Ilmajähdytteisten ajokausi 2018 on avattu
Espoon perinteinen VW & Vintage rompetori on jo vuosia ollut eteläsuomalaisten volkkariharrastajien perinteinen ajokauden avajaistapahtuma. Aiemmin Olarin kauppakeskuksen parkkihallissa järjestetty rompetori joutui kauppojen sunnuntaiaukiolojen takia muuttamaan Espoon automuseon pihalle Bodomintien varrelle. Kattoa ei enää ole päällä sateen sattuessa, mutta tilaa on huomattavasti enemmän ja sijainti loistava talvisäilöistä kaivettujen volkkareiden ihailemiseen, ostosten tekoon ja ylimääräisistä romppeista eroon pääsemiseen. Ja kun kevätaurinko paistaa kirkkaalta taivaalta lämpötilan lähennellessä kesälukemia Espoon automuseon idyllisellä piha-alueella, niin ei voi valittaa.
Rompetori kuvina
1. Espoon automuseon piha-alueen ruohokentät toimivat rompetorin aikana harrasteparkkina.
2. Enemmistö harrasteparkin kalustosta oli ilmajäähdytteisiä volkkareita, mutta mukaan mahtui muutama vesijäähdytteinen volkkarikin.
3. Harrasteparkin helmiä oli tämä museoautoksi entisöity kaunislinjainen 1958 VW Karmann Ghia coupé.
4. Matala pystylamppuinen 1969 VW1300 kuplavolkkari nätillä patinalla ja Suomessa harvinainen 1970 VW T2a Transporter Westfalia retkeilyauto nousevalla katolla.
5. Rompetorin myymäläautona toinen Suomessa harvinainen Transporter-malli, eli 1989 VW T3 Multivan Syncro 4x4.
6. Rompetorin myyntipöydän osatarjontaa. Myynnissä oli enimmäkseen vanhoja osia.
7. Valtaosa osista oli ilmajäähdytteisiin volkkareihin, mutta jonkun verran osa tarjontaa oli muillekin merkeille.
8. Kaupat syntyivät ja 009-jakaja lähti uudelle omistajalle Suomenlahden etelärannalle.
9. Kokoelma latureita ja muita volkkariosia myynnissä VW T1 Pritschenwagen junakeulan lavalla.
10. 1971 Volkswagen Type 181 'Thing'
11. Nätisti viimeistelty rodi 1929 Ford Model A Roadster sopi hyvin harrasteparkin volkkareiden joukkoon.
12. Rättikattoinen 1963 paksutolppa VW1200 Porschen Fuchs-vanteilla ja '67 kuplan etuakselilla.
13. Harrasteparkin kalustoa. Taustalla 21-ikkunainen Sonderbus junakeulabussi. Sää suosi tänä vuonna avokattoisia harrastevolkkareita.
Kotiinviemisiksi mukaan tarttui VW T2a pallokeulan pitkään etsinnässä ollut alkuperäinen laturi ja 1967 kuplan USA-mallin jarrunestesäiliö kahdella lähdöllä kuplavolkkariprojektin konvertoimiseksi 2-piirijarruille.
Ensi vuonna uudestaan. Toivottavasti silloin kuplaprojekti on valmis ja matka rompetorille sujuu ilmajäähdytteisen volkkarin ratin takana keväästä nauttien.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0