Parhaimmillaan auton keulan muotoihin kätketyt ajovalot luovat autolle omintakeisen ilmeen ja edistävät mallilegendan syntymistä. Pahimmillaan ne estävät silmää saamasta otetta auton keulan muodoista. Nykyään suunnittelijan tahtoon mukautuvat muoviset ajovaloumpiot ja tiukentunut lainsäädäntö ovat hävittäneet kätketyt ajovalot uusien autojen keuloilta. Ennen oli toisin. Lasi ei mukaudu muotoihin yhtä helposti kuin muovi, joten ajovalojen kätkeminen vaati autojen suunnittelijoilta niin taiteellista silmää kuin teknistä osaamistakin. Sääntöjenkin puolesta mennyt maailma oli avoinna rohkeille pioneereille.
1936 Cord 810
Sulavalinjainen vuosimallin 1936 Cord 810 oli ensimmäinen automalli, jossa oli vakiona käteketyt ajovalot. Cordissa kojelaudan molemminpuolin oli vipu, jota käsin kääntämällä ajovalot sai nousemaan. Kauniisti muotoiltu Cord oli muutenkin edistyksellinen ja aikanaan jopa futuristinen auto, sillä se oli ensimmäinen Amerikassa suunniteltu erillisjousitetulla etuakselilla varustettu etuvetoinen auto.
Cordin alustaratkaisujen ansiosta auto oli niin matala, ettei siihen nousemiseksi tarvittu astinlautoja. Astinlaudattomana Cord 810 antoi suuntaa tulevien vuosikymmenien autonsuunnittelijoille.
1936 Cord 810 [kuva: Greg Gjerdingen, CC BY 2.0]
1938 Buick Y-Job
GM kirjoitti automaailman historiaa esittelemällä vuonna 1938 maailman ensimmäisen konseptiauton. Harley J. Earlin suunnittelemassa Buick Y-Job konseptiautossa oli sähkötoimisten ajovalojen lisäksi tähtäin konepellillä keulakoristeena, auton muotoja mukailleet ovenkahvat, koria kiertävät puskurit, Buickin tavamerkiksi muodostunut vesiputousta muistuttava etusäleikkö ja paljon muita muotoilullisia yksityiskohtia, joista Buickin suunnitteluosastolla ammennettiin pitkälle 1950-luvulle saakka.
1938 Buick Y-Job [kuva: John Lloyd, CC BY 2.0]
Tarina kertoo, että auton suunnitellut Earl lainasi konseptilleen nimen Y-Job lentokoneteollisuudesta, jossa Y-kirjaimella nimettiin kaikkein kehittyneimpia lentokoneiden prototyyppejä.
1942 DeSoto Custom Club Coupe
GM:lle ei kuitenkaan kuullu kunnia ensimmäisestä tuotantoautosta, jota sai sähkötoimisilla kätketyillä ajovaloilla, vaan kunnia kuuluu Chrysler Corporationin valmistamalle vuoden 1942 DeSotolle. Vuonna 1941 lähes kaikki suuret amerikkalaiset automerkit uudistivat mallistojaan. Myös DeSoton suunnitteluosastolla löydettiin uuden ’Rocket’ korin myötä mallistolle linjat, jotka pysyivät merkin tavaramerkkinä aina vuoteen 1955 saakka.
1942 DeSoto Custom Club Coupe [kuva: Greg Gjerdingen, CC BY 2.0]
Automaailman puheenaiheeksi DeSoto nousi kuitenkin vasta seuraavana vuonna, sillä vuoden 1942 DeSotoon asennettiin suorakaiteenmuotoisten luukkujen taakse kätketyt ’Airfoil’ ajovalot. Valot syttyivät ja tulivat esiin kääntämällä katkaisinta kojelaudan alalaidassa. Sodan syttymisen seurauksena DeSoton vuosimallin 1942 autojen tuotanto jäi väjaaksi ja perinteiset ajovalot korvasivat Airfoil-tekniikan tulevista malleista.
