Lomareissun etelänaapuriin voi käyttää muuhunkin kuin Tallinkin kylpylässä lillumiseen tai alkoholin lastaamiseen takakonttiin SuperAlkosta. Eikä satamasta tarvitse edes lähteä kovin kauas, sillä jopa Viron pääkaupungin katuja kulkiessa voi bongata kaikenlaista ajoneuvoharrastajaa kiinnostavaa kalustoa. Tässä artikkelissa kuvasatoa yhden viikonlopun metsä- ja pihalöytökierrokselta Tallinnasta.
1. Moskvitš 400/401
Moskvitš 400 tai tutummin Piikkinokka Mosse lienee lojunut tässä jo pidempään, mutta auto vaikutti erittäin kovapeltiseltä ja suht täydelliseltä. Tästä syntyisi kohtuu pienellä vaivalla toimiva peli liikenteeseen. Sisustan pisteosatkin näyttivät olevan tallessa.
2. 1972 GAZ 69
Neuvostoliittolaisen GAZin suunnittelema, vuosina 1953-1972 valmistettu nelivetoinen GAZ 69 maastoauto. Auton valmistaminen siirtyi GAZilta UAZin tehtaalle jo 1950-luvulla. Kansa oli Uljanovskin tehtaan johdon harmiksi tottunut kutsumaan autoa GAZ 69-nimellä, eikä sitä koskaan totuttu nimittämään UAZ 69:ksi tuotantopaikkakuntansa mukaan.
Suomeen GAZ69 autoja tuli eri versioina useita satoja aina valmistumisen päättymiseen asti vuonna 1972. Kuvan auto on viimeistä vuosimallia 1972, 2.1L rivinelosella, josta on ainakin paperilla otettu uutena 38kW. Varustukseltaan GAZ69 on karu, mutta maastossa se menee toimiessaan pahoihinkin paikkoihin.
Nykyään GAZ69 on suosittu kesäauto, sillä kyytiin mahtuu isompikin kaveriporukka ja telttakankainen kate on helppo riisua pois. Hieman tekee pahaa nähdä avoauto seisomassa lumisateessa, mutta toisaalta rankkoihin olosuhteisiinhan nämä entisessä Neuvostoliitossa valmistettiin.
3. Volkswagen VW1300 1973
Maailmassa ei taida niin kaukaista kolkkaa ollakaan, etteikö sieltä yhtä kuplavolkkaria löytyisi. Viroon päätyi uutena vain yksittäisiä ilmajäähdytteisiä volkkareita merimiesten mukana. Neuvosto-Virossa ajettiin isänmaallisella (so. etupäässä Venäjällä ja Urkainassa valmistetulla) kalustolla. Autoista oli pulaa, joten käsistään kätevät pellepelottomat rakensivat omat autonsa itse.
Suurin osa Viron nykyisestä ilmajäähdytteisestä kalustosta on tuotu maahan Suomesta, mutta nykyään autoja tuodaan myös Keski-Euroopasta. Kuvan auto on tuotu Viroon jo 1990-luvun puolessa välissä. 70-luvun kuplat ovat pelleiltään kohtuullisen rapeita, jos autoista ei ole pidetty huolta, joten liekö ruostereikien takia tämäkin jäänyt seisomaan.
4. Saab 96
Autiotalon pihaa koristaa kohtuullisen kovapeltisen näköinen Saab 96 mallin koppa. Irrotetut peltiosatkin lojuvat lähistöllä. Toivottavasti auto päätyy vielä hyödynnettäväksi toisessa projektissa. Paikka on sen verran pusikkojen peitossa, että kesällä tätä vihreää autoa pihasta tuskin edes erottaa.
5. Dnepr K650/750 sivuvaunullinen moottoripyörä
Ukrainan pääkaupungissa Kiovassa valmistettu Dnepr voisi olla nimeltään myös KMZ (Kiovan moottoripyötätehdas) Neuvostoliiton valmistuspaikan mukaan nimettyjen tehtaiden perusteella.
Vuonna 1967 Neuvostoliitossa juhlittiin Lokakuun vallankumouksen 50-vuotisjuhlia ja sen kunniaksi KMZ esitteli uuden Dnepr K650 moottoripyörän. K650 oli KMZ:n ensimmäisen malli, jossa oli OVH-työntötankomoottori. Uusi moottori pohjautui toisen maailmansodan aikaisen Zündapp KS750 mallin moottoriin.
Kuvan pidempään seissyt sivuvaunullinen Dnepr näyttäisi sisältävän osia uudemmasta 750 mallista, sekä vanhemmasta M-72 pyörästä, mikä olikin tavallista varaosien heikon saatavuuden takia. Harmi, että kunnostuskelpoinen pyörä seisoo pihakoristeena.
