Kuvaraportti kesän kuumimmasta tapahtumasta
Täällähän on tontti ihan turvoksissa! – Järvenpään 1v-juhlacruising
You just can't stay seventeen forever
George Lucasin ohjaama, vuonna 1973 ensi-iltansa saanut American Graffiti (suom. Svengijengi ’62) on eittämättä yksi elokuvahistorian parhaista cruising-leffoista. Yhden cruising-yön tapahtumat kokonaisen sukupolven yhteiseksi kokemukseksi kokoavassa elokuvassa pääosaa esittävä, lukuisilla Oscar-pysteillä myöhemmin palkittu nuori Ron Howard lausuu kesken cruising-illan julki tulevaisuutta koskevan totuuden. Totuuden, jonka voi allekirjoittaa tänäänkin, lähes viisi vuosikymmentä myöhemmin.
– You just can’t stay seventeen forever. Et voi pysyä ikuisesti seitsemäntätoistavuotiaana.
Toisessa kohtauksessa aikuisuuden kynnyksen jo ylittänyt, ikonisella keltaisella 1932 Ford 5-window Deuce rodilla katuja nielevä cruising-veteraani, Paul Le Matin esittämä John Milner muistelee, kuinka viisi vuotta aikaisemmin kaikki oli paremmin. Kaduilla oli silloin enemmän autoja ja kauniita nuoria naisia.
– It was really somethin’. Se se vasta oli jotakin, Milner päättää pohdintansa cruising-iltojen kehnosta tilasta.
Onko alkuperäisen cruisingin henki vaihtunut parkkipaikalla pönöttämiseen?
Suomalaisia cruising-tapahtumia syytetään sosiaalisen median keskustelupalstoilla toistuvasti siitä, etteivät ne ole enää vuosiin olleet alkuperäiselle idealleen uskollisia keskustan kadut ja torit valtaavia päämäärättömiä kortteliralleja. Cruisingin tilalle on tullut standing, kokoontuminen pönöttämään parkkipaikalle tai välillä reittiajo mutkateille kauemmas keskustan liikennevaloista.
Kritiikki osuu maaliinsa, mutta toisaalta aika entinen ei koskaan enää palaa. You can’t stay seventeen forever! Nuorisokulttuuri on muuttunut, samoin keskustojen liikennejärjestelyt. Suhtautuminen autoiluun ylipäätään on nopeassa muutoksessa. Lähimmäs alkuperäistä cruising-fiilistä taitaa päästä koko Haapsalun kaupungin keskustan jenkkiautoille pyhittävässä American Beauty -tapahtumassa Virossa.
Toisaalta on hyvä pitää mielessä, että niin American Graffitissa kuin vaikkapa Los Angelesin suositulla Van Nuys bulevardilla aikoinaan cruisailleet nuoret ajoivat enimmäkseen uudehkoilla autoilla. Toki joukossa oli niin katuautoiksi rakennettuja customeita kuin gassereitakin, mutta valtaosa cruisasi sillä millä pystyi paikalle saapumaan. Onko siis lopulta niin, että nyt cruising-henkeä pitävätkin elossa tekno-Shellin pihan täyttävät, saksalaisvalmisteisten tuning-autojensa vikakoodeja ja ECU-optimointeja vertailevat nuoret?
Tärkeintä on, että harrastus pysyy hengissä
Puoliksi täytetty lasi voi olla puoliksi tyhjä tai puoliksi täysi. Itse valitsen mieluummin jälkimmäisen. On hyvä, että harrastus pysyy hengissä. Tavalla tai toisella. Siksi nostan peukkua vitoskoppaisen Golfinsa tuunanneelle nuorelle harrastajalle, vaikken omaan talliini sellaista kaipaakaan.
Samaan hengenvetoon totean, että ei kaikki ole menetetty. Ajat ovat vain muuttuneet ja jenkkiautoharrastajat harmaantuneet. Vaikka autoharrastuksen edessä häämöttää tummia pilviä, ei tulevaisuus ole kokonaan menetetty. Siitä hyvänä esimerkkinä ovat myöhemmin tässä jutussa autoaan esittelevät nuoret Markus ja Jenna.
Suomessa pääsee yhä nauttimaan erinomaisesta cruising-tunnelmasta. Sellaisesta, jossa on mausteena vielä ripaus alkuperäistä Kaliforniaa. Siitä hyvä osoitus ovat erilaiset tapahtumat, reittiajot ja kesäkuussa Järvenpäässä ensimmäistä täyttä vuottaan juhlinut cruising. Vuoden onnistunein ja kuumin tapahtuma tähän mennessä.
