American Beauty Car Show 2018
– Kuvaraportti Viron Haapsalusta, osa 2 –
Linnanpihan customit ja rodit
Haapsalussa oli tänä kesänä niin paljon kalustoa paikalla, ettei kaikki mahtunut yhteen artikkeliin. Tässä seuraa American Beauty Car Show -raportin toinen osa. Aluksi palaamme Haapsalun piispanlinnan pihalle ja otamme erityistarkasteluun kirkon takaa löytyneet rodit ja customit.
American Beautyn rodikokoelma todisti jälleen kerran sen seikan, että taidolla ja maulla rakennettu auto ei mene koskaan pois muodista, vaikka rakentelutyylit ja materiaalit ovatkin vuosikymmenten aikana kehittyneet huimasti.
1923 Ford T-Bucket rodi
Tämä ruotsalaisen Roger "Kustom" Larssonin vuosien 1982-1989 aikana Norrköpingissä Ruotsissa rakentama Ford T-23 Hot Rod oli yksi suosikeistani näyttelyssä.
Rodin runko on rakennettu 50x100mm RHS profiilista. Alustan rakentamiseen on sovellettu osia niin leikkuupuimurista kuin valmistettu niitä omavalmisteenakin. Taka-akseli on Jaguarista peräisin. Kori on ruotsalaisvalmisteinen lasikuitukori, jonka päälle on ruiskutettu 15 kerrosta mustaa akryylimaalia. Sisustus on sekin kokonaan itse tehty. Moottorina autossa on Chevyn 350cid.
1934 Ford 3-Window coupe 350cid
Tämäkin Ruotsista näyttelyyn tullut 1934 Ford rodi on rakennettu jo 1980-luvun alussa.
Auton kori on kokonaan alkuperäistä Henry Fordin peltiä, tosin sitä on chopattu neljä tuumaa. Runko on sekin alkuperäinen Hnery Fordin tehtaalta valmistunut runko, mutta se on vahvistettu boksaamalla. Moottorina autossa on Chevyn 350cid ja vaihteistona TH350 lockup. Perä on Fordin 9" lukkoperä. Takana nelilinkki jousitus, edessä i-beam ja Mustangin levyjarrut.
Auton maalipinta ja sisusta ovat jo museoajoneuvoikäisiä, mutta toimivat hyvin edelleen. Vanteet ovat American Halibrandin valmistamat, jonka magnesium-vanteita Hot rodien rakentajat ovat suosineet jo 1950-luvulta lähtien.
1932 Ford Tudor custom
Pysymme edelleen ruotsalaisissa rodeissa. Tämän palkintoja kahmineen 1932 Ford Tudorin konepellin alla sykkii Chevyn 355cid tekniikka.
1962 Ford Galaxie 500XL
Vuonna 1959 esitelty full size -jenkki Ford Galaxie on laajojen tasaisten peltipintojensa ansiosta kuin tyhjä taiteilijan kangas, jolle luoda custom-maalaus. Makuasioistahan on tunnetusti turha kiistellä, mutta tämän Galaxien väriyhdistelmä on todella onnistunut.
1936 Auburn 876 Speedster Boattail
Auburn Speedster oli amerikkalaisen Auburn Automobile Companyn urheiluautomalli, jota valmistettiin Indianan Auburnissa. Auto on kuuluisa erityisesti ikonisesta veneen perän muotoa jäljittelevästä "Boattail" muotoilusta, jota jäljiteltiin vielä 1960- ja 1970-lukujenkin aikana esimerkiksi Chevrolet Corvette Stingrayn ja Buick Rivieran muotoilussa.
Linannpihan muskeliautot
1968 Dodge Charger RT 440cid Magnum Four Barrel
Ei lisättävää.
1967 Ford Mustang Eleanor
Ensimmäinen Mustang, joka valkokankaalla nimettiin Eleanoriksi oli vuoden 1971 Ford Mustang Sportsroof, joka tosin oli faceliftattu 1973 malliksi. Auto oli pääosassa vuonna 1974 julkaistussa riippumattoman elokuvantekijän Toby Halickin elokuvassa Gone in 60 Seconds (Puhallettu 60 sekunnissa).
Entistä suuremman kuuluisuuden Eleanor saavutti 2000-luvulla, kun Disney teki elokuvasta uuden version. Siinä Nicholas Cagen esittämä mestarivaras ajaa elokuvan autopääosan roolin saaneella vuoden 1967 Dupont Pepper Grey harmaalla 1967 Ford Mustang Shelby GT500 mallilla, joka on customoitu Steve Stanfordin valmistamalla korisarjalla.
