KESÄMUISTOJA 2020
Kuvaraportti: Bug In Finn 2020
19.1.2021
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Volkkariharrastajien vuoden päätapahtuma Bug In Finn palasi juurilleen
Suomen volkkariyhdistyksen (FVWA) vuoden päätapahtuma Bug In Finn (BIF) on perinteisesti järjestetty heinäkuun viimeisenä viikonloppuna. Koronakesällä 2020 heinäkuun loppussa oli vielä voimassa kokoontumisrajoitukset, joita höllättiin vasta elokuun alussa. Niinpä myös volkkariväen kesän kohokohta jouduttiin siirtämään elokuun puolelle. Sappeen matkailukeskukseen siirtynyt Bug in Finn palasi samalla juurilleen lähelle alkuperäistä kokoontumispaikkaansa, jo lopetettua Pälkäneen Kostianvirran leirintäaluetta.
Elo-syyskuulle siirtyi tänä kesänä niin monta mielenkiintoista autotapahtumaa, että läheskään kaikissa ei ollut mahdollisuutta vierailla. Useasta niistäkin, joissa ehdin käymään, jäi raportti ruuhkan keskellä julkaisematta. Tämän BIF2020-raportin myötä alkaa Wheelsin Kesämuistoja-sarja. Sarjan kuvien myötä pääset kokemaan uudestaan monta autoharrastajan kesän 2020 kohokohtaa.
How low you can go? Kupla tontiin ja stroker konttiin?
1964 Volkswagen VW1200 tontitettu patina-looker
1957/1967 Volkswagen tontitettu patinaovaali
1964 Volkswagen Type3 1500 ilmajousitettu "Notchback"
1957 Porsche Speedster replica
Reisner & Baumgartner 356 Speedster Replica
Porschen legendaarisesta Speedsteristä on vuosikymmenten varrella ollut tarjolla replicoita usealta eri valmistajalta. Ensimmäinen niistä oli Frank Reisnerin ja Tony Baumgartnerin Los Angelesin autonäyttelyssä keväällä 1978 esittelemä Frank's 356 Speedster Replica. Reisnerin ja Baumgartnerin replica pohjautui uuden kuplavolkkarin pohjalevylle, jota Volkswagen of America tuohon aikaan edelleen myi.
356 Speedster Replica maksoi noin 13 000 dollaria ja kauppa kävi hyvin siitäkin huolimatta, että aidon käytetyn Speedsterin saattoi ostaa käytettynä reilusti halvemmalla. Replican etuna oli täysin uusi alusta ja voimansiirto, valmistajan myöntämä takuu ja mahdollisuus ostaa auto osamaksulla. Frankin "tehdasuuden" replican valmistus jatkui aina vuoteen 1986 saakka, jolloin kuplavolkkarin myynti Yhdysvalloissa päättyi. Yritys on yhä edelleen toiminnassa ja valmistaa tilauksesta 'avaimet käteen' periaatteella asiakkaiden tilaamia replicoita. Mallistoon kuuluu nykymuodin mukainen sähköistetty Speedster.
Alkuperäiskuntoisesta 356 Speedsteristä saa nykyään maksaa neljännesmiljoonan ja 356 Carrera Speedsteristä ja Carrera GT:stä yli puoli miljoonaa. Ei siis ihme, että hyville replicoille riittää kysyntää.
1956 Volkswagen Karmann convertible avokupla
Lue lisää aiheesta: Karmann – sata vuotta kangaskattoja
1966 Volkswagen Type2 T1 Sonderbus
1970 Volkswagen T2a Westfalia retkeilyauto
Volkswagen Transporter Westfalia retkeilyautot
Vuonna 1951 Volkswagen solmi yhteistyösopimuksen Westfalia Mobil Gmbh:n kanssa retkeilysisustan rakentamisesta Transporterin perusmalliin. Alun perin tarkoituksena oli valmistaa sisusta, jolla pakettiauto olisi helppo muuttaa viikonlopuksi retkeilykäyttöön, mutta jo vuonna 1952 Westfalia alkoi valmistaa retkeiluautoja kiinteällä matkailusisustalla.
Ensimmäisissä malleissa oli kiinteä jääkaappi etupenkkien takana ja sängyksi taittuva takapenkki. Tavoitelluin sisusta tätä nykyä on ensimmäisen sukupolven Transporterin SO23 Campingwagen Deluxe, joka suunniteltiin Yhdysvaltain vaativille markkinoille. Siinä oli mm. verhot, matot, eristeet, 90-litran raitisvesisäiliö ja tietysti myös makuupaikat kahdelle aikuiselle takana ja lapselle etupenkkien päällä.