Mitään suurta muotoiluhittiä kätketyistä ajovaloista ei sodan jälkeisinä vuosikymmeninä tullut. 1960-luvun loppupuolelle tultaessa kätketyt valot kokivat kuitenkin renesanssi ja niitä asennettiin usean muskeli- ja luksusauton keulalle.
1966 Dodge Charger
Vuonna 1966 Dodge esitteli uuden ja näyttävän fastback version Coronetistaan – ja risti uutuuden Chargeriksi. Chargerin keulalle asennettiin ritilöiden taakse kätketyt ajovalot, jotka loivat autolle häijyn ilmeen ja legendaarisen maineen.
1966 Dodge Charger [kuva: Greg Gjerdingen, CC BY 2.0]
Chargerin alkuperäinen ajovalojärjestelmä oli varsin monimutkainen: kolme relettä, neljä kytkintä, kaksi sähkömoottoria, katkaisin kojetaulussa ja paljon sähköjohtoa. Alipaineeseen perustunut järjestelmä korvasi sähkömoottorit vuosimallin 1968 Chargereihin, mutta yhtä kaikki, legenda oli syntynyt, osin kätkettyjen ajovalojen autolle luoman ilmeen takia. Ja hyvältähän se näyttää, yhä edelleen!
Kätketyt ajovalot löysivät tiensä myös usean Chryslerin mallin keulan ilmettä parantamaan 60- ja 70-lukujen taitteessa. Tässä vuoden 1969 ja 1970 Chrysler 300 mallien ilme:
1969 ja 1970 Chrysler 300 [kuva: Greg Gjerdingen, CC BY 2.0]
Chevrolet Camaro RS
Joihinkin malleihin kätketyt ajovalot sai ruksimalla tilauskaavakkeesta oikea lisävarustepaketti ja latomalla autokaupan tiskillä muutaman lisädollarin. Esimerkiksi ensimmäisen sukupolven Camaroon oli vuodesta 1967 alkaen saatavilla RS-lisävarustepaketti (Rally Sport), joka sisälsi kromatut listat lokasuojien kaariin, peruustusvalot takapuskurin alle, leveämmät kylkilistat, RS merkit ja kaikkein näkyvämpänä varusteena ritilöiden taakse kätketyt ajovalot. RS-paketti nosti perusmallin hintaa 105 dollarilla ja sen pystyi tilaamaan mihin tahansa Camaroon.
RS-paketilla varusteltu Camaro parkissa Kauppatorilla [kuva: Wheels.fi toimitus]
Ylellistä luksusta
Chrysler New Yorker Brougham, Lincoln Continental Town Car, Mercury Grand Marquis, Chrysler Imperial LeBaron jne. Suurten kätketyillä ajovaloilla 70-luvun lopussa ja vielä 80-luvun alussa varustettujen luksusjenkkien lista on pitkä. 1990-luvulle tultaessa kätkettyjen valojen suosio hiipui, osin tiukennetun lainsäädönnön ja osin muotoilun uusien tuulien myötä.
Amerikkalaista luksusautoilua ajovalot esillä Stadin Cruising-illassa [kuva: Wheels.fi toimitus]
Eurooppalaisissa autoissa yleisempi tapa kätkeä ajovalot oli tehdä niistä esiinnousevat. Tätä muotoilukeinoa käytettiin erityisesti urheiluautoissa, jolloin haluttiin vaikuttaa auton aerodynaamisiin ominaisuuksiin. Urheiluautoista nousevat ajovalot löysivät tiensä myös urheilullista henkeä korostaneisiin arkiautoihin. Suomalaiselle autoilijalle tyypillisiä esimerkkejä tästä ovat Honda Accord ja Mazda 323F 90-luvun vaihteesta. Nousevat ajovalot vaativat oman juttunsa, joten palaamme niihin pian!
Lue seuraavaksi: Café racer – Hot rod -kulttuurin eurooppalainen versio