Kuvaraportti: Jenkkiautojen ajokauden 2019 avaus Tallinnassa
Viron jenkkiautoharrastajien määrä on viimeisen vuosikymmenen ajan kasvanut nopeasti. Maahan tuodaan niin uutta kuin vanhaakin kalustoa. Harrastajien tallien pimennoista ja autojen entisöintiin ja rakentamiseen erikoistuneilta pajoilta rullaa päivänvaloon niin viimeisteltyjä näyttelyautoja kuin katseet kerääviä katuautojakin.
Ajokauden 2019 avaustapahtuma järjestettiin tänä vuonna Tallinnan uuden Lennusadam-merimuseon takana sijaitsevalla aukiolla. Merellinen paikka kehittyvän Kalasataman kaupunginosan sydämessä tarjosi oivat puitteet kokoontumiselle. Kalustoa tuli paikalle aukion kokoon nähden juuri sopivasti ja kevätaurinko loisti taivaalla kilpaa näyttelyautojen viimeisteltyjen maalipintojen kanssa.
Tässä muutama poiminta tapahtumasta vuosimallien mukaisessa järjestyksessä.
1. 1940 Cadillac Series 62 4d Sedan 346cid V8
2. 1959 Edsel Villager 361cid 4d 9-Passenger Wagon
Edsel oli valtava pettymys
1950-luvun lopulla Ford lanseerasi vuoden mittaisella kalliilla markkinointikampanjalla uuden automerkin, Fordin perustajan Henry Fordin pojan mukaan nimetyn Edselin. Edselin avulla Fordin oli tarkoitus kuroa kiinni Detroitin kahden muun suuren, General Motorsin ja Chryslerin etumatkaa taistelussa markkinaosuuksista.
Kun uudet Edselit lopulta vuoden 1957 syyskuun neljäntenä päivänä suuren kohun saattelemana esiteltiin, kuluttajien pettymys oli suuri. Autotoimittajat ja kansa pitivät Edseleitä rumina, ylihinnoiteltuina ja ennakko-odotuksiin nähden valtavina pettymyksinä. Edselin kohdalla Ford ei markkinoinnissa onnistunut siinä, missä myöhemmin Mustangin hypettämisen kanssa onnistuttiin. Tuote ei yksinkertaisesti ollut riittävän hyvä.
Fordin epäonnistuminen oli niin totaalinen, että kansankielessä sanasta Edsel tuli kaupallisen epäonnistumisen synonyymi. Ford teki Edseleillä tappiota yli 250 miljoonaa dollaria ja merkki päätettiin haudata lopullisesti vuonna 1960.
Harrasteautona vain vähän valmistettu merkki on aina haastava, mutta toisaalta myös palkitseva. Kovin usein ei toista samanlaista tule vastaan, jos koskaan.
3. 1966 Buick Riviera 2d Sport Coupe Hardtop Custom
♫ I'm a roadrunner honey..
4. 1972 Plymouth Road Runner 440cid V8
5. 1973 Plymouth Road Runner 400cid V8
Back to the 70's
6. 1972 Ford LTD Brougham 2d Hardtop 400cid V8
Harrastajaystävällisiä aihioita
Öljykriisin varjostaman ja disco-kulttuurin värittämän 1970-luvun jenkit jäävät liian helposti 1960-luvun muskeliautojen ja vanhemman kaluston jalkoihin. 70-luvulla tehtiin kiristyneistä saaste- ja turvallisuusmääräyksistä huolimatta myös mielenkiintoisia automalleja, joiden ei soisi katoavan katukuvasta. Aihioiden hinnatkin ovat monen mallin kohdalla edelleen harrastajaystävällisellä tasolla.
7. 1975 Pontiac Grand LeMans Sedan 350cid V8
Suoraan varastosta ajoon..
8. 2019 Ford F-150 Shelby Super Snake "Halo car"
Ei autoveroa eikä käyttömaksua
Viroon rekisteröitävistä henkilöautoista ei peritä autoveroa, ajoneuvoveroa tai muutakaan käyttömaksua. Niinpä Tallinnan kaduilla liikkuu kalustoa, jota harvemmin korkean verotuksen Suomessa näkee. Suurella moottorilla varustettujen autojen verottamisesta on ollut puhetta, mutta toistaiseksi kaikki verotus on päätetty hoitaa polttoaineverotuksen kautta.
95E-bensiini maksaa Virossa noin 15 snt/l vähemmän kuin Suomessa, mutta suhteutettuna yleiseen tulotasoon menovesi on Virossa Suomea kalliimpaa. Käytännössä siis autoilusta maksetaan valtion kanssaan kulutuksen kautta. Se, joka kuluttaa enemmän, myös maksaa enemmän. Paljonko bensiini Suomessa maksaisi, jos omistamisen sijaan verotettaisiin kulutusta?
Virolainen uusien autojen leasing-järjestelmä mahdollistaa uuden auton hankinnan yllättävänkin pienillä tuloilla. Nopeasti SEB-pankin laskurilla laskettuna 2019 Dodge Challenger SRT Hellcatin saisi alleen 20% käsirahalla ja reilun 700 euron kuukausimaksulla. Takarenkaita pääsisi siis polttamaan euro/hevosvoima kuukausimaksulla 🙂
9. 2019 Dodge Challenger SRT Hellcat
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0