Järvenpää cruisingin historian lyhyt oppimäärä
Keväällä 2020 Suomessa tehtiin historiallinen päätös, joka puhuttanee niin tutkijoita kuin poliitikkojakin vielä vuosikymmenten kuluttua. Uusimaa eristettiin kokonaan muusta Suomesta lauantaina 28.3.2020. Se oli päivä, jolloin keravalaisen Mopar-harrastaja Thony Nymanin oli tarkoitus siirtää 1973 Plymouth Duster Nurmijärveltä Hausjärvelle. Siis Uudenmaan rajan toiselle puolen.
– Auto jäi siirtämättä. Koko kevät oli jyrkkiä rajoituksia. Kun niitä sitten purettiin ja päästiin kesään, niin alkoi tulla pienimuotoisia häppeningejä, joita järjestettiin kokonaan ulkona. Ja tietysti oli nämä meidän perinteiset lähikuntien cruisingkaleterissa olevat kinkerit, Thony muistelee kevään tapahtumia vuoden takaa.
Järvenpään Seudun Hot Rod
Järvenpäässä Hot rod -harrastusta kehitti ja piti hengissä Suomi-cruisingin kulta-aikaan 1980-luvulla Järvenpään Seudun Hot Rod -yhdistys. Yhdistys julkaisi omaa Rodding News -jäsenkirjettä ja järjesti useita tapahtumia ja näyttelyitä etenkin 80-luvun alkupuolella.
Yksi näistä tapahtumista, Sleepy Sleepers bändin keikka Järvenpään ammattikoululla koitui lopulta hyvään nousukiitoon päässeen yhdistyksen kohtaloksi, sillä odotuksista huolimatta paikalle ei saapunut läheskään riittävästi maksaneita katsojia. Keikan järjestämisestä syntyneet velat yhdistys sai maksettua pois, mutta toiminta hiipui ja kerho kuoli pois.
Sen jälkeen Järvenpäässä onkin ollut hiljaisempaa, kunnes korona sekoitti pakan ja Thony Nyman päätyi vetämään cruising-letkaa Järvenpään ST1-asemalle.
Piristysruiske keskellä synkintä koronakevättä
Pääkaupunkiseudun cruisingkalenterissa ensimmäisenä perjantaina kokoonnutaan Stadissa, toisena Keravalla ja Nummelassa, kolmantena Vantaalla ja neljäntenä lauantaina Porvoossa.
– Toukokuu 2020 oli sellainen kuukausi mihin osui viisi viikonloppua. Sellaisena kuukautena ei neljäntenä viikonloppuna ole perinteisessä cruisingkalenterissa mitään, Thony kertoo.
– Siinä oli just ollut oikein se synkkä koronatilanne ja mietin, että tohon viikonloppuun pitää kyllä jotakin järjestää. Järjestin sitten itse Keski-Uusimaa cruisingin, eli kyselin siinä vähän kavereilta, että kiinnostaisiko lähteä cruisingiin, missä oikeasti ajetaan, eikä vain pönötetä parkkiksella.
– Ja totta hitossa kiinnosti! Thony jatkaa innostuneena.
– Mä sitten suunnittelin 65km lenkin. Kehäkessalta Vantaalta lähdettiin, Keski- ja Itä-Uudellamaalla ajettiin maisemalenkkiä ja taitepisteenä oli Järvenpään ST1-huoltsikka.
Missä sä oot? Täällä on piha täynnä autoja!
Idea Keski-Uudenmaan kiertamisestä oli uusi ja moni pysytteli ensimmäisenä koronakeväänä visusti tallin oven takana tai kotisohvalla. Thony pohti, että olisi tyytyväinen, jos pari kymmentä autokuntaa lähtisi mukaan.
– Se oli päivä, jolloin sattui ja tapahtui, Thony huokaa.
– Olin etsimässä 1962 "Darla" Darttiin orggisilmaputsaria, kun edellinen omistaja oli laittanut rallimallin ja halusin siihen enemmän ajan henkeen sopivan. Sellainen löytyi ja myyjän kanssa sovittiin, että käyn sen hakemassa Helsingin pitäjän kirkolta.
Helsingin pitäjän kirkolta matka jatkoi Järvenpään ST1-asemalle, jossa Thonyn Duster vaihtoi omistajaa samana iltapäivänä. Sitten tulikin kiire Kehäkessalle.
– Matkalla pari frendiä jo soittikin, että missä hitossa sä oot! Täällä on piha täynnä autoja!
