Kerran elämässä Wankel! Koeajossa 2004 Mazda RX-8.
Hauskuus alkaa 5000 kierroksen hurjemmalla puolella
- Järjettömän hauska!
Näin kuvaa Mazda RX-8:aa helsinkiläinen yrittäjä ja IT-asiantuntija Juha-Matti Tapio, kun pyydän häntä kuvaamaan ”räksää” yhdellä lauseella.
Mutta mikä autosta tekee niin hauskan? Siitä olen tullut ottamaan selvää.
Juha-Matin vastaus kysymykseen on yksinkertainen:
- Kierrokset. Se on valtava skaala, mikä tästä irti lähtee. Ja äänimaailma, kun johonkin kahdeksaankymppiin voi kiihdyttää vaikka kakkosella.
Tämähän onkin auto, jota täytyy ajaa!
Saavun koeajamaan Juha-Matti Tapion Mazda RX-8:n perheemme kolmosautolla, opetuslupakäytössä toimivalla Opel Astra G:llä. Astran 1.6-litrainen ja kahdeksanventtiilinen moottori ei mainittavaa tehoa tuota, mutta ajoharjoittelu sillä on erittäin helppoa. Opelin nöyrä moottori pakottaa Astran valoista liikkeelle melkeinpä minkälaisella kytkimen ja kaasupolkimen asentoyhdistelmällä tahansa. Niinpä meinaankin saada Mazdan sammumaan heti ensimmäisistä liikennevaloista liikkeelle lähdettäessä.
Tämähän onkin auto, jota täytyy ja jolla saa ajaa - sanan varsinaisessa merkityksessä! Kierroksilla, korkeilla kierroksilla!
Mazda RX-8, kylmä-sota ja tiedustelun kulta-aika
Toisen maailmansodan jälkeisenä kylmän sodan aikakautena tieto oli kultaakin arvokkaampaa. Tiedon puute strategisten pommitusten kannalta tärkeistä kohteista Uralin itäpuolisessa Siperiassa oli Yhdysvalloille suuri ongelma. Tiedon keräämiseksi tarvittiin tiedustelukone, joka pystyisi lentämään Neuvostoliiton ilmatorjunnan yläpuolella ja keräämään tarvittavan tiedon. Vuonna 1953 Yhdysvaltain ilmavoimat järjesti tarjouskilpailun tehtävään kykenevän tiedustelukoneen kehittämiseksi.
Tiedustelukoneen kehittäminen oli tietysti erittäin salainen tehtävä. Lockheed Martinilla tarjouskilpailuun vastaaminen annettiin Clarence ”Kelly” Johnsonin johtamalle pienelle Skunk Works -tiimille (vapaasti suomennettuna Haisunäätäpaja). Johnsonin johdolla Lockheed Martin esitteli ilmavoimille CL-282 koneen, josta myöhemmin kehitettiin edelleen Yhdysvalloissa käytössä oleva U-2 tiedustelulentokone.
Skunk Works -osastolla ei tunnustettu komentoketjua eikä piitattu säännöistä
Skunk Worksin kone ei voittanut tarjouskilpailua. Se oli liian rohkea ja moderni, eikä sen komponenttien kestävyydestä ollut täyttä varmuutta. Haisunäätäosaston insinöörien työ ei kuitenkaan valunut hukkaan, vaan projekti voitti puolelleen tiedeyhteisön ja presidentti Eisenhowerin. Lopulta Skunk Worksin U-2:sta tuli monipuolinen lentokone, jota on käytetty niin sotilas- kuin siviilikäytössäkin, mm. ilmakehän tutkimuksissa.
Haisunäätäpajan lentokoneteollisuuden rajoja haastanut ja rikkonut ”out of the box” -ajattelu osoittautui niin menestyksekkäästi, että "Skunk works" tai "skunkworks" -termiä käytetään nykyään bisneksessä ja suunnittelussa sekä muissa teknisissä yhteyksissä tarkoittamaan yksikköä, jolla on isäntä organisaationsa sisällä suuri autonomia ja jota ei rajoiteta turhalla byrokratialla tai ideoiden hyväksyttämisellä ylemmillä tahoilla. Tämänkaltaisen yksikön tehtävät ovat yleensä vaativia tai salaisia.
Skunkworks-menetelmä kopioitiin autojen suunnitteluun
Autonvalmistajien pääkonttoreissa pantiin Johnsonin Skunk Worksin -osaston toimintatapa ja menestys merkille ja turhasta byrokratiasta riisuttu toimintamalli kopioitiin osaksi nelipyöräisten erikoismallien suunnittelua. Skunkworks-menetelmällä alkunsa ovat saaneet mm. sellaiset ikoniset automallit kuin Audi RS2, BMW Z3 M coupe, Ford GT ja Mazda RX-8.
