Cruising Night Pre-Party Malmin lentoasemalla 6.7.2018
Kesäkuun Pre-Partyn ennätyksellistä harrasteautojen määrää ei heinäkuussa ylitetty, mutta Malmille kokoontui silti reippaasti enemmän nähtävää kuin Kauppatorille parhaalla tahdollakaan saisi sopimaan. Järjestelyt sujuivat jälleen kerran mallikkaasti ja kun vielä sateisen aamupäivän jälkeen aurinkonkin tuli esiin lämmittämään cruising-kansaa, niin on pakko todeta, että tänä kesänä pääkaupunkiseudun autoharrastajia ovat suosineet niin säät kuin onnistuneet tapahtumatkin.
Malmilla viikonloppu jatkui lauantaina Malmi Street Rags #2, featuring Malmin pöhinät -tapahtumalla, mutta valitettavasti oma aikataulu ei siellä vierailua sallinut. Tässä kuitenkin iso kuvaraportti heinäkuun Stadin Cruising nightin Pre-partyiltä Malmin lentoasemalta.
1970 Plymouth Road Runner Superbird
NASCAR-sarjan kuningas, urallaan 200 osakilpailua voittanut Richard Petty vaihtoi syksyllä 1968 Plymouthin Fordiin. Houkutellakseen Pettyn takaisin riveihinsä Plymouthilla rakennettiin vuoden 1970 sarjaan Road Runnerin pohjalta tuulitunnelissa muotoiltu Road Runner Superbird. Suunnitelma tuotti tulosta ja Petty pärjäsi Superbirdilla varsin hyvin kilpailussa Fordeja vastaan. Tuloksena oli seitsemän osakilpailuvoittoa ja useita muita hyviä sijoituksia. Mestaruus karkasi silti David Pearsonin Fordille.
Ford suunnitteli Superbirdin pohjalta Torino King Cobran, jonka muotoilussa oli paljon yhtäläisyyksiä Plymouthiin. Suunnitelmat pantiin kuitenkin jäihin auton osoittauduttua kehnoksi ajaa. NASCAR-sarjan sääntöjä muutettiin vuodelle 1971 ja Aero wars -aikakauden autot, joita Superbirdikin edustaa, jäivät historiaan. Onneksi meillä Suomessakin on mahdollista nähdä livenä Superbirdin kaltainen NASCAR:n hullujen vuosien legenda. Kesäkuun Pre-Partyssä paikalla oli 1969 Mercury Cyclone Spoiler II 484cid, joka sekin on amerikkalaisen autourheiluhistorian elävä legenda.
Lue lisää Superbirdistä: Aero Warriors – NASCAR-sarjan hullut vuodet 1969 ja 1970
1931 Ford A 5-window rodi
Old School ei mene koskaan muodista. Ei, vaikka siihen lisäisi oman modernin twistinsä.
Takamoottori ja ilmajäähdytys: Amerikka vs. Saksa
"Äiti kato, tossa autossa ei oo moottoria!"
1969 Chevrolet Corvair 164cid
Maailma muuttui nopeasti 1950- ja 1960-lukujen vaihteessa. Amerikan kolme suurta - Ford, GM ja Chrysler hallitsivat lähes suvereenisti Amerikan mantereen autokauppaa, mutta kilpailijoiksi alkoi ilmestyä pieniä aivan toisenlaista autonsuunnittelua edustavia kotimaisia ja eurooppalaisia merkkejä ja malleja.
Pitääkseen kiinni markkinaosuuksistaan myös amerikkalaiset valmistajat suunnittelivat omia pieniä "compact" -kokoluokan autoja. Fordin ja Chryslerin kompaktit mallit olivat hyvin perinteisiä amerikkalaisia autoja. Niiden koreja oli vain pienennetty viidenneksellä ja suuren V8-moottorin sijaan keulalle asennettiin kuusi- ja nelisylinterinen moottori.