Transporterin toisen sukupolven myötä Westfalia muuntui moneen käyttöön. Yhdeksi Westafalian tuntomerkeistä muodostui nouseva katto, joka mahdollistaa seisomisen matkustamossa ja nukkumisen nostokaton muodostamassa teltassa.
Westfalia jatkoi Volkswagenin retkeilyautojen valmistajana aina vuoteen 2003 saakka, jolloin Volkswagen esitteli oman neljännen sukupolven Transporter California retkeilyautonsa.
1967 Volkswagen VW1300
Karmann Ghia
1963 Volkswagen Karmann Ghia coupé
1974 Volkswagen Karmann Ghia convertible museoauto
Aircooled Club Estonia
Volkkariharrastus kasvaa Virossa
Bug In Finn on perinteisesti koonnut Suomen lisäksi volkkariharrastajia eripuolilta Eurooppaa. Tänä vuonna rajat Keski-Eurooppaan olivat kiinni, joten vieraita kaukomailta oli huomattavasti tavallista vähemmän.
Matkustus Suomen ja Viron välillä oli elokuussa mahdollista, joten Bug In Finn tapahtumassa Sappeella oli mukana kohtalaisen suuri retkikunta virolaisia volkkariharrastajia. Ilmajäähdytteisiä volkkareita harrastavien määrä kasvaa Virossa nopeasti. Autoista enemmistö on Suomesta tai Ruotsista hankittu, mutta kauempaakin tuotuja erikoisuuksia alkaa kalustoon kuulua.
Aircooled Club Estonian perustaneiden Marje Aasmetsan ja Silver Siipanin haastattelu Viron volkkariharrastuksesta on luvassa tuota pikaa.
1965 Volkswagen VW1200
Ruma ankanpoikanen
Museorekisteröity 1968 Volkswagen 411L 1.7 Type4
Lue lisää aiheesta: 1973 Volkswagen 412e – Suomi-auto neuvosto-Virosta
BIFfin vesijäähyt
1980 Volkswagen Golf 1.8 Mk1 Turbo
Aito ja alkuperäinen – Volkswagen Golf GTI Mk1
Volkswagen toi vuonna 1974 markkinoille etuvetoisen, etumoottorisen ja vesijäähdytteisen Golfin pahasti ikääntyneen kuplavolkkarin korvaajaksi. Autosta tuli kuplan kaltainen perusmalli, jolle koko merkin menestys yhä edelleen pohjautuu.
Vuonna 1975 Volkswagen yllätti Frankfurtin autonäyttelyssä niin näyttelyvieraat kuin kilpailevat autotehtaatkin. Kansanautolta ei oltu totuttu näkemään urheilullisia malleja muutamaa erikoismallia lukuunottamatta, mutta nyt sellainen tuotiin VW:n näyttelyosaston keskipisteeksi.
Volkswagen Golf GTI:tä oli alunperin tarkoitus rakentaa vain rajoitettu 5000 kappaleen erä, mutta pippurisesta tehopakkauksesta tuli niin suosittu, että se synnytti kokonaan uuden autoluokan: pienen, kevyen ja tehokkaan hatchbackin, hot hatchin.
Uusi Golf GTI kiihtyi nollasta sataan 9,2 sekunnissa ja nopeusmittarin neula liike hyytyi vasta yli 180km/h nopeuksissa. GTI:n kiihtyvyys, huippunopeus ja pieni arkiajoon sopiva käytännöllinen koko olivat yhdessä sellainen innovaatio, etteivät kilpailijat voineet jäädä seuraamaan GTI:n menestystä sivusta. Etenkään kun Volkswagenin GTI:lle suunniteltu 50 kappaleen päivätuotanto jouduttiin heti ensi töiksi kymmenkertaistamaan 500 yksilöön päivässä.
Lue lisää aiheesta: Rakkaudesta lajiin. Unelmien 1983 Volkswagen Golf GTI -projekti
1977 Volkswagen Polo Mk1 1.3L
Leirintäaluekierros FVWA:n vuoden päätapahtumassa
1964 Volkswagen Typ2 T1 junakeula kleinbus
1966 Metsäkirppu
Kirvesmiehen Barracudat
1966 Volkswagen 1600TL Type3 "Fastbackit"
Lue lisää aiheesta: Kuvaraportti: Vehoniemen automuseo
Bug in Finn 2021
Wheels.fi toivottaa mukavaa tallikautta volkkariharrastajille kautta maan. Toivottavasti Bug In Finn päästään järjestämään jälleen ensi kesänä. Päivitämme tiedot tapahtumakalenteriin heti, kun päätös päivämääristä korviimme kantautuu.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0