Torakka-autosta RENESIS-wankelin vauhdittamaksi RX-EVOLV konseptiksi
Mazda RX-8:n juuret juontavat vuoden 1995 Tokion autonäyttelyyn, jolloin Mazda esitteli Wankel-moottorisen RX-01-konseptiauton. Konseptiauton voimanlähteena oli Mazda RX-7:n 13B-MSP-moottorin varhainen versio. Sivupakoputkilla varustetun kiertomäntämoottorin teho oli 210 hv (157 kW). Mazdan silloisen taloudellisen tilanteen ja nopeasti kasvaneen katumaasturituotannon vuoksi RX-01:tä ei virallisesti kehitetty konseptimallia pidemmälle.
Mazdan oman skunkworks-tiimin insinöörit pitivät kuitenkin 13B-MSP:n kehityksen hengissä asentamalle koneen Mazda MX-5:n alustalle. Näin syntyneestä projektista käytettiin talon sisällä nimeä"gokiburi-ka" eli torakka-auto. Torakka herätti lopulta johdon huomion ja 13B-MSP moottorin kehitys johti uuden konseptiauton syntyyn. Mazda RX-EVOLV konseptiauto uudella RENESIS-moottorilla esiteltiin suurelle yleisölle vuoden 1999 Tokion autonäyttelyssä, neljä vuotta RX-01 konseptin ensi-illan jälkeen.
Konseptista tuotantoautoksi hioituneen Mazda RX-8:n tuotanto alkoi helmikuussa 2003
Tokion autonäyttelyssä esitelty Freestyle-oviksi nimetyillä kaappariovilla varustettu RX-EVOLV muistutti jo varsin paljon tulevan RX-8:n tuotantoversiota. Ylimmän johdon hyväksynnän ja lopullisen leiman RX-projekti sai sillä ehdolla, että sisäisen kilpailun lopputuloksena syntyvässä autossa oli konseptin mukaisesti neljä ovea.
Lopullisen tuotantoauton suunnittelu siirtyi skunkworks-tiimiltä Mazdan perinteen mukaisesti Japanissa, Yhdysvalloissa ja Euroopassa sijaitsevien suunnittelustudioiden väliseksi muotoilukilpailuksi. Projektin pääsuunnittelijaksi valittiin alkuperäisen Mazda RX-7:n suunnitelleen Matasaburo Maedan poika Ikuo Maeda. Maedan tiimeineen rakentama mallivuoden 2001 Mazda RX-8 lähes tuotantovalmis konseptiauto esiteltiin Tokiossa vuonna 2001.
Uuden Wankel-mottorisen Mazda RX-8 mallin maailmanvalloitus alkoi virallisesti mallivuonna 2004, mutta Japanissa Mazdan Hiroshiman tehtaalla JDM-mallien tuotanto alkoi jo helmikuussa 2003.
Vuosimallin 2004 Mazda RX-8:n voimanlähteenä oli kaksikammioinen RENESIS 13B-MSP Wankel-moottori, jonka tilavuus on 1.3 litraa. Tarjolla oli kaksi vapaastihengittävää tehoversiota; 192-hevosvoimainen perusmalli ja 230-hevosvoimainen High Power -malli.
"Tämä auto haluaisi mennä!"
Juha-Matti Tapio, mikä sai sinut hankkimaan Mazda RX-8:n?
- Halusin kokeilla wankelia, vielä kun niitä on olemassa.
Kannattiko?
- Kannatti, Juha-Matti vastaa hetkeäkään epäröimättä.
Miksi sinun piti saada wankel-moottorinen auto?
- Siinä on niin erilainen fiilis moottorina, kone käyttäytyy ihan eri lailla.
Minkälainen auto on ajaa pidemmällä matkalla?
- Ihan hyvä ja siitä kummallinen, että tähän mahtuu takapenkillekin aikuisia ihmisiä. Tällä oikeasti pystyy matkustamaan neljä ihmistä. Ainut on se, että kestääkö auto varmasti. Mitä sitten jos joku feilaa? Mutta, kyllä auto muuten on mukava.
Entä kaupungissa?
- Vähän riesana on se, että sensorit välillä säätää seosta miten sattuu, Juha-Matti vastaa ja pohtii hetken jatkoa.
- Kaupungissa on vähän turhauttavaa ajaa hiljaa ja pysähdellä vähän väliä liikennevaloissa. Tämä auto haluaisi selkeästi mennä!
Wankel-moottoreiden kerrotaan vievän reippaasti polttoainetta. Paljonko Mazda RX-8 kuluttaa satasella?
- Normaaliajossa kaupungissa ja motarilla, toistakymmentä, kyllä sitä yli kymmenen litraa menee.