– Kyllä mä sit ihan ajoissa vihoviimein pääsin paikalle. En ollut myöhässä, mutta yhtään ei jäänyt ylimääräistä aikaa ihmetellä, Thony virnistää.
– Joku sanoi, että yli 80 autoa lähti kehäkessalta letkaan. Osa porukkaa tuli matkalta mukaan, kun olin laittanut Facebookin reittikartan. Ja osa porukasta tuli pohjoisen suunnasta meidän päätepisteeseen Järvenpään ST1-asemalle, Thony jatkaa muistellen täyttä parkkipaikkaa Järvenpään ST1-asemalla, jossa hän oli vain muutamaa tuntia aiemmin käynyt myymässä Dusterinsa.
1932 Ford Model B "Deuce" Roadster
Ensimmäinen Keski-Uusimaa cruising oli menestys. Ja siitä se idea sitten lähti.
Keski-Uusimaa cruisingin päätepisteessä Järvenpäässä kuvatusta drone-videosta voi laskea yli 100 autoa. Thonya hieman hirvitti vetää niin pitkää letkaa kohti huoltoaseman pihaa. Tarkoitus oli ollut käydä kysymässä huoltoaseman pitäjältä, että onko ok, jos tämän yksittäisen cruisingin päätepiste on heidän pihallaan vai soittaako omistaja poliisin paikalle.
Tapahtumarikkaan päivän tiimellyksessä luvan kysyminen kuitenkin unohtui. Usein taitaa käydä niin, että myöhemmin saa helpommin anteeksi kuin luvan etukäteen. Mutta tällä kertaa ei tarvinnut anteeksikaan pyydellä.
– Nehän olikin sitten ihan innoissaan, että hitto miten hienoja autoja ja miten hienoja ja mukavia ihmisiä! Ja tietysti kun tilanne oli se mikä oli, niin kassakonekaan ei siellä ollut välttämättä hirveästi kilissyt. Nyt oli yhtäkkiä toista sataa autoa pihalla, niin kyllä sieltä muutama kahvi ja limsa ja varmaan joku munkkikin myytiin, Thony kertoo hymyillen.
Ensimmäisen Keski-Uusimaa cruisingin voi siis sanoa olleen menestys. Ja siitä se idea sitten lähti.
– Rupesin miettimään, että kun Järvenpäässä on viimeksi ollut mitään tuollaista aktiivista toimintaa, minkäänlaista paikallista jenkkiautohommaa, niin täytyy mennä 1980-luvulle.
– Pitäisiköhän kokeilla, että saisiko se mitään kannatusta tai lähtiskö säännöllisempi toiminta lentoon. Katselin cruising-kalenteria, että onko siellä sellaista vapaata päivää, Thony muistelee.
Mahtavaa, tuuttehan taas ensi kuussa?
Sopiva päivä Järvenpää cruisingille löytyi kuukauden kolmannesta lauantaista.
– Mietin, että kun Heureka (Vantaa Cruising) on just siinä edellisenä päivänä, että mahtaako ketään kiinnostaa heti seuraavana päivänä. Mutta ajattelin, että eihän se kokeilu mitään maksa, Thony kertoo.
– Oli kesäkuu, kun ekan kerran kokeiltiin ja koeponnistettiin ja sehän oli sitten yllättäen juhannus, Thony täräyttää.
Todennäköisyydet tuntuivat olevan menestystä vastaan. Juhannuksena Suomi hiljenee. Suurin osa harrastajista oli jossain toisaalla ja huoltoaseman kuppilakin oli kiinni.
– Paikalle tuli kuitenkin noin 70 autoa. Ja sittenhän sen vasta näkee, kun on taas normilauantai ja kuppilakin on auki, että kuinka moni tulee, Thony kertaa ensimmäisen Järvenpää Cruisingin tapahtumia.
– Ja sehän hitto soikoon yllätti sitten heinäkuussa, että sehän oli se tontti ihan turvoksissa! Kuppilan pitäjä kiitteli ja taputteli käsiään. Mahtavaa, tuuttehan te taas ensi kuussa?
– Elokuussa oli sama juttu, kaikki ei edes mahtunut pihalle, kadunvarrella ja naapurin tontillakin oli autoja. Tilausta siis niin sanotusti oli. Ja vielä lokakuussakin vielä oli hyvin jengiä paikalla.
