Karmann – sata vuotta kangaskattoja
Laadukkaista ja kauniista kangaskattoisista avoautoista tunnettu Karmann perustettiin vuonna 1901 Saksan Osnabrückissä. Yli 3,3 miljoonaa autoa valmistaneen aikanaan Saksan suurimman itsenäisen autonvalmistajan taival päättyi konkurssiin vuonna 2009. Vuosien varrella Karmann suunniteli ja valmisti useita klassikkoja, joista ehkä kaikkein tunnetuin on yhdeksi maailman kauneimmista autoista ylistetty Volkswagen Karmann Ghia.
Pienestä alusta Saksan suurimmaksi avoautojen valmistajaksi
Wilhelm Karmann perusti vuonna 1901 paremmin Karmannina tunnetun Wilhelm Karmann GmbH koripajan, joka valmisti koreja niin hevosten vetämiin kärryihin kuin ensimmäisiin automobiileihinkin. Vuonna 1913 Karmann haki patenttia keksinnölle, joka muutamassa vuosikymmenessä kasvatti pienestä osnabrückiläisestä koripajasta yhden maailman suurimmista avoautojen valmistajista. Wilhelm Karmann patentoi saksalaisen insinööritaidonnäytteen, kokoon taittuvan kangaskaton mekanismin.
Menestys ei kuitenkaan seurannut heti, vaikka vuonna 1926 yksi avoautojen massatuotannon pioneereista, Adler autotehdas Frankfurt am Mainista, tilasi Karmannilta suuren määrän kattoja autoihinsa.
Varsinainen menestystarina Karmannista tuli vasta toisen maailmansodan jälkeen. Wilhelm Karmann nuorempi astui yhdessä isänsä kanssa yhtiön johtoon ja neuvotteli Wolfsburgissa sodan jälkeen tuotannon käynnistäneen Volkswagenin kanssa sopimuksen avoautojen valmistamisesta.
Avokupla on alusta loppuun Karmann
Beetle Kabriolet, avokattoinen kuplavolkkari, suunniteltiin alusta loppuun Karmannin tehtaalla Osnabrückissä. Peräti viidellä vuosikymmenellä valmistetusta autosta tuli yhdessä kovakattoisen kuplavolkkarin kanssa yksi sodanjälkeisen Saksan talousihmeen symboleista. Kabriolet kuplan valmistus alkoi vuonna 1949 ja viimeinen auto rullasi ulos Karmannin tuotantolinjalta 10.1.1980. Yhteensä vuosien varrella valmistui 331 847 avokattoista kuplavolkkaria.
Karmann Ghia – yksi maailman kauneimmista autoista
Vaikka Karmann Ghia oli todellisuudessa 'vain' sporttinen coupé-kori kuplavolkkarin pohjalevyllä, autosta kohistiin mediassa ja autonäyttelyissä sen ilmestyessä myyntiin vuonna 1955.
Wilhelm Karmann Junior oli esitellyt Ghian prototyypin Volkswagenin johdolle kaksi vuotta aikaisemmin ’Vokswagenin italialaisena neitona’. Wolfsburgin johdossa suunnitelmalle näytettiin heti vihreää valoa ja Karmannin tehtaalle esitettiin pyyntö suunnitella Volkswagen Typ14 Karmann Ghia Coupé tuotantovalmiiksi.
Ensimmäinen Karmann Ghia Coupé valmistui keväällä 1955. Lehdistössä auto nimettiin oitis yhdeksi maailman kauneimmista autoista. Tuotanto jatkui vuoteen 1974 saakka, jolloin Osnabrückissä oli valmistunut yhteensä 362 601 Karmann Ghia Coupéeta.
Karmannin tehtaalla sulavalinjaisesta coupeesta suunniteltiin tietysti myös kangaskattoinen avomalli. Vuonna 1957 esitellyn avo-Ghian valmistus päättyi coupé-mallin tavoin vuonna 1974. Tuotantolinjalta ehti rullata ulos 80 881 avokorista Karmann Ghiaa.
Urheilullinen kuplavolkkari
Karmann Ghian italialaisvaikutteisesta korista huolimatta auto pysyi alusta loppuun urheilullisena versiona kuplavolkkarista. Autossa oli aina kulloinkin tehokkain versio Volkswagenin ilmajäähdytteisestä bokserikoneesta. Vuonna 1955 ensimmäisessä Karmann Ghiassa oli 30hv 1200cm3 moottori ja tuotannon päättyessä vuonna 1974 autot valmistettiin 50 hevosvoimaisella 1600cm3 bokserilla. Kovin nopea auto Karmann Ghia ei ollut, mutta kevyt kori sopi silti urheillulliseenkin ajoon.
Karmannin kultainen 1960-luku
Karmannin tehtaan menestys Volkswagenin kanssa ei jäänyt muilta autonvalmistajilta huomaamatta. 1960-luvun lopussa Osnabrückin tehtaalle alkoi tulla tilauksia myös muilta autonvalmistajilta pienten erikoismallisarjojen ja avoautojen suunnittelemiseksi ja valmistamiseksi. Audille Karmannilla valmistettiin Audi 100 -mallin nelipaikkaista avoversiota ja Triumphille valmistettiin yli 90 000 Triumph TR6 urheiluautoa.
