American Beauty Car Show 2018
– Kuvaraportti Viron Haapsalusta, osa 1 –
Vuodesta 2001 lähtien Haapsalussa, Länsi-Virossa järjestetty American Beauty on kasvanut yhdeksi kesän päätapahtumista. Matka Haapsaluun on tavoite ja cruising-kauden kohokohta myös monelle suomalaiselle jenkkiharrastajalle.
American Beauty viikonloppuun kuuluu niin autonäyttely Haapsalun piispanlinnan pihalla, vapaata cruisingia kaupungissa, kiihdytyskilpailut, bändit ja esitykset sekä sunnuntaina kaupunkilaiset kadunvarteen keräävä keskustan läpiajo.
Pieni tapahtuma on kasvanut linnoituksen pihalta kattamaan koko kaupungin. Tänä vuonna osallistujia oli niin paljon, että kaupungin majoitusresurssit alkavat tulla vastaan. Turistien määrää katsellessa tulee väkisinkin kysyneeksi itseltään, miksei joku rannikkokaupunki Suomessa voisi ottaa tapahtumasta oppia ja täyttää kesäisen pikkukaupungin hienoilla autoilla ja festivaalikansalla.
Pieni pala Amerikkaa
American Beauty Car Show:n järjestää samanniminen jenkkiautojen maahantuontia ja huoltoa tekevä tallinnalaisen Karol Kikkasen perustaman yritys. Kokonsa puolesta tapahtuma sopii – ainakin vielä toistaiseksi – hyvin Haapsaluun. Kaupunki on riittävän suuri, jotta nähtävää ja palveluita riittää ja toisaalta tarpeeksi pieni, että amerikkalaiset autot ja jenkkiharrastajat valtaavat koko kaupungin.
Haapsalun vanha kaupunki on tapahtuman ajan suljettu muilta, kuin amerikkalaisvalmisteisilta ajoneuvoilta. Euro-autolla saapuvien kannattaa siis etsiä parkkipaikka hieman kauempaa. Pysäköinti Haapsalussa on katujen varsilla ilmaista, mutta hyviin tapoihin kuuluu jättää liittymät ja kulkuväylät auki paikallisille asukkaille.
American Beauty Car Show -autonäyttely
Haapsalun piispanlinnan pihalle on koottu varsinaiset näyttelyautot. Linnan muurien sisäpuolelle ei pääse kuin etukäteen näyttelyyn hyväksytyt ajoneuvot. Tällä kertaa autoja oli mm. Baltian maista, Ruotsista, Norjasta ja Venäjältä. Valtaosa näyttelyyn osallistuneista autoista oli kuitenkin Suomesta.
Yleisö saa äänestää näyttelyssä omia suosikkejaan ja raati valitsee omat suosikkinsa. Varsinkin Baltiassa American Beauty on monelle vuoden päätapahtuma ja projektit pyritään saamaan ajokuntoon tapahtumaan mennessä.
Tapahtumaan myydään lippuja etukäteen vriolaisen lippupalvelun Piletilevin kautta (verkkokauppa on suomenkielinen). Paikanpäältä ostettuna liput ovat kalliimpia. Lauantain ranneke maksoi 30 euroa. Liput ja reput tarkastetaan linnan porteilla. Huom! Sisään näyttelyalueelle ei saa viedä nesteitä eikä ruokaa!
1969 Chevrolet Camaro [Mika Salo] ja 1972 Chevrolet Camaro 454
Erkki Engineering
Tallinnalainen autonrakentaja ja amerikkalaisia autoja customoivan ja entisöivän yrityksen Erkki Engineeringin perustaja Taavo-Erkki Vitsut toi näyttelyyn kaksi Chevrolet Camaroa.
Toinen autoista, 1972 454cid moottorilla varustettu Camaro on Taavo-Erkkin omaan käyttöön rakennettu. Toinen Camaro, tummanharmaa 1969, on asiakkaalle tilaustyönä rakennettu auto. Camaron Erkiltä tilasi suomalainen formulakuljettaja Mika Salo.
Mika Salon 1969 Chevrolet Camaro 540cid BBC
Taavo-Erkki kertoi Mika Salon kyselleen virolaisilta jenkkiharrastajilta kuka Virossa osaisi rakentaa hänelle amerikkalaisen muskeliauton. Kaikki kehottivat Mikaa kääntymään Erkki Engineeringin puoleen ja projekti lähti käyntiin.