Cruising-illan komeimmat muskelit
1969 Chevrolet Camaro SS 540cid Big Block V8
Päivän kaunein kustom
1947 Buick Roadmaster Sedanette Custom
Illan komein kaksipyöräinen
1980 Harley-Davidson 1340cc Shovelhead Chopper
1979 Auburn Speedster replica
1965 Ford Anglia 1.3 Kasari-Custom
Hot rod -hengessä "rumalla ankanpoikasella"
Vuosikymmeniä samassa perheessä olleella 1965 Ford Anglialla Järvenpäähän saapuneet nuoret Markus ja Jenna ovat tästä hyvä esimerkki. Komeaa cruising-autoaan esitellyt Markus kertoi setänsä rakentaneen Ankan jo 1980-luvulla tyylipuhtaaksi oman aikakautensa customrakentamisen edustajaksi.
Anglian litrainen kone on vaihdettu tehokkaampaan 1300-kuutioiseen kenttiläiseen. Varastosta löytyy myös 1500cc isolohko odottamassa autoon asentamista. Auto on riisuttu turhasta kromista ja pisteosat maalattu ajan hengen mukaisesti korin väriin. Kabiinin puolella alkuperäiset etuistuimet ovat saaneet tehdä tilaa recaro-henkisille sporttipenkeille. Vanteet tekivät auton jo 1980-luvulla. Alumiinivanteita ei kohtuuhintaan ollut juuri missään tarjolla, joten erikoispeltivanteet ja kromikehät viimeistelivät tyylin.
Keskimääräinen jenkki- ja klassikkoautoharrastaja on ehkä vuosien varrella kevyesti harmaantunut ja cruising-ilta muuttunut tahdiltaan rauhallisemmaksi, vaikka kumi edelleen palaakin, mutta kyllä vanhojen autojen harrastaminen vielä nuorisoa kiinnostaa. Markus kertoo kotitallissa odottavan toisenkin Anglian ja pohtii pitäisi auto entisöidä alkuperäiseen loistoonsa.
Toivotamme Markukselle ja Jennalle makoisia kilometrejä kasari-Ankan kyydissä ja peukutamme omaa vuoroaan odottavan Anglian kaivamista entisöintiprojektiksi. Ajat muuttuvat ja lainsäätäjä kiristää mahdollisuuksia nauttia kiinteästi suomalaiseen ajoneuvohistoriaan kuuluvista polttomoottorilaitteista, mutta ei vanhojen autojen harrastus mihinkään ole kuolemassa.
Käykääpä siis vanhempi cruising-kansa nostamassa peukkua Markukselle ja Jennalle, kun seuraavan kerran heidän siniseen ankapoikaseensa tapahtumissa törmäätte. Tämä ankka ei ole ruma, vaan elävä esimerkki suomalaisen autoharrastuksen historiasta. Oikeastaan siis suojelukohde.
1959 Chrysler Windsor Saratoga convertible
1946 Chevrolet Stylemaster Custom
1962 Chevrolet Chevy II 194cid "Pikku kakkonen"
1946 Hudson Super Six Pickup 350cid V8
Aircooled of the day
1982 Porsche 930/911 Turbo 3.3L Flat6
1991 Ford Bronco 4x4
Kolme erilaista tapaa rakentaa näyttävä rodi
1930 Ford Model A Tudor "Street Rod"
1929 Essex 4d Standard Sedan "Rat Rod"
1928 Ford Model A Roadster Pickup "Hot Rod"
Suomalaisen jenkkiautoharrastuksen kohtalonhetket
Japanista liikkeelle lähtenyt ja Saksasta reippaasti vaikutteita ammentanut tuning-kulttuuri vyöryi Suomeen vuosituhannen vaihteessa. Ajoneuvoharrastus koki eräänlaisen heräämisen, mutta jenkkiautoharrastajat eivät hurranneet.
– Tuolloin näytti, että jenkkiautoharrastus kuihtuu ja kuolee pois. Harrastajakunta ukkoutui, harmaantui ja oheni hyvin pieneksi joukoksi. Nuoret loistivat poissaolollaan. Näytti siltä, ettei näihin jenkkiauto juttuihin löydy uusia harrastajia, pikkupojasta lähtien jenkkiautojen parissa viihtynyt Thony Nyman muistelee.
Jenkkiautoharrastus ei kuitenkaan kuollut pois. Voisikin ehkä sanoa, että se on Feeniks-linnun tavoin noussut harmaasta tuhkasta uuteen kukoistukseen.
– En tarkalleen osaa sanoa missä vaiheessa muutos alkoi mutta pikku hiljaa tuning-aaltojen laimennettua alkoi amerikan autojen uusi esiinmarssi. Tänne härmään hankittiin todella paljon uutta kalustoa, etupäässä jenkeistä ja Ruotsista.
