Vantaa Cruising 15.6.2018
– hienoja autoja ja kuminkäryä –
Vantaan Cruising-ilta on vakiinnuttanut paikkansa pääkaupunkiseudun autoharrastajien kokoontumisena. Hienojen autojen ja rennon tunnelman ohella Vantaan cruising-ilta on niitä harvoja avoimia autotapahtumia, joissa kumi palaa ja yleisö pääsee näkemään läheltä näyttäviä burnoutteja. Hauskanpito tosin loppuu yleensä siihen, että virkavalta saapuu paikalla. Niin kävi myös 15.6.2018 järjestetystä Vantaa Cruising -tapahtumassa.
Jos Vantaan kaupungin markkinointiosastolla olisi yhtään pelisilmää, tapahtuma otettaisiin osaksi Vantaan kaupunkikulttuuria. Jotenkin sitä tahtoisi uskoa, että pienin järjestelyin ja ilman suurta byrokratiaa kuminpoltto voisi olla sallittua ja yleisöllä riittäisi nähtävää ja kuultavaa V8-moottorien soundien muodossa.
1964 Ford Thunderbird Tudor Hardtop
Vantaa Cruising kokoontuminen järjestetään kuukauden kolmantena perjantaina noin klo 18 alkaen tiedekeskus Heurekan parkkipaikalla. Paikalle on helppo saapua Kehä III:n kautta melkeinpä mistä suunnasta tahansa. Jos Heurekan parkkis ei ole ennalta tuttu, kannattaa navigaattoriin laittaa osoitteeksi Kuninkaalantie 5, 01300 Vantaa. Tässä parkkipaikalle kääntyy museorekisteröity '64 Ford Thunderbird.
1974 Pontiac Firebird Sport Coupe
Säät ovat tänä kesänä suosineet harrasteautoilijoita. Vantaallekin kokoontui näyttävä läpileikkaus suomalaisesta ajoneuvoharrastuksesta. Välillä autoja saapui jonossa niin paljon, että vapaan parkkiruudun löytäminen oli vaikeaa.
1973 Dodge Challenger ja 1971 Plymouth Road Runner
Rivi rodeja. Etualalla chopattu 1932 Ford 5-Window Coupe.
Hot rod -harrastus sai alkunsa 1930-luvun lopun kuumassa Kaliforniassa. Suomen kuiva ja kuuma kevät ja alkukesä on ollut tänä vuonna rodiharrastajien mieleen. Olosuhteet ovat olleet niin lähellä "alkuperäistä" kuin tässä maassa on mahdollista.
1930 Ford Model A Roadster pickup "Bonnie & Clyde"
1928 Ford A Model Roadster pickup
Kauniisti patinoitunut 1937 Ford Pickup
1957 Continental Mark II Hardtop Coupe custom
Vuosina 1956 ja 1957 valmistettu Continental Mark II oli Fordin Continental-osaston valmistama ylellinen kaksiovinen hardtop. Mark II nimen auto lainasi erityisesti Britannian autoteollisuudessa yleisessä käytössä olleesta tavasta käyttää automallin toisesta sukupolvesta Mark II nimeä. Continental Mark II:n nähtiin olevan jatkoa vuosina 1939-1949 valmistetulle Lincoln Continentalille.
Continental Mark II:n valmistaminen vaati amerikkalaiseksi autoksi poikkeuksellisen paljon käsityötä. Siksi auto oli omana aikanaan kallein Yhdysvalloissa myynnissä ollut auto ja samalla Fordin näyttävin osoitus osaamisestaan.
Tätä vuoden 1957 yksilöä on customoitu reippaasti. Autossa on mm. Ridetech ilmajousitus, Brembon levyjarrut joka nurkassa, taka-akselin nelilinkkituenta, erikoisvanteet, Lysholm 3300AX ahdin ja intercooler. Syvän hopeiseen maalipintaan sopivaa kontrastia tuo kirkkaanpunainen nahkasisusta.
1964 Buick Riviera Sport Custom
Toinen näyttävä custom-auto Vantaalla oli tämä 1964 Buick Riviera Hot rod perinteitä kunnioittavalla flake-erikoismaalauksella.
