Formula 1 Monaco GP vuonna 1962 oli 20. kaupunkiradalla ajettu kilpailu. Vain viisi autoa selvisi kilpailun maaliin saakka.
Bruce McLaren otti Cooper-Climax autollaan Monacossa kauden avausvoiton. Toiseksi tullut Phil Hill jäi Ferrarillaan voittajasta vain 1,3 sekuntia. Kisan voitosta ahtaalla katuradalla ajettiin kilpaa aina maaliruudulle saakka täydet 100 kierrosta. Kolmanneksi tullut Lorenzo Bandini sai hänkin sata kierrosta täyteen, mutta neljäs John Surtees jäi kierroksella ja viidenneksi tullut Ruotsin Joakim Bonnier seitsemän kierrosta voittajasta.
Vuosien 1963 ja 1965 maailmanmestari Jim Clark ajoi Monacossa ’62 F1-uransa ensimmäisen paalupaikan ajalla 1.35,4. Vuoden 2007 maailmanmestari Kimi Räikkönen ajoi vuoden 2017 GP:ssä paalulle ajalla 1.12,1.
Ajat eivät toki ole täysin vertailukelpoiset radan muutosten johdosta, mutta kertovat kuitenkin siitä, mistä filmikin: yllättävän kovaa mentiin jo reilu 50 vuotta sitten. Etenkin kun pitää mielessä, että kausilla 1961-1965 F1-moottorit olivat 1.5 litraisia ja niistä otettiin irti 150-225 hevosvoimaa.
’It’s the man who wins this battle, not the engine alone’
Monacon radalla loistavat poissaolollaan niin korkeat turva-aidat kuin pehmusteet törmäyksien vaimentamiseksi. Virhe satama-altaassa tiesi kuljettajalle syöksyä mereen. Puut ovat radan varrella paikallaan aivan kuten Eläintarhan ajoissa aikanaan.
Ilman onnettomuuksia ei vuoden 1962 Monacon GP sujunut, sillä viiden auton kolari ensimmäisellä kierroksella Gasometer neulansilmämutkassa johti siihen, että Richie Gintherin BRM autosta lensi oikea takarengas kohti yleisöä ja osui ratavalvojana toimineeseen Ange Baldoniin. Baldoni kuoli iskun seurauksena.
Alla oleva filmi Monacon GP:stä ’62 on katsomisen arvoinen niin formulafanille kuin 1960-luvun autoilutsta yleensäkin kiinnostuneelle. Filmi on alunperin kuvattu mustavalkoisena 70mm elokuvafilmille, mutta nyt filmi on digitaalisesti väritetty ja remasteroitu. Jälki on on huimaavan kaunista ja kertoo niin lajin kehittymisestä kuin maailman muuttumisestakin.
Teksti: Wheels.fi [Kai Lappalainen]
Kuva: Lothar Spurzem
Video: NoProperThrottleControl