Suomalaisten autoharrastajien yllätykseksi Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa kaikkien yli 40 vuotta vanhojen yksityiskäytössä olevien ajoneuvojen vapauttamista määräaikaiskatsastuksesta. Ehdotus kuulostaa ensi alkuun poikkeuksellisen hyvältä, mutta siihen sisältyy autoharrastuksen ja ajoneuvokulttuurin kehittymisen kannalta myös selkeitä uhkia.
Ehdotus vapauttaisi yli 40–vuotiaat ajoneuvot määräaikaiskatsastuksesta
Viikolla uutisoitiin näyttävästi Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) katsastuslainsäädännön uudistamisen toiseen vaiheeseen liittyvästä ehdotuksesta vapauttaa yli 40 vuotta vanhat yksityiskäytössä olevat ajoneuvot ja O2-luokan perävaunut määräaikaiskatsastuksesta.
Alunperin ministeriön asetusluonnoksessa ehdotettiin katsastusvapautta vain museorekisteröidyille ajoneuvoille, mutta nyt esitystä on päivitetty ja vapautusta ehdotetaan laajennettavan koskemaan kaikkia muussa kuin luvanvaraisessa käytössä olevia yli 40-vuotiaita ajoneuvoja. Esitystä perustellaan mm. sillä, että vanhojen ajoneuvojen määräaikaiskatsastusvelvollisuudesta luopumisen ei katsota oleellisesti vaikuttavan liikenneturvallisuuteen.
Ristiriitainen vastaanotto
Ehdotus on autoharrastajien keskuudessa otettu vastaan ristiriitaisissa tunnelmissa. Toisaalta on juhlittu sitä, että vihdoinkin Suomessa autoharrastajien elämää helpotetaan ja mallia otetaan muista Euroopan maista (esim. Ruotsi ja Englanti). Toisaalta ehdotusta on kommentoitu epäuskoisin ”ei tule ikinä tapahtumaan” ja ”en usko ennen kuin näen” kommentein.
Liikenne- ja viestintäministeriö on uudistanut lainsäädäntöä viime vuosina reippaalla kädellä. Katsastuslaki uudistui edellisen kerran toukokuussa 2018 ja taksilaitkin kirjoitettiin kokonaan uusiksi.
Vanhojen ajoneuvojen katsastusvapaus voimaan jo 20.5.2019
LVM:n ehdotuksen mukaan uusi yli 40 vuotta vanhoja ajoneuvoja koskeva asetus tulisi voimaan jo tämän vuoden keväällä 20.5.2019. Aluksi voimassa olisi nk. siirtymäsäännökset, joiden mukaan määräaikaiskatsastusvelvollisuuden päättyminen koskisi ajoneuvoa, jonka säännöksessä tarkoitettu katsastus on suoritettu 20 päivänä toukokuuta 2018 tai sen jälkeen.
Mitä katsastusvapaus merkitsisi autoharrastajille?
Harrasteautoilla ajetaan vähän, joten vuosittainen määräaikaiskatsastus on monelle pakollinen meno, joka saattaa merkittävästikin lisätä harrastuksen kokonaiskustannuksia ja tuntua rahastukselta. Useana kesänä olen katsastanut harrasteauton vain yhdessä tapahtumassa käyntiä varten. Uusi laki helpottaisi toteutuessaan vanhoja ajoneuvoja harrastavien elämää reippaasti, eikä O2-luokan peräväunuksi luokiteltavaa tyypillistä autotraileriakaan tarvitsisi kiikuttaa joka toinen vuosi määräaikaiskatsastukseen kuten nyt.
Lakiehdotukseen piilee harrastajan kannalta myös uhkia, joita ei heti tule ajatelleeksi. Vapautus määräaikaiskatsastuksesta voi johtaa nk. tienvarsikatsastuksiin, eli valvonnan siirtymiseen enenevässä määrin liikenteessä olevien ajoneuvojen valvomiseen kerran vuodessa tapahtuvan määräaikaiskatsastuksen sijaan.
Poliisin rajalliset resurssit riittävät vain osittaiseen valvontaan. Tienvarressa omaa harrasteajoneuvoa ei myöskään tarkasta se tuttu lähikonttorin katsastusinsinööri, joka on lyönyt leiman auton papereihin (tai nykyisin tietokantaan) vuosikymmenten ajan, vaan viranomainen, jolla ei välttämättä ole riittävää asiantuntemusta tai välineitä ajoneuvon todellisen teknisen kunnon määrittämiseksi. Tien päällä kilvet saatetaan viedä tai ajoneuvo lähettää valvontakatsastukseen varmuuden vuoksi.
Katsastusvapaus edellyttää yhteisvastuullisuutta
Moottoripyörät ovat Suomessa olleet vapaita määräaikaiskatsastuksista jo pitkään ja mp-harrastajat ovat olleet niin yhteisvastuullisia, että suomalaiset virkamiehet ovat jopa vastustaneet moottoripyörien katsastuspakkoa EU-tasolla. Suuria ongelmia ei ole poliisin suorittamassa moottoripyörien valvonnassa ollut, ainakaan silloin, kun pyörät ja ajoasut ovat olleet harrastajilla päällisin puolin kunnossa.
Parasta olisi, jos tilanne tulevaisuudessa olisi sama autoharrastajien keskuudessa. Se toki tarkoittaisi yhteisvastuullisuutta voimassa olevan lainsäädännön noudattamisessa. Suomeksi sanottuna siis sitä, että ilman muutoskatsastusta neloskoneen tilalle ei lusikoitaisi isolohkokasia tai tehtäisi luvatta muitakaan kiellettyjä muutoksia. Kiusaus voi tulla suureksi, mutta muutoskatsastuslainsäädäntöön ei ole tässä esityksessä vielä muutoksia luvassa.
Seuraamme lakiehdotuksen vastaanottoa ja etenemistä
Ministeriön asetusluonnos on parhaillaan lausuntokierroksella. Jokainen kansalainen voi ilmaista oman mielipiteensä lausuntopalvelussa 20.2.2019 mennessä. Toivottavasti tämä uudistus toteutetaan suomalaisen ajoneuvokulttuurin parhaaksi. Wheels seuraa lainsäädännön kehitystä ja asiasta käytävää keskustelua.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0