihantan yhteinen harrastus. Auton takapenkki oli Hyvinkäälle saapuessa ilmeisesti autossa säilytettyjen nastarenkaiden jäljiltä lohduttomassa kunnossa. Ellamari kunnosti penkin alkuperäistä vastaavalla verhoilulla osana opiskelujaan. Etupenkkien ja muun verhoilun kunnostaminen on työn alla. Tapahtumiakin autolla kierretään yhdessä.
Amazon pysyy ilmeisesti teillä pidempään perheessä?
- Kyllä mä niin luulen. On tätä moni halunnut justiinsa ton takia, kun olen kertonut, että kenen tämä on ollut. Kyllä tämä monelle kelpaisi, mutta ei ole myytävänä, Teppo vastaa.
- Auto on Hyvinkäällä tunnettu siitä, että kun tämä tosiaan tuli autopurkamolle seisomaan, niin Hyvinkäällä alkoi juttu kiertää, että nyt on tullut purkaamolle Volvo Amazon. Kaikki kävi tätä pyörimässä siellä ja mä sanoin, että ei se ole myytävänä, se on mun. En kyllä halua luopua tästä. Amazon on ollut teinistä lähtien mun unelmani ja nyt mulla on sellainen, Teppo päättää ja virnistää.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0