Kuvaraportti: Kustom Kulture Show 2024
Kustom-kulttuuri on vahvasti visuaalinen ja sosiaalinen liike
Yhdyssana "Kustom-kulttuuri" viittaa alakulttuuriin, joka keskittyy ajoneuvojen, erityisesti autojen ja moottoripyörien, muokkaamiseen ja personointiin. Kulttuuri juontaa juurensa 1950-luvun Yhdysvalloista, jolloin nuoret alkoivat muokata autojaan näyttävimmiksi ja nopeammiksi. Alakulttuuri kattaa laajan kirjon toimintoja, kuten erikoismaalaukset ja maalipinnan erikoisefektit, korin muokkauksen, suorituskyvyn parantamisen ja yksilöllisen sisustan.
Kustom-kulttuuri ei rajoitu pelkästään ajoneuvojen fyysiseen muokkaamiseen, vaan se on myös vahvasti visuaalinen ja sosiaalinen liike. Näyttelyt ja cruisingit ovat olennainen osa kulttuuria. Kustom-kulttuuri heijastaa myös tiettyä elämäntapaa ja estetiikkaa, joka näkyy paitsi ajoneuvoissa, myös vaatetuksessa, taiteessa ja musiikissa.
Vaikka kustom-kulttuuriin on itsessäänkin alakulttuuri, siihen kuuluu vielä useita omia alakulttuureita, kuten hot rod, rat rod, lowrider-autot ja chopper-moottoripyörät. Jokaisella niistä on omat harrastajansa, erityispiirteensä ja estetiikkansa. Esimerkiksi hot rod -kulttuurissa keskitytään vanhojen, yleensä ensimmäisen ja toisen maailmansodan välisten tai heti sodan jälkeen valmistettujen autojen rakentamiseen ja suorituskyvyn virittämiseen. Lowrider-kulttuurissa rakenteluaihiot ovat pääsääntöisesti uudempia ja suorituskyvyn sijaan tekniset muutokset kohdistetaan auton alustaan. Estetiikka ja huikeat erikoismaalaukset yhdistävät molempia alakulttuureja.
Kustom Kulture Show -tapahtumassa niin näyttelyyn koottujen autojen ja moottoripyörien kuin näyttelyesineidenkin juuret ovat syvällä alakulttuurien historian uumenissa. Kaikki Kustom Kulture Show:hun kootut näyttelyesineet ovat kunnianosoitus menneiden vuosikymmenten taitajille, mutta samalla ne antavat modernin panoksensa harrastuksen kehitykselle. Ne pitävät kustom-harrastusta hengissä 21. vuosisadalla ja vievät sitä seuraaville sukupolville.
1949 Pontiac Streamliner Custom Coupe
Aerodynaaminen 1949-1951 Streamliner oli ensimmäinen kokonaan uusi Pontiac
Kuten muutkin suuret amerikkalaiset autonvalmistajat, Pontiac tarjosi sodanjälkeisinä vuosina lähinnä päivitettyjä mallivuoden 1942 autoja aina siihen saakka, että uudet 1949 Pontiacit saapuivat markkinoille. Korilinjoiltaan matalat ja virtaviivaiset uudet 1949 fastback coupet ja sedanit valmistettiin GM:n full size B-body rungoille. Mallistoon kuului myös monikäyttöinen station wagon. Kaikkia malleja oli saatavina sekä standard että deluxe varustetasoilla. Moottoriksi konepellin alle oli tarjolla suora Flathead-kutoskone sekä paluun tehnyt Silver Streak suora 246cid (4.1L) kasikone.
1940-luvun lopun ja 1950-luvun alun coupet ovat aina olleet custom-harrastajien suosiossa. Erityisesti matalat, pitkät ja korimuodoiltaan pyöreät 1949-1951 Mercuryt olivat 1950-luvulla autojen customointibuumin aloittaneiden suosikkiaihioita. Autoja madallettiin, korilinjoja pyöristettiin edelleen ja koripeltien saumat häivytettiin näkyvistä saumattomaksi kokonaisuudeksi runsaasti lyijyä sisältäneellä koritinalla. Näillä opeilla rakennettuja custom-Mercuryjä alettiin kutsua nimellä lead sleds, vapaasti suomennettuna lyijykelkka.
Pontiacin Series 25/27 Streamliner mallinimen nimensä veroinen aerodynaaminen silhuetti tarjoaa Mercuryn tavoin loistavan lähtökohdan persoonallisen customin rakentamiselle. Mercuryä vähemmän nähtynä rakentelukohteena se onkin vetovoimainen erikoisuus missä tahansa autonäyttelyssä tai cruising-tapahtumassa.
