Kuuba on elävä automuseo
Jos autoharrastaja haluaa matkata ajassa taaksepäin, on jäljellä vain yksi suunta: Kuuba. Karibianmeren paratiisisaaren pääkaupungissa Havannassa riittää köyhyydestä huolimatta ihmeteltävää. Kuuba on elävä automuseo. Missään muualla kuin elokuvien lavasteissa ei voi nähdä samanaikaisesti yhtä paljon vanhoja jenkkiautoja kadunkulmiin pysäköityinä kuin Kuubassa. Kääntääpä satunnainen matkailija katseensa mihin suuntaan tahansa, on näköpiirissä meillä suurimman osan vuodesta tallien pimennoissa viipyviä amerikkalaisia klassikoita kuten Oldsmobile, Chevrolet, Ford, Buick ja Plymouth.
Rautaesirippu ja Fidel Castron Kuuba
Kuubasta ei ole Floridan Key Westiin matkaa kartalla kuin hieman reilu 140 kilometriä, mutta ajassa eroa tuntuu olevan ainakin viisi vuosikymmentä. Kuuban yksinvaltias Fidel Castro asetti ulkomaisille autoille tuontikiellon valtaan noustuaan heti 1960-luvun alussa.
USA puolestaan asetti kommunistista unelmaa rautaesiripun takaisen Neuvostoliiton tuella rakentaneen Kuuban kauppasaartoon. Saarron läpi Kuubaan virtasi käytännössä vain neuvostovalmisteisia autoja. Maassa ennestään olleiden länsiautojen kimppuun Castro ei sentään käynyt. Kansa on pitänyt vuosikymmenten ajan vanhan kaluston liikenteessä ja seurauksena Kuubaan on syntynyt ainutlaatuinen katukuva, jossa vierekkäisillä kaistoilla voi nähdä niin hevosen, jenkkiraudan kuin aidon Ladankin.
Jenkit ja itärauta samalla asfaltilla
Poliittisten uudistustenkin keskellä Kuuba on yhä tiukasti kommunistinen valtio. Kuuban kuulumisesta entiseen rautaesiripun takaiseen itäblokkiin kertovat vanhojen jenkkiautojen seassa asfalttia, mukulakivikatuja ja pölyisiä sorateitä syövät Volgat ja muut Neuvostoliiton vastineet amerikkalaiselle autoteollisuudelle. Sekä jenkkien että itäraudan joukossa on paljon malleja, joiden entisöimiseen harrastajat olisivat valmiita sijoittamaan kymmeniä tai satoja tuhansia dollareita. Kuubassa autot ovat edelleen jokapäiväisessä käytössä – ja hyvä niin. Ja toisaalta, kaikki ei Kuubassakaan ole aivan sitä, miltä näyttää.
Chevy Volgan moottorilla
Ensi silmäyksellä voi vaikuttaa siltä, että Karibian saari on täysi alkuperäiskuntoisia 1950-luvun jenkkiklassikoita alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan arkisina käyttöautoina. Moni kuvankaunis ’55 Chevykin kulkee kuitenkin nykyään GAZ:in valmistaman moottorin voimin, koska niihin varaosia on vuosien varrella ollut helpommin saatavilla. Täysin alkuperäiskuntoista jenkkiklassikkoa on Kuubasta mahdotonta löytää. Ruoste ei Karibian merellä ole ongelma. Autojen korit ja rungot ovat sentään hyvässä kunnossa ja alkuperäinen kromi häikäisee silmiä kilpaa auringon kanssa.
Katkojankärjet peltipurkista
Saarretussa Kuubassa myös varaosien ostamisesta tuli käytännössä mahdotonta, mustan pörssin kauppaa lukuunottamatta. Niinpä Kuuban vanhan autokaluston elinikää on tekohengitetty vuosikymmenet tekemällä tarvittavat varaosat itse tai käyttämällä saatavilla olevia osia muista autoista. Kuubassa mekaanikot ovat todellisia innovaattoreita vääntäessään katkojankärjet vaikka peltipurkista.
Jenkkiauton tuominen Kuubasta Suomeen
Kannattaako siis lähteä metsästämään klassista amerikkalaista V8-autoa Kuubasta? Kommunismiutopiaa purkavan Kuuban markkinoilta luulisi auton saavan laivattua Suomeenkin pikkurahalla. Amerikkalainen viihdetähti ja autojen keräilijä Jay Leno kävi muutama vuosi sitten tutustumassa Kuuban autoihin ja totesi haastattelussa, että kaikki kiinnostavat mallit on Kuubasta myyty jo maihin, jotka eivät ole olleet kauppasaarrossa mukana.
Aston Martinit, Jaguarit ja monet muut merkit ovat jo päätyneet Britteihin, Sveitsiin tai Ruotsiin. Jäljellä Kuubassa ovat monin eri tavoin koreiltaan, rungoiltaan ja tekniikaltaan olosuhteiden pakosta customoidut perusjenkit, joiden ostamisesta Kuubasta Leno ei juuri hyötyjä nähnyt.
Ulkoilmamuseon tulevaisuus on uhattuna
Raúl Castron nyky-Kuuba on uuden ajan kynnyksellä. Autojen tuontikielto on poistettu, mutta toistaiseksi vain aniharvalla kuubalaisella on mahdollisuus hankkia paikalliseen palkkatasoon suhteutettuna erittäin kallis auto ulkomailta.
Tulevaisuudessa tilanne voi kuitenkin muuttua, joten nyt saattaa olla viimeisiä mahdollisuuksia vierailla autoharrastajan elävässä ulkoilmamuseossa. Jotenkin toivoisi, ettei kuubalaisia jenkkiklassikoita myytäisi ulkomaille, vaan ne jäisivät muistuttamaan Karibian paratiisisaaren ainutlaatuisesta ajoneuvokulttuurisesta historiasta.
Kuvat: Flickr.com, lisenssit: CCBY20 ja CCBYSA20.
Teksti: Kai Lappalainen