Katsastuslaki muuttuu Suomessa 20.5.2018. Mutta niin muuttuu katsastuslaki Ruotsissakin ja vieläpä samana päivänä. Päivämäärään yhtäläisyydet autoharrastajan kannalta taitavat kuitenkin jäädä.
Ruotsissa tulevasta keväästä alkaen kaikki yli 50-vuotiaat autot on vapautettuja katsastusvelvollisuudesta, mikäli niitä ei käytetä ammattiliikenteessä. Ruotsissa oli jo aiemmin voimassa laki, joka vapautti kaikki vuonna 1950 tai sitä ennen ensirekisteröidyt ajoneuvot katsastusvelvollisuudesta, mutta nyt laista tehtiin iän mukaan liukuva.
Tänä keväänä vuonna 1968 ensirekisteröidyt ajoneuvot tulevat 50-vuoden ikään ja ovat siis Ruotsissa vapautettuja katsastuksesta.
Toki monen ruotsalaisenkin harrastajan tallista löytyy uudempaa kalustoa. Heitäkin on ajateltu, sillä 30-49 -vuotiaat ajoneuvot katsastetaan joka toinen vuosi.
Olisiko sama päätös mahdollista tehdä Suomessa?
Suomi tuntuu seuraavan Ruotsin jalanjäljillä ainakin osittain liikenteeseen liittyvissä valinnoissa. Katsastuslaki uudistuu meilläkin ja Trafi julkaisi juuri selvityksen nimeltä ”Nopeusrajoitetut henkilöautot nuorten käyttöön”. Liikenne- ja viestintäministeriössä on käynnistetty hanke nopeusrajoitetuista henkilöautoista. Ruotsissa henkilöautoista muokattuja A-Traktoreita on rakennettu ja nuoriso on niillä liikkunut jo 1960-luvulta lähtien.
Toki Ruotsissakin on keskustelussa pohdittu mikä vaikutus katsastuksesta luopumisessa on autojen rakenteluun ja virittämiseen. Rakentelusääntöjä ei hylätä, vaikka katsastusvelvollisuus poistuukin, mutta valvonta jää autoharrastajien yhteisvastuulle ja liikennettä valvoville viranomaisille. Tarvittaessa ajoneuvo voidaan määrätä katsastukseen vaikka kesken ajon, aivan kuten Suomessakin.
Vanhojen ajoneuvojen poistuminen katsastuskonttoreiden jonoista merkitsee myös katsastusasemien tulojen alenemista. Menetys korvattaneen nostamalla uudempien ajoneuvojen katsastuksen hintaa.
Miksi liikenteessä Ruotsissa sallitaan se, mikä meillä on kielletty?
Ruotsissa ajoneuvokulttuurilla ja -teollisuudella on pitkä historia aina Saabista ja Volvosta Koenigseggiin. Tokihan meilläkin yhdessä länsirannikon kaupungissa autoja kootaan ja paljon muutakin on tehty, mutta Trollhättanin vaikutus ajoneuvokulttuurin kehittymiseen on monta kertaa suurempi kuin Uudenkaupungin ja se näkyy päättäjien suhtautumisessa yhä edelleen.
Vaikka Suomekin uudistus tuo pientä helpostusta autoharrastajan elämään, niin onhan se houkuttelevan tuntuinen ajatus, että jokakeväinen katsastusrumba jäisi pois. Tässä asiassa voisi ottaa Ruotsista mallia.
Kuvat: Flickr / Gert Zaar ja DavidJ [lisenssi: CCBY20]
Teksti: Wheels.fi toimitus [Kai Lappalainen]