Custom-osaamisen taso on Suomessa niin kova, ettei näyttelyyn tarvinnut tänä vuonna tuoda autoja ulkomailta
Kustom Kulture Show 2024 -tapahtuman visuaalinen on Jussi Alasalmen kädenjälkeä. Alasalmi oli mukana myös suunnittelemassa ensimmäistä tapahtumaa yli 10 vuotta sitten, kertoo tapahtuman järjestäjä Marco ”Platu” Planting.
– Jussin kanssa reissattiin paljon ympäri maailmaa maalaritapahtumissa ja erilaisissa hot rod ja custom -tapahtumissa ja ruvettiin puhumaan, että olisi kiva tehdä jotain erilaista Suomessa, Platu muistelee.
– Jussi mietti että joo, mutta ehkä Seinäjoki on vähän syrjässä. Ei hän oikein siellä viitsi järjestää, mutta mitä jos sä järjestäisit täällä jossain vähän etelämmässä. Ja sitten tosiaan juttelin siitä vaimolle Sarille ja siinä kolmestaan pähkäiltiin ja päätettiin, että okei, me ruvetaan Sarin kanssa järjestämään täällä Stadissa tällaista Kustom Kulture Showta, Platu kertoo.
– Tähän ollaan tultu, aika mahtava tällainen kansainvälinen meininki!
Tämän vuoden Kustom Kulture Show:ssa on näytteilleasettajia 11 eri maasta. Kaikki autot sen sijaan ovat kotimaisten rakentajien tekemiä. Se kertoo vahvasta kotimaisesta osaamisesta. Rakennettuja moottoripyöriä näyttelyssä on Ruotsista kolme ja Saksasta kaksi.
– Saksalaisten pyörät on KH 55 Trike, jossa on liekit ja Love Gun chopper. Se on tunnettu pyörä, joka on ollut Euroopan Easy riderin -lehden kannessakin, Platu kertoo.
– (Ruotsista) mukana on Kevin Almlöfin sininen pyörä, joka on voittanut paljon palkintoja. Pyörä oli just Euroopassa skabassa kaksi viikkoa sitten ja voitti siellä monta pystiä, Platu jatkaa viittoillen sinisen old school -henkisen 1973 Harley-Davidson customin suuntaan, ja jatkaa: Kyseessä on ensimmäinen pyörä, minkä kaveri on tehnyt. Hän on tehnyt siihen kaiken itse, myös kaikki kultaukset, maalaukset, kaiverrukset, kaiken tehnyt itse. Kevin on todella lahjakas nuori kundi.
1973 Harley-Davidson Ironhead XLCH Sportster
1955/2018 "The KH Fifty Five" Harley-Davidson Trike
1978 Harley-Davidson Shovelhead "The Love Gun"
Kustom Kulture Show:n rodit
1932 Ford 5-Window Coupe rodi
1932 Ford Roadster custom
1932 Ford Pickup
1937 Studebaker Dictator
1937 Ford 2d Coupe Custom
1959 Monark Saphir mopo
1936 Harley-Davidson EL 988 Custom
Kustom-rakentajien suosikki: 1949-1951 Mercury
Lead sled -aikakauden kuuluisin kustom
Varhaisista lead sled -aikakauden Mercury-kustomeista kenties kaikkein kuuluisin on auto, joka tunnetaan nimellä Hirohata Merc. Auto perustuu 1951 Mercury Sport Coupeen, jonka nuori Bob Hirohata osti kotiuduttuaan Yhdysvaltain laivastosta vuonna 1952. Barrisin veljekset Sam ja George ja Frank Sonzogni, osa-aikaisesti Barrisin verstaalla työskennellyt Los Angelesilainen poliisi, muokkasivat Hirohatan Mercuryä radikaalisti. Vaikka auto oli edelleen tunnistettavissa Mercuryn malliksi, lähes jokainen ulkopinnan neliösenttimetri on muotoiltu uudelleen.
Bob Hirohatan Mercury on yhä edelleen olemassa alkuperäiseen kustom-asuunsa entisöitynä. Huhtikuussa 2017 Hirohata Merc nimettiin USA:n National Historic Vehicle -rekisteriin tunnustuksena sen merkityksestä amerikkalaiselle autoteollisuudelle ja -kulttuurille.
1950 Mercury Sport Sedan Custom "Lead Sled"
Kustom Kulture Show 10 vuotta
Teksti ja artikkelikuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0