Eri medioissa on uutisoitu kiihdytyskilpailujen loppumisesta Alastaron moottoriradalla. Osa tiedoista on ollut keskenään ristiriitaisia ja herättänyt harrastajien kesken polemiikkia. Mistä on kyse?
Korkein hallinto-oikeus (KHO) myönsi lokakuussa 2015 Alastaron moottoriradan toimintaa pyörittävälle Resykli Oy:lle ympäristöluvan, mutta samalla ratayhtiö velvoitettiin selvittämään pohjavesialueella sijaitsevan radan suojaustaso ja mahdolliset suojauksen parantamista vaativat toimenpiteet ja toimittamaan nämä tiedot sisältävä lisäselvitys Etelä-Suomen Aluehallintovirastolle (AVI) 31.8.2016 mennessä. KHO myös määräsi ympäristöluvan myöntäessään AVI:n tekemään selvityksen pohjalta tarvittaessa täydentäviä vaatimuksia alkuperäiseen ympäristölupaan.
Ratayhtiö Resykli Oy tilasi aiheesta selvityksen Pöyry Oy:ltä. Pöyryn tekemän selvityksen mukaan suurimmat riskit ympäristölle aiheutuvat kiihdytyskilpailuista, radan aikaisemmasta toiminnasta sekä hulevesien johtamisesta erotuskaivojen jälkeen maastoon. Selvitys sisältää myös listan toimenpiteistä, jotka ratayhtiö on valmis tekemään Alastaron moottoriradan suojaustason parantamiseksi.
Ratayhtiö toimitti Pöyryn tekemän selvityksen Etelä-Suomen aluehallintovirastolle määräaikaan mennessä, mutta AVI ei selvitystä hyväksynyt sellaisenaan, vaan pyysi selvitykseen täydennyksiä, jotka ratayhtiö toimitti 27.10.2016. Täydennettykään selvitys ei AVI:lle riittänyt, vaan ratayhtiö velvoitettiin tekemään lisäselvityksiä, jotka Resykli toimitti AVI:lle 19.6.2017. Tämäkään ei riittänyt. Seuraava täydennetty lausunto AVI:in toimitettiin 7.8.2017 ja vielä toistaiseksi viimeinen täydennetty lausunto 31.10.2017. Viimeisenä toimitettu lausunto on aluehallintovirastossa edelleen käsittelemättä.
Etelä-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt moottoriradan pohjavesien suojaustasosta lausunnon myös Huittisten kaupungin ympäristö- ja rakennuslautakunnalta, jonka toimialueeseen moottorirata kuuluu. Lautakunta toimitti oman lausuntonsa AVI:in ja siinä lautakunta yksimielisesti ehdottaa Alastaron moottoriradalla järjestettävistä kiihdytyskilpailuista luopumista.
Myös viimeisestä Alastaron moottoriradan toimintaa pyörittävän Resykli Oy:n aluehallintovirastolle jättämästä lisäselvityksessä käy ilmi, että Resykli on valmis lopettamaan kiihdytyskilpailutoiminnan Alastaron radalla vuoden 2018 lopussa, mikäli mikäli AVI:n tarkentamat ympäristöluvan lupaehdot edellyttävät suojaustoimenpiteitä.
Resyklin laatimien selvitysten mukaan täydentävien suojaustoimenpiteiden toteuttaminen tulisi yritykselle maksamaan yli 500 000 euroa.
Alastaron moottoriradan ympäristöluvan mukaan Alastarolla saa järjestää korkeintaan kymmenen kiihdytyskilpailupäivää vuodessa ja kiihdytyspäivien jälkeen koko rata-alue pitää rauhoittaa melulta vähintään kahdeksi täydeksi päiväksi. Kiihdytystoiminta Alastarolla vastaa vain kymmentä prosenttia koko ratayhtiön liiketoiminnasta. Pääosa ratayhtiön tuloista tulee siis muusta toiminnasta. Siksi puolen miljoonan euron investointi kiihdytysrataan on ratayhtiölle mahdoton yhtälö.
Kiihdytysharrastajien kannalta tiedotus asiassa on ollut ala-arvoista. Asian päätyminen paikallislehden kautta yleiseen tietoisuuteen aluksi virheellisillä tiedoilla on johtanut siihen, että koko laji on leimattu suurimmaksi ympäristöuhaksi pohjavesille. Suomessa asiantuntemus kiihdystysurheilusta ja -harrastuksesta löytyy FHRA:sta. Siksi FHRA olisi pitänyt ottaa mukaan selvityksiä laadittaessa ja käydä myös kattojärjestön kanssa neuvotteluja tarvittavista lisäsuojauksista ja niiden rahoituksesta.
Suomalaisen kiihdytysharrastuksen kannalta tilanne on todella harmillinen.
Kuvat: Kristoffer Söderlund, lisenssi: CC-BY-SA-20 (Thank you!)