Minkälaisilla renkailla katsastus hyväksytään?
Harrasteautoja ilmestyy ilmojen lämmettyä reipasta tahtia katukuvaan. Katsastusasemilla käy kuhina, kun talven seisoneet autot käytetään leimattavina ja otetaan liikenteeseen. Pidempään seisoneen auton keväthuollon jälkeen voikin suunnata konttorille katsastukseen hyvillä mielin.
Monella autoharrastajalla on erikseen katsastusrenkaat vanteineen katsastusreissua varten. Osalla harrastajista on myös useampi setti vanteita ja renkaita esimerkiksi cruising-illan kuminpolttoa varten. Ja osa talven aikana valmistuneista projekteista odottaa vielä oikean vannepaketin saapumista omistajan pohtiessa saisiko auton katsastettua aihion mukana tulleilla vuosikymmeniä vanhoilla rättirenkailla.
Renkaisiin ja katsastukseen liityy monenlaisia kysymyksiä:
- Minkälaisilla renkailla katsastus hyväksytään?
- Voiko etu- ja taka-akselilla tai samalla akselilla olla erimerkkisiä renkaita?
- Voiko katsastukseen mennä sileillä renkailla?
- Voiko auton katsastaa kesällä talvirenkailla?
Katsastuksen arvosteluperusteet muuttuvat 20.5.2018 katsastuslain muutosten myötä. Tässä koottuna renkaita ja vanteita koskevat uuden lain mukaiset katsastuksen arvosteluperusteet ja vastauksia em. kysymyksiin niiden pohjalta.
Renkaita koskevat katsastuksen arvosteluperusteet
Renkaista tarkastetaan katsastuksen yhteydessä kulutuspinnan riittävyys, kudosrakenteen eheys, kantavuus, renkaan merkinnät ja renkaiden muu säännöstenmukaisuus. Tarkastus suoritetaan silmämääräisesti tai urasyvyydet mittaamalla. Tarvittaessa lisätietoja saadaan pohjoismaisesta STRO-rengasnormistosta.
Ajokieltoon johtavat viat tai puutteet:
- Kulutuspinta alle 1,6 mm
Hylkäykseen johtavat viat tai puutteet:
- Renkaan kantavuus ei riitä.
- Rengas säännöstenvastainen.
- Kudosvaurio tai ilmeinen rikkoutumisvaara
- Sekarengastus (ajoneuvossa nastoitettuja ja nastoittamattomia renkaita)
- Talvirenkaat, joiden kulutuspinta alle 3.0 mm (joulu- , tammi-, ja helmikuussa ajoneuvoissa, joissa talvirengaspakko)
- Nastoitus säännösten vastainen
- Nastaero liian suuri (max 25% kaikkien pyörien kesken)
- Ominaisuuksiltaan erilaiset renkaat samalla akselilla
Korjauskehotukseen johtavat viat tai puutteet:
- Selvästi liian alhainen rengaspaine
- Virheellinen pyörimissuunta
- Tasapainotus puutteellinen/virheellinen
Katsastuksen keskeytykseen johtavat viat tai puutteet:
- Renkaan nimelliskoko poikkeaa yli sallitun
Huomioita rengassäädöksistä
Renkaan ikä:
Renkaan iästä ei katsastuksen arvosteluperusteissa ole mitään mainintaa. Jos auton alkuperäiset ristikudosrenkaat vastaavat kunnoltaan renkaille asetettuja määräyksiä, tulisi auto katsastuksessa hyväksyä.
Erilaiset renkaat samalla akselilla:
Tulkinnanvarainen on arvosteluperusteiden hylkäykseen johtava määräys ”ominaisuuksiltaan erilaiset renkaat samalla akselilla”. Selvää on, että samalla akselilla ei voi toisella puolella autoa olla kesärengasta ja toisella puolella talvirengasta. Kesärenkaissakin on eroja. Toisessa voi olla M+S (Mud+Snow merkintä), jolloin rengasta saa käyttää myös talvella ja toisesta kuvioltaan vastaavasta eri merkkisestä tai mallisesta renkaasta merkintä voi puuttua. Ovatko renkaat silloin ominaisuuksiltaan erilaiset? Pikainen soittokierros katsastuskonttoreille antoi vastauksen: ovat. Katsastusinsinöörillä on oikeus tulkita määräystä myös näin, joten asiaan kannattaa kiinnittää huomiota jo ennen katsastuskonttorille ajamista.
STRO-rengasnormistossa ominaisuuksiltaan erilaisista renkaista sanotaan:
”Samassa ajoneuvossa tulee välttää käyttämästä samanaikaisesti eri merkkiä ja tyyppiä olevia renkaita. On erityisen tärkeää, että samalla akselilla olevat renkaat ovat samanarvoisia. Jos renkaita halutaan vaihtaa toisiin, on vaihdon tapahduttava vähintään parittain siten, että tuloksena ovat akseleittain samanarvoiset renkaat.”