6. Mercedez Benz W115 1973-1976
Viron itsenäistyttyä uudelleen vuoden 1991 laulavan vallankumouksen jälkeen alkoi maahan virrata länsiautoja. Itärauta menetti hetkessä arvonsa ja harvinaistakin neuvostokalustoa myytiin metalliromuksi. Erityisen haluttuja olivat vanhemmat E-sarjan Mersut, joita tuotiin Saksasta todella paljon. Niinpä joka puolella tuntuu tulevan vastaan vanhoja mersuja.
Keula pystyssä kohtaloaan odottava W115 malli osuu ilmeisesti valmistuajankohdaltaan vuosien 1973 ja 1976 välille. Jos osat ovat autoon tallessa, niin auto kannattaisi ilman muuta pelastaa.
7. Mercedes Benz L408 vm. 1986
Suomessa tämä Mersun mahtipaku olisi jo museoikäinen, mutta liikenteessä näitä isoja mersun pakuja/kuorma-autoja näkee enää harvoin.
Tämä 80 heppaisella 2.2 litran bensakoneella varustettu Mersu on päätynyt Viroon uudehkona heti 90-luvun alussa ja ilmeisen pitkän palvelun päätteeksi jäänyt varastoksi kuusen juurelle. Mersutietäjät korjatkoon vuosimallin, jos meni väärin. Papereiden mukaan auto on ensirekisteröity vuonna 1989, mutta silloin Mercedes valmisti autosta jo sen uudempaa versiota.
8. Mercedes Benz W123
Vielä yksi esimerkki Viroon vapauden koittaessa tuodusta ja nyt jo palveluksensa päättäneestä mersusta. W123 malli lienee yksi parhaiten kilometrejä kestäneistä autoista, joita on valmistettu.
9. Chevrolet Pickup
Viron sotamuseon takapihalla seisoo mielenkiintoista kalustoa, josta juttua on tulossa myöhemmin lisää. Tämä Chevroletin pickup on ilmeisesti aktiivipalveluksensa päättänyt, mutta seisoo edelleen varsin ryhdikkään oloisena, vaikka helmapelleissä onkin useita nyrkinmentäviä aukkoja. Kyllä tästä vielä auton tekisi. Chevyn takana entisöintiä odottaa miehistönkuljetusauto, joka ei ainakaan ruosteaukkojen takia ole seisomaan jäänyt. Sen verran paksusta teräksestä laite on kasattu.
10. Moskvits 2140 1976-1988
Moskvitš 2140 mallin vientiin tarkoitettu versio tunnettiin Suomessa paremmin vientiin tarkoitettujen autojen Moskvitš Elite tai Moskvitš 1500 nimellä.
Halpa ja yksinkertainen Moskvitš oli aikoinaan yleinen auto Suomessakin, kunnes Lada vei sen paikan ostetuimpana itäautona. Virossa Moskvitšeja tuntuu seisovan pihoissa enemmän kuin Ladoja, tosin tämänkin Mossen taustalla se tunnetuin itäauto pilkottaa.
11. BMW/EMW 327/340(?)
Ja sitten jotain aivan muuta! Tämän rajun, mutta katu-uskottavan choppauksen omaavan aihion kohtalo harmittaa, jos autoa ei entisöidä tai rakenneta patinaa kunnioittaen takaisin kadulle!
Oma itäraudan tuntemukseni ei riitä tunnistamaan tarkkaa mallia, mutta ilmeisesti kyseessä on sodan jälkeen Neuvostoliiton hallitsemalle miehitysalueelle Saksassa jääneen entisen BMW:n tehtaan tuottama EMW, eli kopio BMW:n autosta. Auto näyttää kaksioviselta, mutta kori ei taida olla kuitenkaan coupe mallinen. Onko oikea malliversio siis 340, 327 vai jotain muuta? Joka tapauksessa tämä Eisenacher Motorenwerkin valmistama auto huutaa pelastajaansa. Chopattuna autossa on samaa gansterielokuvien sankarin ainesta kuin Citroenin Traction Avantissa.
12. 1963 ZAZ Jalta 965A
Meillä paremmin Jalta-merkkisenä tunnettu ZAZ tehtaan valmistama Zaporozhets oli Neuvostoliiton vastine Volkswagenin kansanautolle, eli kuplavolkkarille. Tässä takamoottorisessa ilmajäähdytteisessä pörriäisessä onkin paljon samaa. Halpa hinta ja yksinkertainen tekniikka yhdistettynä loistavaan etenemiskykyyn mahdottoman huonokuntoisilla teillä loi saparolle maineen koko neuvostokansan yhteisenä autona.
Tämä pirteän keltainen Ukrainassa vuonna 1963 valmistettu Zaporozhets odottaa ilmeisen malttamattomana lumien sulamista ja parempia ajokelejä. Auto vaikuttaa olevan herrastekäytössä ja hyvä niin.
Kuvat: Wheels.fi toimitus, lisenssi CCBY40
Teksti: Kai Lappalainen