Yhteistyössä Porschen ja Volkswagenin kanssa syntyi Porsche 914/4. 914:n korin linjoista voidaan olla montaa mieltä. Viime aikoina voimakkaasti muotoillun VW Porschen arvo on kuitenkin alkanut nousta muiden Porschen mallien mukana.
Kalifornian maihinnousu
Samoihin aikoihin 1960-luvun lopussa Kaliforniassa alkunsa saaneet Beach buggy rantakirput saapuivat Eurooppaan. Volkswagenin alustalle koreja vuosia rakentanut Karmann haistoi markkinaraon ja halusi olla ensimmäisten joukossa tarjoamassa lasikuituista rantakirpun koria rakennussarjana tai valmiina autona eteläeurooppalaisille hiekkarannoille.
Vuonna 1970 esiteltyjä prototyyppejä ja painettuja esitteitä lukuunottamatta valmiita autoja ei tehtaalla valmistettu, mutta 1970-luvun lopussa korisarjoja myytiin noin 3000 Saksan markan hintaan omatoimisille rakentajille. Karmannin rantakirppuja nähtiin rantakaduilla vielä pitkälle 1980-luvulle.
Golf I – kangaskattoinen marjakori
Volkswagen esitteli kuplalle pitkään odotetun seuraajan vuonna 1974. Golf I:n saapuminen merkitsi samalla lopunaikojen alkusoittoa myös avokattoiselle kuplavolkkarille, vaikka viimeinen yksilö valmistuikin vasta 10.1.1980.
Tulevaisuuden suhteen Karmannilla otettiin aloite omiin käsiin ja suunniteltiin Volkswagenille kangaskattoinen versio uudesta Golfista. Auto esiteltiin Volkswagenin johdolle vuonna 1976. Wolfsburgissa avo-Golfista pidettiin, mutta auton konseptiin vaadittiin yhtä muutosta. Avokattoiseen koriin olisi integroitava turvakaari, mitä kuplavolkkarissa tai Karmannin alkuperäisessä Golf I avoauton prototyypissä ei ollut.
Avo-Golfin tuotanto alkoi lopulta vuonna 1979. Kauempaa katsottuna Golfin marjakorin näköiseksi muuttaneesta turvakaaresta käytiin kuumaa debattia puolesta ja vastaan ennen tuotannon aloittamista. Lopulta kaari jäi eikä ratkaisu ainakaan myyntiä heikentänyt, sillä vuoteen 1993 mennessä autosta oli Karmannin tehtaalta valmistunut 388 525 kappaletta.
Avo-Golf pysyi myynnissä siitäkin huolimatta, että umpikorisesta Golfista oli esitelty toinen sukupolvi välissä. Golf 3:n pohjalta rakennettu seuraava avoauto hyppäsi sekin yhden sukupolven yli, sillä autoa tuotettiin vuoteen 2001 saakka reilu 200 000 yksilöä.
Viimeinen aito Karmann
Vuodet 2001-2009 olivat Karmannille vaikeita ja ennakoivat lähestyvää loppua. Liian moni asiakas lopetti yhteistyön ja tehtaan tuotanto laski vuosi vuodelta. Osnabrückissä valmistettiin Mercedes Benz CLK:n avoversiota ja Chryslerin Crossfirea. Karmann myös patentoi uuden version legendaarisesta kattomekanismistaan. Mikään ei kuitenkaan auttanut, eikä Karmannin johto onnistunut kääntämään kassavirtaa ja laskevia myyntikäyriä.
Viimeinen aito Karmann, Mercedes Benz CLK, rullasi ulos tehtaan tuotantolinjalta 23.6.2009. MB CLK:n valmistuksen päätyttyä yli 3,3 miljoonaa pääosin kangaskattoista autoa valmistanut Karmann haettiin konkurssiin.
Karmann osaksi Volkswagenia
Volkswagen osti Karmannin konkurssipesältä Osnabrückin tehtaan ja tuotantovälineet joulukuussa 2009. Yrityksestä muodostettiin uusi Volkswagen Osnabrück GmbH tytäryhtiö. Oikeudet Karmannin avokattojen mekanismiin osti puolestaan Valmet Automotive vuotta myöhemmin.
Uuden avo-Golfin tuotanto alkoi Osnabrückissä 2011 ja Porsche Caymanin valmistus siirrettiin Valmet Automotiven tehtaalta Uudestakaupungista Osnabrückiin 2012. Vaikka tuotanto Osnabrückissä jatkuu edelleen, jotain merkittävää päättyi konkurssiin vuonna 2009.
Satavuotisen historian omaavia, aikanaan edistyksellistä teknologiaa autonrakentamiseen tuoneita koripajoja oli jälleen yksi vähemmän. Toisaalta viimeisen aidon Karmannin rullattua ulos Osnabrückin tehtaalta autoharrastajat saivat yhden uuden entisen automerkin lisää. Karmannin autojen harvinaisuus ja arvo tulevat vain nousemaan. Karmannin kauniita kangaskattoisia autoja ei valmisteta enää koskaan lisää.
Teksti: Kai Lappalainen
Lähde ja kuvat: Volkswagen newsroom / Volkswagen AG