Ikinuori tähtikeula – 1973 Mercedes-Benz 250c coupé
Klassinen pilariton hardtop coupé-kori, ajattoman kauniit mittasuhteet, elegentit yksityiskohdat ja saksalaisen sodanjälkeisen insinöörityön huippuunsa hiottu laatu ja luotettavuus. Siinä on lyhyesti W114 Mercedez-Benz 250c coupeen resepti. Ei ihme, että Mercedeksen uusi coupé oli heti vuonna 1969 tapahtuneesta ensiesittelystään lähtien välitön menestys. Eikä keski-ikäisen MB coupén taika ole vuosien saatossa mihinkään kadonnut. Päinvastoin. Auto on yhä kaunis kuin loppukesän auringonlasku.
Mersuharrastajan taikasanat AMG, Cosworth, Stroke 8..
Hyvinkääläisen Mercedes-Benz harrastajan Jukka Laitisen kokoelmasta löytyy useita mersuja, joiden mallinimissä vilahtee maailmankuuluja termejä, jotka muitakin automerkkejä harrastavat tunnistavat: coupé, AMG, Cosworth, niistä muutaman mainitakseni.
– Autoillani on tietty yhteinen piirre. Ne ovat pienellä valmistusmäärällä ja mielenkiintoisella historialla, Jukka valottaa MB-kokoelmaansa.
Hyvinkään mobilistien kesäkokoontumiseen kauppatorille Jukka saapui museorekisteröidyllä vuosimallin 1973 Mercedes-Benz 250c autolla.
– Auto on tullut Suomeen 80-90-lukujen vaihteessa Ruotsista. Auton ensimmäinen omistaja oli Ruotsin yleisradion SVT:n johtajia. Nimi ei ole minun tiedossani, mutta näin minulle kertoi auton Suomeen tuonut edellinen omistaja, Jukka kertaa coupén historiaa.
Mercedes-Benz W114 "Stroke Eight"
Merces-Benzin kokonaan uusi W114 ja sen nelisylinterin pikkusisko W115 tunnetaan myös ”/8”-mallisarjana. Nimitys tulee runkonumeroinnista, johon Mercedeksellä siirryttiin vuonna 1968. Tyyppikilpiin VIN-numeron perään meistettiin /8 erottamaan uudet mallit vanhemmista.
Mercedeksen mallisarjassa W114 korvasi vanhemman W110-siipiauton. Mies, jonka suunnittelupöydällä Mersulta leikattiin siivet lopullisesti pois, oli ranskalainen autosuunnittelija Paul Bracq. Mercedeksen mallien ohella Bracqin kädenjälkeä voi ihailla myös BMW 1600ti, E23 ja E24 -mallien sulavissa linjoissa. E24 korista 6-sarjan coupéta on syystäkin nimitetty yhdeksi BMW kaikkein kauneimmista automalleista. Voikin sanoa, että Paul Bracqin nimi on automaailmassa jäänyt täysin syyttä kuuluisien italialaisten koriräätäleiden nimien varjoon.
Vakiovarusteena turvallisuus
Mercedes-Benzin mainoslause muokattiin copywritereiden toimesta vuonna 1967 muotoon ”Vakiovarusteena turvallisuus.” Lauseen velvoittamana uusi Mercedes oli enemmän kuin vain vanha sisältö modernin kauniissa kuoressa. Mallisarjan suurimmat muutokset ovat katsojan silmiltä piilossa korin pehmeän laatikkomaisten muotojen alla.
Mercedes-Benz W114/W115-malli sai taakse kokonaan uuden diagonaalisen heiluakselin ja levyjarrut jokaiseen nurkkaan. Kuusisylinteriset mallit saivat lisävarustelistalle tehokkaamman moottorin pariksi viisivaihteisen vaihdelaatikon. Keulan ajovalot käännettiin pystyyn, lämmityslaitetta parannettiin ja istuimiin lisättiin toppausta kannattelemaan raskaampaakin kaasujalkaa autobahnan kiitäessä alla.
Näillä muutoksilla ajettavuus, kestävyys ja turvallisuus ottivat aimo harppauksen kohti markkinointiosaston muovaaman iskulauseen arvolupausta.
Mercedes-Benz tarjosi omistajilleen arjen äänetöntä luksusta
W114 Mercedes-Benzin lisävarustelistalta löytyy alipaineella toimiva keskuslukitus. Alipainejärjestelmässä nykyautoista tuttu ovien ja luukkujen lukkojen mikrokytkinten ja solenoidin äänekäs naksahdus puuttuu. Jukka Laitinen esittelee lukkojen toimintaa ja toden totta, alipaine imaisee ovet lukkoon kaikessa hiljaisuudessa. Ostettaessa Jukan coupé ei yhtä moitteettomassa kuosissa ollut.
– Sekä sisä- että ulkolokasuojat on uusittu ja auto on maalattu uudelleen. Museoauton tulee olla siisti ja ehjä, vaikka käytön jälkiä sallitaan. Ilman koritöitä tämän auton museointi ei olisi ollut mahdollinen auton huonon kunnon ja osapuutteiden takia.
– Auton keltaiset ajovalot ovat Ranskan vientimalliin tarkoitetut, mutta nekin on museotarkastuksessa hyväksytty, Jukka vastaa kysymykseeni Mersun keulaa koristavista ja hopeiseen maalipintaan sopivaa kontrastia tuovista kellertävistä ajovaloista.
Unelmien mersu haettiin vaikka ulkomailta
Tähtikeula on täällä autoverotuksen luvatussa maassa edustanut aina ylempää luokkaa, eikä W114-sarjan coupé-Mersuja meille liiaksi uutena tuotu. Jos markkoja ei pankkikirjan viimeisellä sivulla ollut riittävästi, lähti moni vuodeksi töihin ulkomaille saadakseen unelmiensa mersun verottomana suomalaisten kilpien väliin. Jukka Laitisen yksilökin on saapunut Suomeen muuttoautona.
Mikä mersussa sai monen tekemään ulkomailla pitkää päivää sellaisen hankkiakseen? Tai mikä Jukka Laitista merkissä niin kiehtoo, että harvinaisten mallien kokoelma enää mahdu tavallisen omakotitalon autotalliin?
– Tietysti merkillä on tietty status ja maine, Jukka vastaa.
Niinpä. Maailma tarvitsee esikuvia. Esikuvia, jotka vielä viiden vuosikymmenen jälkeenkin näyttävät siltä, että niillä olisi mukava matkata kesätuulessa hardtopin ikkunat alhaalla maisemasta nauttien pitkin avointa autobahnaa Euroopan toiselle laidalle. Nyt 86-vuotiaan Paul Bracqin kotikaupungin Bordeauxin kohdalla voisi sen verran hidastaa vauhtia, että nostaisi lakkia mestarille, joka /8-coupén muodot piirustuspöydällään loihti.
Kiitos Jukalle auton esittelystä ja antoisia kilometrejä alkavaan syksyyn!
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0