– Jokunen nuorikin ilmoittautui riveihin. Pikku hiljaa esim. pääkaupunkiseudulla alkoi olla hyvinkin aktiivista toimintaa harrastuksen piirissä. Kehyskunnissakin järjestettiin cruising-iltoja ja -tapahtumia. Tällä hetkellä tilanne näyttää hyvältä. Malmin Lentoaseman Pre Cruising -tapahtumassa on parhaimmillaan ollut 1300 harrasteajoneuvoa, Thony tiivistää jenkkiautoharrastuksen tilan tällä hetkellä.
Yhteistyöllä ja positiivisella fiiliksellä eteenpäin
Entä sitten tulevaisuus? Muuttunut lainsäädäntö ja liikennejärjestelyt ovat jo tehneet cruising-yöstä American graffitin hengessä mahdottoman toteuttaa.
– Tulevaisuus on erittäin suuri kysymysmerkki. Poliittinen tahtotila näyttää haluavan tehdä tästä harrastuksesta pian täysin mahdotonta, Thony toteaa.
– Haasteita riittää monella taholla. Pääkaupunkiseudulla järkevän hintaiset tallitilat ovat kiven alla. Harrastajia ja kalustoa on enemmän kuin koskaan, poliittinen ilmasto vaan ei ole suosiollinen tälle harrastukselle. Yksi alueellinen murhe on Malmin Lentoaseman alueen rakentaminen. Mistä löytyy pääkaupunkiseudulta paikka mihin saadaan 1300 harrasteajoneuvoa parkkiin tapahtumaa varten? Thony Nyman kysyy.
Päättäjiä tulisi aika ajoin muistuttaa ajoneuvoharrastuksen merkityksestä niin yhteiskunnalle kuin yksityiselle ihmisellekin. Oman yritykseni voi lukea tästä. Harrastajien kannattaa käyttää ääntä harrastuksensa puolesta, jakaa tietoa, osallistua tapahtumiin ja näyttää, että meitä on paljon. Juuri tästä syystä tarvitaan myös niitäkin cruisingeja, joissa pönötetään parkkipaikalla – ja tehdään harrastus samalla näkyväksi.
– Useista uhkakuvista huolimatta näen lajin ja harrastuksen tulevaisuuden hyvänä. Positiivisena ihmisenä katson luottavaisesti eteenpäin! Juuri neljä viikkoa sitten hankin uuden harrasteauton, Thony sanoo ja lähettää kännykkääni kuvan Dartistaan Sherwoodin kukkuloiden kupeessa.
Järvenpää cruising on paikkansa ansainnut
Järvenpää cruisingin ensimmäinen vuosi on takana. Miltä tulevaisuus näyttää?
– Vuosi on nyt tullut täyteen ja niin harrastajat kuin huoltoaseman yrittäjät ovat olleet erittäin tyytyväisiä. Huoltoaseman yrittäjä grillasi ulkona makkaraa ja hodareita, paikalla oli tarjolla myös livemusaa, Thony Nyman vastaa.
– Tässä kohtaa on mainittava positiivinen ongelma. Tapahtuma on ollut niin suosittu että huoltoaseman laajat piha-alueet ovat jääneet jo auttamattomasti liian pieneksi tapahtuman suosioon nähden, Thony jatkaa.
– Järvenpää cruising on selkeästi vuodessa osoittanut ansainneensa paikkansa tapahtumien joukossa ja tulevaisuus näyttää varsin valoisalta.
Cruising-klassikko American Graffiti sai jatko-osan seitsemän vuotta alkuperäistä elokuvaa myöhemmin. Elokuvassa More American Graffiti (Juhlat ovat ohi) seurattiin nyt jo aikuistuneiden päähenkilöiden elämää. Yhden hahmon uravalinta oli osunut kiihdytysautoiluun, mutta muuten nuoruusvuosien cruisingit olivat jo taakse jäänyttä ja unohdettua elämää. Tilalle olivat tulleet arkiset huolet, ideologioiden taistelu ja maailmanpolitiikka.
Suurta menestystä American graffitin jatko-osa ei nyt jo kuuluisuuteen nousseesta näyttelijäkaartistaan huolimatta saavuttanut. Kukaan ei voi olla ikuisesti 17-vuotias, mutta ehkäpä menestystä olisi tullut, jos jatko-osassakin olisi arjen keskellä toimittu kuten Thony Nyman teki kesken synkän koronakevään. Isketty moottori tulille, kutsuttu kaverit kokoon ja käyty välillä cruisaamassa?
Järvenpäässä kohdataan kuukauden kolmantena lauantaina Nummenkylän St1-asemalla.
Wheels.fi onnittelee vuoden ikäistä Järvenpää cruisingia.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0