Lue myös nämä artikkelit:
1968 Chevrolet Camaro RS 350cid
Vuonna 1968 ensimmäisen sukupolven Camaroa oli saatavilla kymmenellä eri moottorilla. Camaron suorituskykyä parantaneen SS-paketin mukana auton ensiostaja sai konepellin alle 350cid moottorin ja vakiota tehokkaamman auton paremmin tien pinnassa pitäneen vahvistetun alustan. Lisäämällä mukaan vielä kaikkiin malleihin tarjolla olleen RS-paketin sai autoon piiloon kääntyvät kätketyt ajovalot, vakiosta poikkeavat takavalot, peruutusvalot takapuskurin alle ja korin kromiosia lisäämään auton näyttävyyttä.
1968 Chevrolet Camaro
Toinen esimerkki vuoden 1968 Camarosta. Tästä autosta löytyy konepellina alta Corvettesta tuttu Chevyn LS1 pikkulohko V8-moottori ja Tremecin T56 vaihteisto.
1978 Chevrolet Camaro Sport Coupe
1977 Chevrolet Camaro Z28 Sport Coupe
1970 Chrysler 300 Hurst Hardtop Coupe
Chrysler 300-H oli Chryslerin ja Hurstin yhdessä rakentama Chrysler 300-malliin perustunut kaksiovinen hardtop, jonka Hurst viritti vakiota tehokkaammaksi. Autoja oli alunperin tarkoitus valmistaa 2000 kappaletta, mutta lopulta niitä valmistui hieman vajaa 500 yksilöä. Hienoa, että ainakin yksi 300-H on päätynyt Suomeenkin. Chrysler 300 Hurstista on tulossa oma artikkeli myöhemmin.
1946 Cadillac 75-series Miller Hearse
1964 Imperial Crown convertible
1972 Chevrolet Chevelle Malibu Big Block 500cid
Pystylamppuinen MB W115 Low "n" Slow
Vantaan Cruising-tapahtumaan osallistuu pääasiassa V8-moottoreilla varustettua jenkkikalustoa, mutta toki mukana on muissakin maanosissa valmistettuja automerkkejä. Tämä puuhakilvillä liikkunut pystylamppuinen Mersu oli sen verran matala, että pohja raapi kanttareita jatkuvasti. MB W114 ja W115 malleja moitittiin autolehtien testeissä 1960-luvun lopussa hitaiksi. Nimen perusteella tämä harraste-MB pitää perinteitä kunniassa 🙂
1965 Ford Taunus 2d
1989 Nissan 200SX 1.8 turbo
1979 Ford Escort Van 1600 OVH
Pirteän keltaisen Escortin tekniikka on vaihdettu alkuperäisestä 1.1 litrasta 1.6 litraan. Paketti- ja kuorma-autojen kantavuuksista kertovat numerot on tässä autossa siirretty takakulmaan.
Burnout Party
1974 Chevrolet Corvette
Vantaa Cruising on vuosien mittaan tullut tunnetuksi erityisesti näyttävistä burnouteista. Heurekan parkkipaikan edessä on kuminpolttamiseen sopiva kadunpätkä ja vieläpä luonnollinen hieman ylöspäin viettävä katsomo yleisölle burnouttien seuraamiseen ja ohiajavien autojen katsomiseen. Kesäkuun cruisingeissa paikalla oli todella paljon yleisöä.
1965 Chevrolet Bel Air 4d
1969 Plymouth Valiant
1969 Pontiac LeMans
1981 Chevrolet Fleetside
Hommahan oli hauskaa niin kauan kuin poliisi saapui paikalle peräti neljän yksikön voimin. Kuminpoltto kadulla on toki laitonta, mutta täytyykö sen olla vai voisiko Vantaa nähdä tapahtumassa mahdollisuuden elävän kaupunkikulttuurin kehittämiseksi? Vanhat ajoneuvot saavat massat liikkeelle, kuten esim. Malmin Pre-Partyillä on nähty. Se kannattaisi nähdä mahdollisuutena eikä aina uhkana.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0