Nyt kannattaa mp-harrastajien olla hereillä, sillä Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja uudesta vuoteen 2025 ulottuvasta mopo- ja moottoripyörästrategiasta. Tässä ajoneuvoharrastajan kannalta oleellisia poimintoja valmisteilla olevasta strategiasta ja linkki lausuntopalveluun, jonka kautta strategian valmisteluun voi vaikuttaa.
Visiona erinomaiset edellytykset mp-harrastukselle
Liikkenne- ja viestintäministeriön visiona on, että "vuonna 2030 Suomessa on erinomaiset edellytykset mopoilulle ja moottoripyöräilylle, niin harrastus- ja liikkumismuotona, kuin liiketoimintana." Tämä on tietysti kaikin puolin kannatettava visio ja hyvä lähtökohta strategiselle suunnittelulle.
Suomessa oli vuoden 2017 lopussa rekisterissä 332 06 mopoa ja 267 898 moottoripyörää. Kaksipyöräisten määrän kasvu on tällä vuosituhannella ollut kiivasta, joskin se on viimeisinä vuosina hidastunut. Harrastus voi siis hyvin ja kaluston määrä kasvaa. Silmiinpistävää tilastoissa on kuitenkin se, että moottoripyöristä liikennekäytössä oli vuonna 2017 vain 59%, eli lähes puolet kalustosta seisoo syystä tai toisesta talleissa ja varastoissa myös kesäaikana.
Moottoripyörien katsastuspakkoa ei ole tulossa
Hyvä uutinen moottoripyöräharrastajille on, että katsastuspakkoa ei Suomeen ole edelleenkään tulossa. Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/45/EU mukaan jäsenvaltiot voivat vapauttaa direktiivin soveltamisesta niiden alueella rekisteröidyt L3e-, L4e-, L5e- ja L7e-luokan ajoneuvot (so. moottoripyörät), joiden moottorin sylinteritilavuus on yli 125 cm3. Ilmassa on ajoittain ollut uhka koko EU:n laajuisesta moottoripyörien katsastuspakosta, mutta hattua on nostettava niille suomalaisille virkamiehille, jotka ovat tätä tavoitetta vastaan EU:n toimielimissä taistelleet.
EU parlamentin näkökulmasta katsastusvapauden edellytyksenä on kuitenkin se, että jäsenvaltio on ottanut käyttöön kaksi- tai kolmipyöräisiä ajoneuvoja koskevia tehokkaita vaihtoehtoisia liikenneturvallisuustoimenpiteitä, ottaen erityisesti huomioon asiaan liittyvät liikenneturvallisuustilastot viimeisten viiden vuoden ajalta. Onneksi liikenneturvallisuus Suomessa on viime vuosikymmeninä parantunut.
Moottoripyöräilijöiden liikenneturvallisuus on parantunut merkittävästi
Moottoripyörä- ja mopokannat jatkavat Suomessa tasaista kasvua, mutta kuolemaan johtavia onnettomuuksia tapahtuu yhä vähemmän. Moottoripyöräilijöiden liikennekuolemien määrä on enemmän kuin puolittunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on sekin laskenut yli 40%.
Suomessa määräaikaiskatsastusvelvollisuus ei koske mopoja tai moottoripyöriä. Arvioinnin perusteella on katsottu, ettei katsastamisesta ole Suomessa saavutettavissa sellaisia hyötyjä liikenneturvallisuudelle tai ympäristölle, jotka perustelisivat katsastusten kansalaisille aiheuttamat lisäkustannukset. Tämän vuoksi mopoille ja moottoripyörille ei ole asetettu katsastusvelvollisuutta, eikä muutoksia ole tulossa. Liikenneturvallisuustilastojenkaan valossa ei katsastusvapaudesta luopuminen ole tarpeellista.
Helpotuksia moottoripyörien rakentelusääntöihin
Liikenne- ja viestintäministeriön mopo- ja moottoripyörästrategiassa harrastajan huomio kiinnittyy tavoitteeseen pyrkiä turvaamaan mopoihin ja moottoripyöriin liittyvän liiketoiminnan ja harrastetoiminnan edellytykset. Tämä tavoite aiotaan saavuttaa mm. turvaamalla kansallisin toimenpitein ajoneuvojen rakentamisen ja muuttamisen edellytykset hallinnollista taakkaa keventämällä. Selkokielellä tämä tarkoittanee sitä, että tarkoituksena on keventää yksittäisten L-luokan ajoneuvojen rakentamista koskevia määräyksiä ja vaatimustenmukaisuuden osoittamistapoja.
Liikenteen turvallisuusvirastolla Trafilla onkin parhaillaan käynnissä hanke, jonka tarkoituksena on helpottaa moottoripyörien rakentamiseen, korjaamiseen ja rakenteen muuttamiseen liittyviä sääntöjä ja vähentää poikkeuslupien tarvetta (TRAFI/147282/03.04.03.00/2018). Yhdessä Liikenne- ja viestintäministeriön mopo- ja moottoripyörästrategian tavoitteiden kanssa käynnissä oleva lainsäädäntötyö tuntuu olevan menossa harrastuksen jatkuvuuden ja kehittämisen kannalta oikeaan suuntaan.
Kerro mielipiteesi lainsäätäjälle
Mopo- ja moottoripyörästrategiaan kannattaa myös tutustua itse, sillä Liikenne- ja viestintäministeriö odottaa siitä kansalaisilta lausuntoja 30.9.208 mennessä. Oman lausunnon voi jättää Oikeusministeriön ylläpitämän lausuntopalvelun kautta.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0