Kuplavolkkarin maalauksen hinta
Projektikuplan kori on maalattu. Ensimmäinen kysymys, joka useimmille harrastajille tulee mieleen auton maalauksesta keskustellessa, ei ole miten maalaus onnistui, vaan kuinka paljon auton maalaaminen tuli maksamaan.
Kysyin tarjouksia korin maalaamisesta usealta maalarilta. Korin kunto ennen maalausta oli mielestäni varsin hyvä [lue tarkemmin projektisarjan ensimmäisestä ja toisesta osasta]. Vastauksena saatu hintahaitari oli varsin kirjava.
Osa maalareista kieltäytyi kokonaan ottamasta kuplaa työn alle. Autossa on niin paljon pyöreitä muotoja, että hyvänkin korin pohjatöissä menee liian kauan aikaa. Osa tarjosi 7000-8000 euron hintaan maalipintaa, jonka pitäisi kelvata vaativaankin makuun autonäyttelyyn. Tämän projektin budjetti ei kuitenkaan niin hyvään lopputulokseen veny. Suurin osa tarjouksista oli 3500-5000 euron välissä.
Hyvä maalipinta on niin suuri osa onnistuneesta autoprojektista, että 3500 euroa ei lopulta ole kovin suuri hinta, kun ottaa huomioon, kuinka paljon pohjatöihin menee aikaa. Eivätkä materiaalitkaan ilmaisia ole.
Harkitsin tarjouksia pitkään, mutta päädyin kuitenkin maalaamaan auton itse. Silläkin uhalla, että lopputulos voisi olla mitä tahansa. Maalausta varten ehdin hankkia Bahcon BPHVLP01-maaliruiskun Motonetistä.
Lopulta "tutuntutun" kautta löytyi ammattimaalari, joka otti kuplan maalattavaaksen muiden projektiensa välissä. Maalauksen hinnaksi tulisi 1500 euroa, mutta kupla pitäisi pystyä tuomaan pajalle heti, kun sopiva rako sattuisi ilmaantumaan ja vietävä samantien maalattuna pois. Diili kuulosti sen verran hyvältä, että päätin jättää ajatuksen auton maalaamisesta itse.
Rahalla saa ja hevosella pääsee – myös maalipinnan
Kuplaa ei maalattu ideaalisen siistissä kammiossa, vaan korityöpajassa, jossa tehdään muitakin töitä. Se näkyy toki valmiissa maalipinnassa. Muutama roska pinnasta pitää myöhemmin myllyttää pois. Muutakin huomautettavaa löytyy.
Kuplan kori maalattiin pajalla muiden töiden ohella. Niinpä se jäi jossain vaiheessa suojaamatta ja maalipölyä toisen auton maalauksesta pääsi kuplan korin vastamaalattuihin sisäpintoihin ja etuluukun alle. Pinnassa on siis putsattavaa ja viimeisteltävää. Yleisesti ottaen maalipinta on kuitenkin hyvä ja pintapeltien kiilto erinomainen.
Kiveniskumassa vai puhdas maalipinta?
Myös ovet, luukut ja lokasuojat on kaikki jo maalattu samalla L633 VW Blue värillä. Nyt pitäisi osata päättää jättääkö lokasuojien sisäpinnat ja sisälokasuojat korinväriin vai ruiskuttaako kiveniskumassa suojaamaan pintoja.
Puhdas ja kiiltävä uusi maali näyttää niin hyvältä, että käy sääliksi piilottaa pinta massan alle. Toisaalta, Suomen teillä kivet lentävät ja jossain vaiheessa pinta menee rikki, jos sitä ei suojaa. Taidan lopulta kallistua kiveniskumassan puolelle. Tätä autoa ei ole tarkoitus kuljettaa trailerilla näyttelystä toiseen, vaan käyttää arkiajossa kesäisin.
Lisävarustelöydöillä motivaatiota auton kasaamiseen
Kävin heinäkuun alussa Malmilla Stadin Cruising Nightin Pre-Party -tapahtumassa. Sieltä tuli ostettua tuliaisiksi japanilaisen Flat4:n valmistamat kopiot Empin 1970-luvun alun GT-klassikkoratista ja Eliminator-vaihdekeppistä. Pienenä herkkuna paketin mukana tuli myös Flat4-töötinnapin paikalle alkuperäisvärinen, eli punainen, EmpiGT-nappi.
Flat4 valmistaa laadukkaista viritysosia ja lisävarusteita ilmajäähdytteisiin volkkareihin ja Porschen autoihin. Porschen Fuchs-vanteiden kopioita valmistetaan eri puolilla maailmaa, mutta Flat4:n versiot taitavat olla parhaat.
Tummaa puuta oleva ratti tullee sopimaan hyvin tummansiniseen sisustaan. Eliminator-vaihdekeppi on ratin kanssa samaa sarjaa ja lyhentää samalla vaihdevälejä 40%. Tähän projektiin ei tosin ainakaan vielä ole tarkoitus tehokkaampaa moottoria asentaa, mutta eihän sitä tiedä pysyykö auto tulevaisuudessa vakiona. Radalle lähtiessä olisi nopeammasta vaihdekepistäkin iloa.
Lisävarusteet tuovat ainakin minulle lisämotivaatiota projektiin loppuun asti viemiseen. On mukava päästä lopultakin ruuvaamaan ratti ja vaihdekeppi paikoilleen, mutta sitä ennen on vielä paljon tehtävää.
Kori nostettiin tallissa pois pohjalevyn päältä. Pohjalevy on tarkoitus vielä ruostesuojata alapuolelta ja vaihdelaatikko avartaa 12-volttiselle vauhtipyörälle, jotta auton voi konvertoida 6 voltin sähköiltä 12-volttiseksi. Ruostesuojauksesta ja pohjalevyn kasaamisesta jatkamme seuraavassa osassa.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0