Chevrolet erottautui joukosta ja suunnitteli jotain kilpailijoistaan täysin poikkeavaa. Ilmajäähdytteinen taakse sijoitettu bokserikone, itsekantava kori, erillisjousitus edessä ja takana – Chevrolet Corvair edusti kokonaan uutta amerikkalaista insinööritaidonnäytettä.
Corvairin voimanlähteenä toimii kuusisylinterinen bokseri, jossa sylinterit on asennettu vaakatasoon lohkon molemmin puolin. Uutta moottorissa oli myös runsaiden alumiinista valmistettujen osien käyttö. Virtaviivaisesta korista riisuttiin perinteiset siivet ja muhkeat kromikoristeet ja auton alle asennettiin leveät matalaprofiiliset renkaat. Corvair oli niin rohkea uutuus, että Time-lehti julkaisi auton kannessaan ja Motor Trend -lehden toimitus valitsi Corvairin vuoden 1960 autoksi.
1963 Volkswagen 1200 Ragtop
Kuplavolkkari on Tabula rasa, tyhjä taulu, jonka artisti voi maalata sellaiseksi kuin haluaa. Yksi suosittu rakennustyyli on nimeltään Resto Cal.
Resto Cal volkkarit on entisöity ulkoisesti alkuperäisiksi muutamaa seikkaa lukuunottamatta. Autoissa on joko niiden alkuperäinen maalipinta tai auto maalattu jollain alkuperäisen värikartan värillä.
Resto Cal volkkarit on yleensä madallettu ainakin edestä, niihin on asennettu tyyliin sopivia ajanmukaisia lisävarusteita ja vanteet on useinmiten vaihdettu leveämpiin vakiovanteisiin tai alumiinivanteisiin.
Resto Cal rakennustyylin suosiota selittää sekin, että autot on periaatteessa varsin pienin muutoksin palautettavissa alkuperäiskuntoisiksi vakioautoiksi.
1965 Chevrolet Impala SS "Super Sport"
1961 Chevrolet Impala oli ensimmäinen Chevroletin automalleista, johon legendaarinen Super Sport -varustepaketti tuli tarjolle. Vuonna 1965 SS-paketin sai tilattua Impalan lisäksi myös Chevy II Novaan ja Chevelleen.
Lisää voit lukea artikkelista: Chevroletin legendaarisen Super Sportin synty - 1961 Chevrolet Impala SS
1968 Plymouth Sport Satellite 440cid
1967 Dodge Monaco 500 2d HT
1961 Chevrolet Corvette
Pickup on osa Amerikan DNA:ta
1956 GMC Stepside Pickup ja 1966 Dodge A100 Pickup
1965 Chevrolet C10 Camper Special Cab
1955 International R-100 Pickup
International Harvester esitteli vuonna 1954 R-sarjaansa pienemmän ja edeltäjäänsä R-110-mallia edullisemman Internal R-100:n. Uusi R-100 oli käytännössä hieman paranneltu R-110. Autossa oli muutaman hevosvoiman tehokkaampi moottori, suuremmat jarrut ja paremmin joustava alusta. Eteen ja taakse auto kulki Internationalin Silver Diamond suoralla kuusisylinterisellä 220cid moottorilla, joka tuottaa 104 hevosvoimaa. Varustelistalta autoon sai tuolloin vielä työajoneuvoissa harvinaiset ylivaihteen ja ohjaustehostimen.
1955 Chevolet 3100 pickup
1959 Ford F100 custom
Ford myy uuden F-sarjan auton 30 sekunnin välein, eikä auton käsittämättömälle menestykselle näy loppua.
Lue lisää: Fordin menestys perustuu 70 vuotta sitten esiteltyyn F-1 pickupiin
Customit ja erikoisuudet
1938 Nash Lafayette coupe cabrio
1948 Ford Sedan Custom
The Devil is in the Details
1974 Ford Taunus L STW 1600
Tämän farkkutaunuksen maalaukseen on käytetty aikaa useampi tunti tavallista ylimaalaamista enemmän. Auton katon kuvio tehty pitsimaalaustekniikalla (custom lace paint). Farkun laajat peltipinnat tarjoavat oivallisen alustan erikoismaalauksen toteuttamiseen. Onnistunut kokonaisuus.
