Bahco BPHVLP01 -maaliruisku yläsäiliöllä on nyt testattu tositoimissa ja ensimmäiset autonosat on maalattu. Kokemuksen perusteella ruiskusta on paljon hyvää sanottavaa, mutta moitteitakin ruiskun valmistajalle on annettava.
Maaliruiskusarja autoharrastajalle
Keväällä Wheelsin Tee se itse -palstalla otettiin Motonetissä myynnissä oleva Bahcon BPHVLP01-maaliruisku paketista pois ja katsottiin mitä kaikkea paketin sisältä löytyy. Ruiskun mukana tulee kattava sarja neuloja ja suuttimia (koot 1,0mm-2,0mm). Automaalauksessa Bachon ruiskun mukana tulevilla suutinsarjoilla pärjääkin pitkälle. Jos pohja- ja pintamaalien lisäksi on tarve ruiskuttaa paksua ruiskukittiä, kannattaa sitä varten hankkia erikseen jokin vielä suuremmalla neulakoolla varustettu ruisku.
Bahco BPHVLP01 maaliruiskun käyttöönotto
Maalaus Bahcon-ruiskulla sujui mukavasti, mutta ongelmia syntyi ennen kuin yhtään maalia oli ehtinyt virrata ruiskun läpi. Kuten todettua, ruiskun mukana tulee kattavat suutinsarjat. Suutinsarjat ovat ikävä kyllä luokattoman huonosti merkitty.
Kahdessa hajoitusilmasuuttimessa on päällekäin stanssattuna kaksi eri neulakokoa. Ensin molempiin on tullut 2,0mm-merkit ja niiden päälle oli painettu oikeat merkinnät. Meni tarpeettoman kauan mittaillessa ja pähkäillessä mikä sarja loppujen lopuksi on mikäkin.
Merkitse suutinsarjat hyvin
Neuloissa ei ole mitään merkintöjä, joten kannattaa pitää suutinsarjojen osat tarkasti erillään muista sarjoista. Itse merkkasin pusseihin tussilla neulakoot ja hajoitusilmasuuttimiin kaiversin kovametallikynällä selkeämmät merkinnät, jotta vuosien päästäkin koko olisi luettavissa.
Jos kuitti olisi vielä jostain löytynyt, olisin käynyt vaihtamassa maaliruiskun uuteen tuotteeseen. Kuitti on kuitenkin liian hyvässä paikassa tallessa, joten piti pärjätä sillä mitä paketista löytyi. Suurimmat risut valmistajalle lähtevät huonoista merkinnöistä.
Maaliruiskun säätäminen
Bahco BPHVLP01 -maaliruiskun säädöt ovat hyvät. Kaikkia kolmea säätöpyörää on helppo pyörittää. Säätöpyörien vaste ja tarkkuus ovat hyviä.
Ruiskun säätöpyörät ylhäältä alas:
1. Maalimäärän säätö:
- kiertämällä säätöpyörää vasemmalle maalimäärä kasvaa
- kiertämällä säätöpyörää oikealle maalimäärä vähenee
2. Ruiskutuskuvion säätö
- kiertämällä säätöpyörää vasemmalle ruiskutuskuvio muuttuu viuhkamaiseksi
- kiertämälä säätöpyörää oikealle ruiskutuskuvio muuttuu pyöreämmäksi
3. Ilmamäärän säätö
- kiertämällä säätöpyörää vasemmalle ilmamäärä kasvaa
- kiertämälllä säätöpyörää oikealle ilmamäärä vähenee
Säätöpyörät ovat muovisia. Nähtäväksi jää kuinka hyvin ne kestävät aikaa ja ruiskun osien puhdistamista ohenteella.
Bahcon ruiskulla maalaaminen on helppoa
Alkuvalmistelujen jälkeen itse maalaaminen sujui hyvin. Sopivien säätöjen etsimiseen meni hieman aikaa, mutta oikeiden säätöjen löydyttyä uudella ruiskulla maalaaminen on helppoa ja mukavaa. Valumia ei tullut yhtään ja pinnasta tuli varsin tasainen. Roskia toki autotallissa maalatuissa pinnoissa on aina jonkin verran. Siivoamalla hyvin ja kastelemalla lattian voi roskien määrää vähentää. Tällä kertaa kohteena olivat kuplavolkkariprojektin moottoripellit ja pohjalevy, joten muutama roska muuten onnistuneessa maalipinnassa ei ole ongelma.
Ruiskun yläsäiliön kannessa on ilmahattu, joka pitää paineen ruiskun maalisäiliössä riittävän alhaisena. Halvempien yläsäiliöruiskujen kannessa on usein vain reikä, jonka kanssa tulee olla tarkkana tasaisia pintoja suoraan alaspäin maalatessa. Ruiskua kallistettaessa maali voi päästä valumaan kannen reiästä ulos. Bahcon ruiskun ilmahatun kanssa tätä ongelmaa ei ilmennyt.
Puhdista maaliruisku huolellisesti
Vanha Italiassa valmistettu ANI Silver-2 -maaliruiskuni alkoi tulla tiensä päähän jo vuosi sitten. Ruisku on aikanaan ollut laadukas tuote ja suhteessa kalliimpi kuin Bahcon BPHVLp01-maaliruisku. ANI-ruiskulla on maalattu vuosien varrella useita autoja ja ruisku on ollut lainassa siellä sun täällä. Se näkyy ruiskun ulkonäössä ja heikentyneessä toimintakunnossa. Maaliruisku on aina käytön jälkeen puhdistettava huolellisesti. Silloin ruisku säilyy kunnossa vuosikaudet.
Bahcon maaliruiskusarjan mukana tulee vain yksinkertainen harja ruiskun puhdistamiseen. Se on riittämätön. Itse hankin IKH:lta 17-osaisen maaliruiskunpuhdistussarjan, jossa on sopivat pienet lamppuharjat myös hajoitusilmasuutinten pienten reikien ja rungon kanavien puhdistamiseen.
Loppuarvio Bahco BPHVLP01 ruiskusta
Risut:
- hajoitusilmasuuttimien koot merkitty puutteellisesti
- maaliruiskun mukana tulevat ohjeet ovat heikot
- ruiskun mukana tuleva puhdistusharja on riittämätön ruiskun puhdistukseen. Kannattaa ostaa puhdissarja erikseen
Ruusut:
- BPHVLP01-ruisku istuu tukevasti käteen ja sillä jaksaa maalata pitkään
- tarkat säätöpyörät ja helppo säädettävyys
- ruisku on valmistettu materiaaleista, jotka on helppo puhdistaa
- ensikokeilun lopputuloksena syntyi onnistunutta maalipintaa
- ruiskulla on ilo maalata
Puutteet ruiskun merkinnöissä ja puhdistusvälineissä eivät himmennä sitä tosiasiaa, että Bahco BPHVLP01 maaliruisku on autoharrastajalle hyvä yleisruisku auton korin ja osien maalaukseen. Rahoille saa vastinetta ja auto uuden kiiltävän maalipinnan. Ainakin jos maalari jaksaa olla huolellinen niin valmistelutöissä kuin ruiskun puhdistamisessakin.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0