
Kuvaraportti: Järvenpää Cruising 19.9.2020
Jenkkiautotapahtuma perusasioiden äärellä
Pääkaupunkiseudun ja kehyskuntien cruising-kalenteri alkaa tätä nykyä olla kattava, mutta kuukauden kolmas lauantai oli kalenterissa pitkään tyhjä. Toki parhaan ajokauden aikana kesällä riittää viikonlopputapahtumia jokaiselle viikonlopulle, mutta aina ei ehdi kauas. Enää ei tarvitsekaan, sillä jenkkiautojen harrastajat kokoontuvat lauantai-iltaisin hyvien liikenneyhteyksien päässä Nummenkylän St1-asemalla Järvenpään Yrittäjänkadulla.
Sopivan syrjäinen sijainti lähimmästä asutuksesta teollisuusalueen laidalla, suora kadunpätkä ja tilava piha-alue tekevät kohteesta hyvän paikan kokoontua jenkkiautoharrastuksen parissa. Tapahtuma on pysynyt etupäässä amerikkalaisvalmisteisten ajoneuvojen kokoontumisena, jossa burnouteista vastaavat jenkkiautot, eikä luisu-Volvot tai Datsunit. Toki em. ajoneuvoillekin on paikkansa autotapahtumissa, mutta Vantaalla hommaa tuntuu jo hieman karanneen lapasesta. Siksi ensivierailu Järvenpään cruising-illassa oli positiivinen kokemus.
Tässä artikkelissa on tunnelmia tapahtumasta ja poimintoja kalustosta ikäjärjestyksessä.


Päivän rodi
1932 Ford "Deuce" Model B 5-window coupe 350cid V8






1959 Chrysler Windsor 383cid V8




1959 Edsel Villager 361cid V8 pitkäkatto


1963 Pontiac Grand Prix 389cid V8



1963 Ford Zephyr 6 Mark III 2.6L

Liikemiehen menestysresepti
Kun brittiläinen bisnesmies halusi korostaa menestystään ja vahvistaa mainettaan menestyvänä liikemiehenä, mutta budjetti oli tiukka todellisen läpimurtodiilin antaessa odottaa itseään, turvautui hän reseptiin, joka oli osoittautunut toimivaksi taikajuomaksi Lontoon bisneskeskustan ulkopuolella. Siihen sisältyi kuusi istuinpaikkaa, kuusi sylinteriä, tilava tavaratila ja ripaus transatlanttista glamouria. Vuonna 1962 em. reseptillä auton hankkinut päätyi kirjoittamaan nimensä sopimukseen Fordin jälleenmyyjän marmoripyödällä ja tilaamaan itselleen uuden Ford Zephyr 6 Mk III:n.
Uusi Ford Zephyr 6 Mk3 -mallisto suunniteltiin vanhempien suurten Britti-Fordien vahvuuksien pohjalle. Zephyr 6:ssa oli sama 2553 cm3 moottori, kuin edellisessä 1956-1962 Mk II sukupolvessa, mutta moottorin puristussuhdetta oli nostettu. Näin uusi malli oli 20 hevosvoimaa vanhempaa tehokkaampi. Runko pohjautui sekin vanhempaan malliin, mutta sitä vahvistettiin kestämään paremmin tehokkaamman moottorin vääntökäyrää.
Zephyr Mk II -mallin suurin ongelma oli ollut auton epäluotettava ja epätarkka kolmivaihteinen vaihdelaatikko. Vanha vaihteisto korvattiin kokonaan synkronoidulla nelivaihteisella tolppamanuaalilla ja samalla voimansiirtoa takarenkaille vahvistettiin. Uudistuksia ei tyydytty tekemään pelkästään insinöörien suunnittelupöydällä, vaan Zephyr 6 Mk3 kävi lävitse brittiautoille aikanaan epätyypillisen rankan testijakson.



Liikemiehen menestysresepti
Neljännen sukupolven Ford Zephyr Mk III koki paljon teknisiä uudistuksia ja osoittautui testeissä luotettavaksi autoksi, mutta Zephyrin uudelleen muotoiltu kori oli lopulta se, joka sai britit houkuteltua Fordin jälleenmyyjien näyttelytiloihin ja rustaamaan nimensä sopimuspaperiin. Italialaisen designtalo Fruan tutkielman inspiroimana Britannian Fordin Roy Brown suunnitteli Zephyristä näyttävän sedanin.
Aikalaistensa silmissä Ford Zophy 6 Mk III oli automalli, joka edusti tulevaisuutta, jossa jokaisen auton kojelaudalla olisi horisontaalinen nauhanopeusmittari ja takana kallistetut siivet. Siis tulevaisuutta, joka sisältäisi ripauksen amerikkalaista glamouria.

1965 Ford Mustang 2d HT


1968 Plymouth Road Runner 440cid 4bbl V8




1977 Mercury Grand Marquis 4d 460cid

Jäniksen vuoden amerikkalaiset luksusautot
Suomessa elettiin vuonna 1977 kolmatta peräkkäistä nollakasvun vuotta. Ensimmäistä kertaa pariin vuosikymmeneen kotimainen kulutus laski. Pääministeri Martti Miettusen vähemmistöhallituksen aikana verorasitus ryöstäytyi hallinnasta ja Suomen kokonaisveroaste nousi yli 40 prosentin bruttokansantuotteesta. Työttömiä vuonna oli 1977 yli 140 000, mikä oli yli kaksi kertaa enemmän kuin Miettusen ensimmäisen hätätilahallituksen aloittaessa toimintansa. Kauppataseen alijäämä oli jo toista vuotta miljardiluokkaa, inflaatio laukkasi kaksinumeroisissa luvuissa, lakkosuma ylitti kansalaisten psykologisen sietokyvyn ja Arto Paasilinna julkaisi Jäniksen vuoden. Ladalla sen sijaan meni hyvin ja kauppa kävi.
Atlantin takana Amerikassa kaikki oli toisin. Yhdysvallat alkoi toipua öljykriisin mukanaan tuomasta suuresta taantumasta. Kotitalouksien käytettävissä olevat tulot kasvoivat ja uuden auton hankintaan riitti rahaa. 1960-luvun lopun muskeliautohuuman tilan vuonna 1977 valtasivat Pohjois-Amerikan mannerta halkoville valtateille suunniteltujen valtamerilaivojen kokoiset henkilökohtaiset luksusautot (personal luxury car).
Järvenpään cruising-illassa St1-aseman pihalla oli parkissa kaksi loistavaa esimerkkiä Amerikan mantereen Jäniksen vuodesta. Ensimmäinen niistä oli Siljan ja Jaken alkuperäiskuntoinen Mercuryn lippulaivamalli Grand Marquis, johon voi tutustua tarkemmin autoa esittelevässä artikkelissa. Toinen Järvenpään illan personal luxury car oli upea valkoinen 1977 Chrysler New Yorker Brougham.
Lue lisää: Viimeinen aatelinen - 1977 Mercury Grand Marquis 4d 460cid
1977 Chrysler New Yorker Brougham 440cid V8 4d Hardtop





2000 Ford Mustang V6 "New Edge" Convertible




Järvenpäässä kokoonnutaan kuukauden kolmantena lauantaina


Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0