1968 VW Kastenwagen Typ2
Tämäkin komea tötterö on pakko sijoittaa otsikon erikoisuudet alle. Volkswagen on valmistanut Type 2 pakettiautostaan korotetulla katolla varustettuja malleja ensimmäisestä "junakeula" sukupolvesta alkaen. Tehtaan oma kattokorotus on toteutettu tätä versiota elegantimmin, mutta hienoa, että tällainenkin pohjolan oma toteutus on jaksettu rakentaa ja entisöidä takaisin kadulle.
1979 Oldsmobile Starfire SX coupe 231cid
Oldsmobile esitteli Starfiren omana mallinaan tammikuussa 1961. Ensimmäisen sukupolven Starfire perustui Super 88 ja Dynamic 88 -mallien kanssa samaan koriin. Starfire varusteltiin erittäin kattavalla vakiovarustuksella. Autossa oli nahkaiset erillisistuimet, keskikonsoli kierrolukumittarilla, Hydra-matic automaatin vaihteenvalitsin keskikonsolissa ensimmäisenä amerikkalaisena autona, kylkipaneelit harjatusta alumiinista, tehostetut jarrut ja sähköikkunat sekä sähkötoiminen kuljettajan istuin.
Vuosina 1975-1980 valmistettu toisen sukupolven Starfire esiteltiin syyskuussa 1074. Auto oli kompakti nelipaikkainen ja edullinen versio Chevrolet Monzasta ja samalla Oldsmobilen sodan jälkeisen tuotannon pienin malli. Hinnat alkaen mallin lisäksi autosta oli tarjolla paremmin varusteltu SX-malli. Kesken vuosimallin 1975 esiteltiin myös suorituskykyisempi GT. Moottorivaihtoehtoja Starfireen oli tarjolla 2,3 litraisesta rivinelosesta Chevyn 305cid V8-moottoriin. Tämä Malmilla vieraillut auto on varustettu Buickin mallistosta peräisin olevalla 231cid V6:lla, joka oli Starfiren toiseksi tehokkain moottorivaihtoehto.
Starfire SX sinänsä ei ole erikoinen auto, mutta harrastekohteena harvinainen ja ansaitsee siksi tulla mainituksi.
Pienet ja suuret
1977 Cadillac DeVille 4d 425cid
1959 Fiat 500 Cabrio limo
Täysikokoinen villikissa – 1967 Buick Wildcat 430cid
Kuten muutkin Amerikassa 1960-luvun lopussa valmistetut täysikokoiset autot, Wildcat tuli vuosi vuodelta suuremmaksi, ylellisemmäksi ja vähemmän taloudelliseksi. Buick Wildcat sai keulalleen vuonna 1967 Buickin uuden 430cid V8-moottorin, joka nelikurkkuisella kaasuttimella tuotti 360 hevosvoimaa. Bensaa tällä villikissalla ajaessa palaa, mutta vastapainoksi kaksiovisessa full-size coupeessa ja hardtopissa on jotain sellaista, jossa silmä lepää.
Elokuussa uudestaan Malmille
Vielä on kesää jäljellä. Malmilla kohdataan niin elo- kuin syyskuussakin Cruising Night Pre-Partyn merkeissä perjantaina 3.8. ja 7.9. klo 17 alkaen. Tätä raporttia kuvatessa tuli Malmilla juteltua Wheelsin lukijan kanssa. Mukava tietää, että joku näitäkin artikkeleita lukee. Ruusuja ja risuja saa tulla kertomaan kasvotusten tulevaisuudessakin.
Ei taida Wheelsin kuplaprojekti elokuun cruisingiin valmistua, mutta viimeistään syyskuussa ajokauden päätteeksi on tavoitteena tulla kuplalla paikalle.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0