Onko Mazda RX-8 urheiluauto, sporttinen coupe vai näppärä neliovinen perheauto?
Mazda RX-8:lla on kahdet kasvot. Toisaalta se on räyheän urheilullinen coupe, jonka lukkoperä ja kevyet sladit anteeksiantava luistonesto huutavat painamaan kaasupolkimen lattiaan, toisaalta RX-8 on tuulitunnelissa muotoiltu japanilainen neliovinen perheauto, joka ei herätä intohimoja, muttei huku massaankaan. Urheiluautoksi Mazda RX-8 on tilavan tuntuinen, perhesedaniksi auto on tiloiltaan pieni, mutta kokonaisuutena Mazda RX-8 lienee ainoa automalli, jossa nämä kaksi ääripäätä on onnistuneesti yhdistetty samaan autoon.
"Tämä auto haluaisi mennä!"
Mazdan pyörittely ulos Pohjois-Helsinkiläiseltä parkkipaikalta lukuisten liikenneympyröiden läpi pääkaupunkiseutua halkovalle kehätielle ei tuota ongelmia. Ainoastaan moottorin erikoinen äänimaailma ja sujuvan liikkumisen vaatima runsas kierrosten käyttö kielivät konepallin alta löytyvästä erikoisesta tekniikasta. Mazdan kevyt kori, täydellinen 50/50-painonjakauma ja matala painopiste takaavat kuljettajalle nautinnollisen tunnokkaan ohjauksen vielä lähes 200tkm ajettunakin. Liikkelle lähtiessä kaasua on käytettävä reilusti, mutta kaasupolkimen mikroautomaiseen on/off-tuntumaan tottuu nopeasti ja pian moottorin kiertäminen lähelle punaviivaa saa hymyn nousemaan kasvoille.
Mazda RX-8 on harrasteauto isolla H:lla
Juha-Matin Mazdan on varustettu 1.3-litraisen RENESIS-wankelin matalammalla tehoversiolla. Hauskaan ja vauhdikkaaseen ajoon tässäkin koneessa on puhtia ihan riittämiin. Nopeassa kiihdytyksessä liikennevaloista autolla ampaistaan liikkeelle kierroslukualueella, jolla Opel Astran mottorista kiertokanki tulisi jo lohkon läpi kertomaan, että nyt riittää. RX-8:n kierroslukumittarissa aletaan siinä vaiheessa vasta lähestyä optimaallisinta kierrosaluetta.
Mazdan erikoisella moottoriratkaisulla on kuitenkin kääntöpuolensa. Wankel-moottorien pikainen googlaus tuottaa tulokseksi pitkän listan erilaisia kiertomäntätekniikkaan liittyviä moottoriongelmia.
- Tämä auto on 173tkm ajettu ja tässä on toinen moottori menossa, Juha-Matti toteaa lakonisesti ilmeenkään värähtämättä.
- Onhan näiden harrastaminen vähän jännittävää, kun moottorit eivät kestä ja voiteluksi joutuu bensan sekaan laittamaan vähän kaksitahtiöljyä. Sensorit tykkävät huonoa kaikesta mahdollisesta ja kaikennäköistä pientä murhetta riittää. Tämä on oikukas auto, Juha-Matti jatkaa.
Erikoisen ja vikaherkäksi tiedetyn automallin omistajalle tehdään usein sama kysymys. Onko auto jättänyt tielle?
- Yhden kerran tämä on jättänyt tielle. Joku sähköihin liittyvä ongelma se oli. Olisi pitänyt olla starttiapuri mukana, Juha-Matti muistelee.
Kenelle RX-8:a voisi suositella? Kuka tällaista autoa ja moottoria osaa huoltaa?
- Osaaminen voi olla jo vähän harvinaista, kun ei näitä ole pitkään aikaan tehty. Suosittelen RX-kasia ehdottomasti harrastajalle, koska auto vaatii jatkuvaa huolenpitoa.
Kaiken vaivan arvoinen
Juha-Matti Tapio, olet jo hankkinut Mazdan korvaajaksi Audi TTS:n. Miksi?
- Ihan arjen luotettavuuden takia. Pakko todeta, että oma aika ei nyt tälle Mazdalle riitä, Juha-Matti vastaa.
- Mazda oli hetken käyttöautona ja kesällä nämä menee käyttöautonakin, mutta kyllähän nämä alkaa ympärivuotiseen arkiajoon olla jo vähän vanhoja.
Halusit kokeilla wankelia vielä, kun autoja on olemassa. Kaduttaako hankinta? Oliko auton kaiken sen eteen nähdyn vaivan arvoinen?
- Ei kaduta. Kyllä se on kaiken vaivan arvoinen, Juha-Matti toteaa hetkeäkään epäröimättä ja jatkaa:
- Mutta aikaa se vie!
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0