Kuvaraportti: Espoon perinteinen VW & Vintage rompetori 2019
Ajokauden avajaistapahtuma
Tänä keväänä säät ovat suosineet harrasteautoilijoita ja moni kaivoikin autonsa talviteloilta liikenteeseen viimeistään vappuna. Vapun ohella toinen varma kevään merkki on Espoon VW & Vintage swap, joka monelle Etelä-Suomen volkkariharrastajalle onkin muodostunut ajokauden viralliseksi avajaistapahtumaksi.
Oma kuplaprojekti odottaa edelleen kuntoon niputtamista, joten kävin Espoon automuseon pihalla järjestetyllä rompetorilla puuttuvia pisteosia metsästämässä. Vaikka rompetorilöydöt jäivät tällä kertaa tekemättä, aurinko paistoi ja harrasteparkkiin kertyi varsin näyttäviä autoja. Tässä muutama tunnelmakuva ja poimintoja parkkialueen kalustotarjonnasta.
1. 1953 Volkswagen T1 Transporter "Barndoor"
Volkswagen "barndoor" junakeulat 1949-1955
Varhaisten ensimmäisen sukupolven junakeulabussien moottoriluukku auton takana on noin tuplasti suurempi kuin uudempien mallien. Suuren luukun johdosta autoja alettiin 1980-luvulla kutsua harrastajapiireissä barndoor- eli ladonovi-busseiksi. Junakeulabusseja suurella luukulla valmistettiin ensimmäisistä 1949 prototyypeistä aina maaliskuuhun 1955 saakka.
Ensisilmäykseltä moottoriluukkua lukuunottamatta bussit eivät kovin paljon eroa huhtikuusta 1955 eteenpäin valmistetuista autoista, mutta eroavaisuuksia on lopulta yllättävän paljon, mm.
- auton katto
- etuikkunat
- takahelma
- kojelauta ja mittaristo
- polkimet
- etuakseli ja alustan osat
- alennusvaihteet
- bensatankki
- vararenkaan kotelo
- etupenkki
2. 1964 Volkswagen VW1200 rättikatto
3. 1960 Porsche 356 Coupe B T5
4. 1962 Volkswagen Typ2 Transporter "Wiima"
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0