Renkaiden pyörimissuunnalla on väliä:
Kaikissa renkaissa ei pyörimissuuntaa ole merkittynä. Jos renkaasta kuitenkin löytyy valmistuajankohdan kertova DOT-merkintä, tulee sen olla asennettuna ulospäin. Mikäli DOT-merkintä on asennettu sisäpuolelle, on renkaan pyörimissuunta virheellinen ja seurauksena on korjauskehotus.
Ajoneuvon iällä on vaikutus arvosteluperusteisiin:
Auton ikä vaikuttaa katsastuksen arvosteluperusteisiin. Ennen vuotta 1996 käyttöönotetussa harrasteautossa hyväksytään myös DOT-hyväksynnällä varustetut renkaat, esim. amerikkalaista alkuperää olevat katuslicksit, kunhan kulutuspinnan urasyvyyden minimivaatimus 1,6 mm täytyy. Katuslicksien kanssa tulee olla tarkkana kantavuuksien ja renkaan nimelliskoon suhteen.
Rengaspaineet kuntoon:
Rengaspaineet kannattaa tarkistaa aina auton keväthuollon yhteydessä ja vielä matkalla katsastusasemalle, jos autolla on jo jonkin aikaa ajettu.
Katsastaminen talvi- tai kesärenkailla:
Henkilö- ja pakettiautoissa on joulukuun alusta helmikuun loppuun käytettävä talvirenkaita. Katsastukseen tai ajoneuvon korjaamiseen liittyvä tilapäinen siirto on kuitenkin mahdollista tehdä myös kesärenkailla. Ajoneuvon voi siis katsastaa, mutta liikenteessä sitä ei tilapäistä siirtoa lukuunottamatta saa käyttää. Turvallisuus ennen kaikkea on tähänkin poikkeukseen hyvin sopiva muistisääntö.
Liian suuret tai pienet renkaat johtavat katsastuksen keskeyttämiseen:
Jos renkaan nimelliskoko poikkeaa rekisteriotteeseen merkitystä sallitusta (tai sallituista) rengaskoosta, katsastus keskeytetään. Tämä on tärkeä pitää mielessä, mikäli auto katsastetaan eri rengastuksella, kuin millä tavallisesti ajetaan.
Auto on lain mukaan muutoskatsastettava, jos renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden.
Vanteita koskevat katsastuksen arvosteluperusteet
Vanteista katsastuksen yhteydessä tarkistetaan vanteen kiinnitys napaan, vanteen kunto ja muu säännöstenmukaisuus sekä renkaan ja vanteen yhteensopivuus. Tarkastus suoritetaan silmämääräisesti ja ravistamalla.
Hylkäykseen tai ajokieltoon johtavat viat tai puutteet:
- vanteessa on murtuma
Hylkäykseen tai korjauskehotukseen johtavat viat tai puutteet:
- vanne on vääntynyt
- vanteen kiinnitys napaan on puutteellinen tai sopimaton
- vanne on säännösten vastainen
- vanteen rakennetta on muutettu
Hylkäykseen johtavat viat tai puutteet:
- renkaat ja vanteet ovat yhteensopimattomat
Huomioita vannesäädöksistä
Vanteiden kiinnitys:
Vanteiden kuntoon ja etenkin kiinnityksen kannattaa kiinnittää huomiota. Aluvanteille tulee suorittaa jälkikiristys muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen.
Itse levitetyt vanteet:
Itse levitetyt vanteet ovat säädösten vastaiset. Eri asia on toki huomataanko hyvin tehtyä levitystä katsastuksen yhteydessä. Levitettyjen peltivanteiden käyttö jää siis harrastajan omalle vastuulle.
Sopimaton rengas-vanne -yhdistelmä:
Liian leveä tai liian kapea vanne-rengas -yhdistelmä johtaa katsastuksen hylkäykseen.
Loppumietteet renkaista ja katsastuksesta
Huomioni ovat 20.5.2018 voimaan tulevista katsastuksen arvosteluperusteista johdettuja ’maalaisjärkeen perustuvia’ päätelmiä. Lopullisen vastauksen kysymyksiin saa ottamalla yhteyttä katsastusasemalle. Laki jättää arvosteluperusteissa jonkin verran tulkinnanvaraa, joten eroja katsastusasemien välille voi syntyä. Tien päällä poliisi tulkitsee tarvittaessa lakia omalla tavallaan.
Renkaat ovat niin oleellinen osa harrastamisen turvallisuutta, ettei harrasteauton omistajan kannata niistä tinkiä. Pidetään siis renkaat kunnossa ja kalusto liikenteessä.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0