Espoossa Cruising-iltoihin kokoonnutaan kuukauden toisena perjantaina panimoravintola Fat Lizardin parkkipaikalla Otaniemessä osoitteessa Tietotie 1. Paikalle pääsee helposti myös suoraan metrolla, jos oma harrasteauto on vielä projektivaiheessa.
Vettä ja veekaseja
Kesän Cruising-kierros jatkui pikaisella pistäytymisellä Espoo Cruising -tapahtumassa Otaniemessä. Keli oli kostean kuuma ja vettäkin taivaalta tuli. Välillä niin paljon, että kamerakin sekosi. Tässä artikkelissa muutama poiminta Espoon cruising-illan kalustosta.
Toisen sukupolven Camarot
Poni- ja muskeliautobuumi villitsi autonostajia 1960-luvun puolivälistä alkaen. Mustangit vietiin jälleenmyyjiltä käsistä ja Chevroletin oli suunniteltava oma vastineensa, Camaro, pikaisella aikataululla. Puutteistaan huolimatta ensimmäisen sukupolven Camarostakin tuli menestys.
Mallivuodelle 1970 Camaro suunniteltiin kokonaan uudestaan. Auto kasvoi niin pituutta kuin leveyttäkin ja avomalli poistui valikoimasta kokonaan. Suunnittelytyölle oli nyt käytettävissä paljon ensimmäistä sukupolvea enemmän aikaa. Chevroletin insinöörit sanoivat kiireettömästi suunnitellusta toisen sukupolven Camarosta, että se oli edeltäjäänsä verrattuna todellinen kuljettajan auto.
Toisen sukupolven Camaroja valmistettiin lopulta aina vuoteen 1981 saakka, joten mallista tuli varsin pitkäikäinen.
1977 Chevrolet Camaro Z28 Special performance Package
1979 Chevrolet Camaro Sport Coupe
1967 Ford Mustang Fastback 289cid
1965 Chevrolet C10 Custom Pickup
Tämän Chevroletin pinnan alta paljastui roppakaupalla modernia tekniikkaa. Autossa on säädettävä ilmajousitus Viairin kompressorilla ja säiliöllä, jonka voi täyttää myös tallissa isommalla kompuralla ennen Cruising-iltaan lähtöä. Jousitusta voi säädellä rengaskohtaisesti erillisellä säätimellä ja halutessaan auton saa pomppimaan.
Kojelautaa hallitsee Dakota digitalin kokonaan elektroninen mittaristo ja hifi-systeemi isolla subwooferilla, DVD:llä jne. Pickupin moottori on päivitetty Chevyn perusvarmalla 350cid tekniikalla ja Edelbrockin kaasuttimella. Sateisessa illassa auton erikoismaalaus ei ihan päässyt oikeuksiinsa.
Kiitokset omistajalle auton esittelystä.
1973 Chevrolet Corvette Stingray
Aidon amerikkalaisen urheiluauton Chevrolet Corvetten toinen sukupolvi vuosina 1963-1967 tunnetaan autolle annetusta lisänimestä Sting Ray. Vuonna 1968 Corvette suunniteltiin uudestaan ja Sting Ray nimi poistui Corvetten valikoimasta palatakseen takaisin vuosimallin 1969-1976 autoihin, mutta tällä kertaa yhteenkirjoitettuna Stingray muodossa. Harva huomaa kiinnittää tähän huomiota ja autojen papereissakin nimet menevät usein iloisesti sekaisin.
1957 Chevrolet Bel Air
Vuosien 1955-1957 Tri-Five Chevroletit olivat ensimmäisiä Chevroletteja, joihin sai tehtaalta V8-moottorin. Jos auton valmistenumerossa on 11 merkkiä ja niistä ensimmäinen on V, lähti auto jo tehtaalta V8-moottorilla.
Tri-Five Chevyt ovat klassisia jenkkiautoja ja näyttävät hyvältä niin kaksi- kuin neliovisinakin.
1976 Opel Kadett C
1973 Dodge Charger 2d Hardtop 400cid
Dodge Charger suunniteltiin 1970-luvun alussa kokonaan uudestaan. Kolmannen sukupolven B-body Charger oli vielä todellinen muskeliauto, vaikka energiakriisi ja kiristyneet lait merkitsivät muskeliautobuumille kuoliniskua. 1973 Chargerin perusmallissa oli 225cid Slant-Six -moottori. Kasikone oli vakiona 150 heppainen 318cid V8, mutta lisävarustelistalta auton sai 400cid moottorilla ja kaksi- tai nelikurkkuisella kaasuttimella varustettuna. Malliston huipulla löytyi 280 hevosvoiman 440cid Magnum.
1935 Plymouth Business Coupe Custom
1964 Oldsmobile Ninety-Eight 4d Sedan
Maailmansotien välisenä aikana Suomen autokanta kasvoi taloudellisen nousukauden ansiosta. Sodasta toipuvan Euroopan autoteollisuus ei kyennyt tuottamaan tarpeeksi autoja vientiin, joten tuonnista riippuvaisen Suomeen autokanta muuttui amerikkalaisvoittoiseksi.
Varsinainen autoistuminen Suomessa alkoi kuitenkin vasta 1960-luvulla. Silloin markkinoita hallitsivat jo eurooppalaiset merkit ja japanilaisekin autot alkoivat vallata jalansijaa. Suuret ja hyvin varustellut amerikkalaiset autot olivat suomalaisille kalliita autoja hankkia.
Tämä Oldsmobilen huippumalli Ninety-Eight (98) vuodelta 1964 on kuitenkin esimerkki siitä, että kyllä meille muitakin autoja tuotiin, kuin kuplavolkkaria karvalakkivarustein. Kuka lienee ollut auton ensimmäinen omistaja?
1957 Buick Super Riviera
Moni on sitä mieltä, että 1957 Buickit kuuluvat kautta aikain kauneimpien autojen joukkoon. Pitkä ja matala kori yhdessä hyvien vakiovarusteiden kanssa teki Super Rivierasta menestyksen. Osansa menestyksessä oli myös Buickin värikartalla, josta Super Rivieran sai tilata tehtaalta jopa kolmivärisellä maalauksella.
Kokoontumispaikka panimoravintola Fat Lizardin parkkipaikalla
Espoossa lapsuuteni viettäneenä tiedän, että Espoo on kaupunki ilman keskustaa. Autoharrastajan näkökulmasta tämä tosiasia luo ongelman. Missäpäin Espoota harrastajien tulisi kokoontua?
Panimoravintola Fat Lizardin takana toimistotalojen välissä sijaitseva parkkipaikka on rauhallinen kokoontumispaikka, jossa saa rauhassa tavata tuttavia. Toisaalta paras tapa taata harrastuksen jatkuvuus tulevaisuudessa harrastajien harmaantuessa on tuoda autoharrastus näkyväksi osaksi kaupunkikulttuuria. Siinä mielessä jokin keskeisempi paikka voisi olla parempi.
1996 Pontiac Trans Am 350cid LT1-moottorilla
Espoon Cruising aina kuukauden toisena perjantaina
Espoon Cruising-illat jatkuvat läpi vuoden. Otaniemessä kokoonnutaan kuukauden toisena perjantaina. Osoitehan siis oli Tietotie 1, 02150 Espoo.
Lisätietoa Espoon Cruisingista voi lukea mm. tapahtuman Facebook-sivulta.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0