Mika Salo tiesi tarkkaan mitä halusi ja valitsi itse autoon tulleet komponentit. Auton kokoonpano ja sisusta edustavat sen sijaan virolaista käsityötä. Taavo-Erkkin mukaan Mika itse oli tapahtuman aikaan Japanissa, mutta kuulemma tiesi, että hänen autonsa on esillä Haapsalussa.
Salon Camaro ei ole vielä täysin valmis, mutta näyttelykuntoinen se kuitenkin jo on ja auto keräsikin paljon kiinnostuneita ympärilleen koko viikonlopun ajan. Taavo-Erkkin mukaan jäljellä on enimmäkseen ohjelmointia, sillä moottorikartat eivät ole vielä optimoituja Chevyn 540cid isolohkolle.
Jenkkiautoharrastus Virossa
Kysyin Taavo-Erkkiltä myös jenkkiautoharrastuksen laajuudesta Virossa. Neuvosto-Viron aikana amerikkalaisia autoja tuli maahan vain muutamia yksittäiskappaleita. Ne olivat kaikki puoleen korkea-arvoisten jäsenten käytössä. Jonkin verran länsiautoja tuli myös merimiesten mukana, mutta Suomen tuontilukuihin verrattuna kappalemäärät olivat mitättömiä. Koko jenkkikalusto onkin tuotu Viroon vasta vuonna 1991 tapahtuneen uudelleen itsenäistymisen jälkeen. Harrastajien ja autojen määrä on tasaisessa kasvussa, mutta kovin suuresta harrastajien joukosta ei vieläkään voida puhua.
Erkki itse hankki ensimmäisen jenkkiautonsa 1978 Camaron "keski-iän" kriisissä ja rakensi itse autoon moottorin. Pian kaverit pyysivät häntä rakentamaan moottoreita heidänkin autoihinsa ja pikkuhiljaa harrastuksesta kasvoi menestyvä yritys. Nyt Erkki Engineeringin pajalla on jo kymmenen autoa työn alla samaan aikaan.
Taavo-Erkkin omaan käyttöönsä rakentama 1972 Chevrolet Camaro 454 V8-isolohkolla, levyjarruilla, custom sisustalla, toimivalla väriyhdistelmällä ja stancella oli yksi American Beauty -näyttelyn helmistä.
Linnanpihan Cadillacit
1957 Cadillac Eldorado Biarritz
Pääkentällä lavan edessä oli esillä rivi Cadillacejä. Yksi kuvatuimmista oli Moskovasta Haapsaluun saapunut punaisen 1957 Cadillac Eldorado Biarritzin vetämä yhdistelmä, johon Cadillacin lisäksi kuului jet-aikakauden henkeen rakennettu traileri ja Messershmitt KR-kääpiöauto.
Yhdistelmä sinänsä oli komea, mutta kun Messerschmitt oli koko linnanpihan ainoa ei-amerikkalainen ajoneuvo, tuntui se olevan eksynyt väärälle trailerille. Biarritz sashlik-grilli sen sijaan sopi venäläisomisteisen Cadillacin perään hyvin.
1958 Cadillac Eldorado Biarritz
Suomesta näyttelyyn oli saapunut vuotta nuorempi musta 1958 Cadillac Eldorado avoauto punaisella nahkasisustalla. Jos omaan projektiin ei meinaa sopivaa väriyhdistelmää löytyä, niin punaisen ja mustan yhdistelmä ei mene koskaan muodista. Kaunis Cadillac.
Ainutlaatuinen etuvetoinen muskelijenkki
1968 Oldsmobile Toronado 455cid V8
Ford Thunderbirdin ja GM:n oman Buick Rivieran vaihtoehdoksi vuonna 1966 esitelty Oldsmobile Toronado oli teknisesti ainutlaatuinen muskeliauto. Toronadossa oli kokonaan uusi versio GM:n Turbohydramatic-vaihteistota. Se ei kuitenkaan vielä tehnyt autosta erikoista, mutta etuveto teki. Toronado oli ensimmäinen sarjavalmisteinen etuvetoinen amerikkalainen auto sitten Cordin, jonka valmistus oli päättynyt lähes 30 vuotta aikaisemmin.
Oldsmobile Toronado lanseerattiin myös Euroopassa ja auto valittiin kolmanneksi parhaaksi autoksi vuoden 1966 Vuoden auto -kilpailussa. Mikään amerikkalaisvalmisteinen auto ei ole sittemmin pärjännyt kilpailussa yhtä hyvin. Kotimaassa meni vielä paremmin, sillä Motor Trend -lehti valitsi auton vuoden 1966 autoksi.