Tätä taustaa vasten ei ole ihmeellistä, että tämä auto tunnistettiin Virossakin ja ihailijoita riittii aamusta iltaan.
1970 Dodge Charger SRT-8
Tuoreemmalla tekniikalla päivitetty Charger. Moottorina 392cid SRT-8, josta irtoaa 520 hevosvoimaa.
1964 Plymouth Valiant kiihdytysauto
1955 Chevrolet Nomad STW
1959 Edsel Villager STW
Pääkentän näyttelyautot
1954 Dodge Mayfair
Dodge Mayfair on mielenkiintoinen automalli, sillä Mayfairit valmistettiin Kanadassa eikä autoa edes myyty Yhdysvalloissa. Rajan eteläpuolella amerikkalainen Mayfairin vastine oli Plymouth Belvedere, johon Mayfair perustui.
Vuosimallin 1954 avokattoinen Dodge Mayfair on vieläkin mielenkiintoisempi sekoitus, sillä muista Mayfair malleista poiketen auto on Detroitissa valmistettu Kingsway Custom avoauto, johon Kanadan Chrysler vaihtoi merkit ja myi sitä Mayfairin avoversiona.
1949 Buick Super 248cid Fireball Eight
1955 Chevrolet 210 HandyMan 327cid V8
1937 DeSoto S3 Touring Sedan R6
1969 Ford F-250 ja 1941 Harley-Davidson
1942 Chevrolet Divco
Poimintoja harrasteparkista ja Haapsalun kaduilta
Lopuksi vielä pieni kierros harrasteparkissa Haapsalun piispanlinnan edessä olevalla aukiolla ja poimintoja katujen varsilta. American Beauty Car Show valtaa koko Haapsalun kaupungin, joten nähtävää riittää koko vanhankaupungin alueella.
1957 Ford C-600 Cab Over Engine
1995 Dodge Viper
1971 Checker Marathon
1970 Mercedes-Benz 300SEL 6.3
American Beautyssä on tiukka jenkkiautopolitiikka. Vanhankaupungin kaduille on tapahtuman aikaan asiaa vain amerikkalaisvalmisteisilla autoilla. Sääntöä tosin tulkitaan niin, että Itävallassa kasattu Chrysler Voyager on sekin amerikkalainen auto.
Tämä museorekisteröity Mercedes-Benz oli parkissa tapahtuma-alueen ulkopuolella. Autohan on toki saksalainen, mutta Amerikan markkinoille tehtynä ja tehokkaalla V8-moottorilla ryyditettynä olisin mukulakivikatujen cruising-jonossa nähnyt mieluummin tämän erittäin kauniin yksilön kuin Voyagerit tai PT Cruiserit.
Vuosina 1968-1972 valmistettu MB 300SEL 6.3 oli oman aikansa nopein neliovinen sedan. Moottorina autossa on 6332cm3 (386cid) V8 saksalaisen Boschin ruiskulla. Tehoa moottorista otettiin kunnioitettavat 184kW, joka kiihdytti auton nollasta sataan 6,5 sekunnissa.
Autoa valmistettiin kaikkiaan 6526 yksilöä.
1974 Pontiac Firebird
Ford Model-A rodi
1962 Ford Thunderbird
1971 Buick Elecktra 225 Custom Hardtop
Monster Truck
Harrasteautot osana kaupunkikuvaa
Lopuksi vielä muutama kuva eri puolilta Haapsalua. Kertokoot ne samalla siitä, miksi kaupunkisuunnittelussa pitäisi ottaa vanhat ajoneuvot huomioon, eikä pitää niitä ja autoharrastajia vihollisina.
Haapsalun katujen varsille pysäköidyt autot ja autojen takana olleet vanhat rakanneukset muodostivat yhdessä taideteoksen, josta moni sellainen ohikulkija halusi ottaa kuvan, joka tavallisesti ei ole kiinnostunut sen enempää autoista kuin kaupunkinsa rakennuksista.
Vanha auto herättää vanhan rakennuksenkin eloon. Kuinka paljon mieluummin Helsingin turistit ottaisivat vanhoista pääkaupungin rakennuksista kuvia, jos niiden edessä oleville parkkipaikoille toivotettaisiin kaupungin puolelta tervetulleeksi vanhaa kalustoa vaikkapa ilmaista parkkiaikaa tarjoamalla?
Ford 1946 Pickup usean valokuvan kohteena
1970 Dodge Challenger
1967 Dodge Dart
1956 Chevrolet Bel Air
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0