455cid V8-moottorilla yli kaksi tonnia painava Toronado liikkuu varsin ketterästi. 0-60mph sujuu 7,5 sekunnissa ja varttimaililla auto saavuttaa matalia 16 sekunnin aikoja. Autolehtien testaajan yllättyivät siitä, kuinka hyvin raskaasti etupainoinen ja etuvetoinen auto käyttäytyi maantiellä. Ostajatkaan eivät etuvetoista vaihtoehtoa vierastaneet ja Toronado myi niin hyvin, että mallinimi säilyi tuotannossa aina 1990-luvulle saakka.
Muskeli- ja kiihdytysautoja
1956 Ford Fairline Prostreet
Kierros linnanpihalla jatkuu piispankirkon taakse, josta tänä vuonna löytyi niin tehoa kuin näköäkin. Huomenna kuvia rodeista ja customeista, tänään NASCAR-legendasta ja muskeliautoista.
Tämä Prostreet kiihdytysauto oli tullut Viroon Norjasta. Ahdetusta 598cid moottorista irtoaa kunnioitettavat 1350 hevosvoimaa.
1970 Plymouth Road Runner Superbird
Autoharrastajille Plymouth Road Runner Superbirdin historia on toki tuttu. Suuren yleisön tietoisuuteen Aero Wars vuosien NASCAR-legenda nousi viimeistään Cars-elokuvien myötä. Tämä suomalaisomisteinen auto on alle 20t mailia ajettu matching numbers Superbird. Autossa on 390 hevosvoimainen 440cid Six Pack V8-moottori, neliportainen manuaalivaihteisto, Dana 60 3.54 perä15" Rallye vanteet, extra HD-alusta ja tietysti Road Runneriin kuuluva "Beep beep" äänimerkki.
1988 Mustang 2,3-litraisella rivinelosella
1980-luku ei ehkä ollut Mustangin kulta-aikaa, mutta onneksi Fox-body Mustangeja on säilynyt muitakin kuin malliston huippumalleja 302cid V8-moottorilla. Tämän puuntakaa pilkistäneen Mustangin perusmallin konepellin alla majailee 2,3-litrainen (140cid) rivinelonen, joka vakiona tuottaa 88 hevosvoimaa tehoa. Mistään muskeliautosta ei siis voida puhua, mutta Fox-Mustangilla pääsee yhä edelleen varsin pienellä sijoituksella harrastuksessa alkuun – tosin näidenkin hinnat ovat nousussa.
American Beauty Haapsalun kaduilla
American Beauty viikonlopussa riittää nähtävää koko viikonlopun ajan, eikä vain piispanlinnan pihalla. Kaupunkiin oli kokoontunut valtava määrä kalustoa, harrastajia ja yleisöä. Ohiajavia autoja voi katsella koko päivän istumalla jollain kaupungin lukuisista terasseista tai puistoista.
Koko kaupunki on osa tapahtumaa
Suomalaisen harrastajan näkökulmasta liikennesäännöt ovat tapahtuma-alueella ohjeellisia. Kumin polttaminen Haapsalun vanhan kaupungin mukulakivillä tai yleisön turvallisuuden vaarantaen on kielletty, mutta muuten burnout on sallittu. Ehdottoman kiellettyä on luonnollisesti alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen. Mutta muuten cruising-fiiliksestä saa nautti varsin vapaasti. Mitään ylilyöntejä en koko lauantaipäivän aikana nähnyt. Vain teltta-alueelta kantautui viestejä nukkumisen mahdottomuudesta.
Jenkkiauton alla asfalttikin sulaa
Kuuma 30-asteinen ilma ja pilvettömältä taivaalta paistanut aurinko suosivat American Beauty -tapahtumaa tänä vuonna. Kuumuus konkretisoitui Posti kadun asfaltin pinnan sulamiseen tehokkaiden jenkkien renkaiden alla. Puolen päivän aikaan katu oli kuin liimapintainen kiihdytysrata ja iltapäivällä ohiajavien autojen renkaiden alla lotisi piki kuin vesi rankkasateella.
Tähän päättyy kuvaraportin ensimmäinen osa. On aika suorittaa nesteiden tarkastus ja palata Haapsalun linnan pihalle huomenna raportin toisen osa myötä.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0