
Kuvaraportti: Lakeside Cruising 2019
Jenkkiautoja Lohjanjärven maisemissa
Vielä on Cruising-kesää jäljellä! Kävin viikonloppuna katsomassa huutokaupattavaa latolöytöä projektiaihioksi. Latolöytö jää huutamatta, mutta täysin turha reissu ei ollut, sillä paluumatka osui Lohjanjärven kauniita maisemia kiertäneen Lakeside Cruisingin reitille. Tässä satunnaisen autoharrastajan raportti taukopaikalta Karjaan ABC-aseman pihalta. Jospa jo ensi vuonna projektit olisivat siinä vaiheessa, että pääsisin letkaan mukaan omalla harrasteajoneuvolla.
1959 Chevrolet Corvette C1



1955 Buick Special 4d sedan

1957 Buick Special 2d HT

1957 Buick Special 2d HT 322cid Nailhead V8

1958 Plymouth Savoy

Ameriikan antiloopit
1964 Chevrolet Impala L6

1963 Chevrolet Impala Super Sport

Impala on alkuperäinen Super Sport
Vuosimallin 1961 Impalan esittelyn jälkeen Chevrolet lisäsi varustelistalle uuden option, joka jätti pysyvän jäljen niin Chevroletin mallistoon kuin koko amerikkalaisen autoilun historiaankin. Uusi Super Sport -varustepaketti yhdisti viritetyn ja tehokkaan moottorin voimaa ja urheilullisuutta korostaneisiin parannuksiin auton korissa ja sisätiloissa.
Super Sport -varustepaketti syntyi niin myöhään vuosimallin 1961 mallistoa suunniteltaessa, että se ei ehtinyt mukaan mihinkään esitteeseen, joita Chevroletin jälleenmyyjille postitettiin. Jotta suuri yleisö saisi tietää Super Sportista, Chevroletin markkinointiosastolla suunniteltiin hätäratkaisuna uusi esite, johon ehdittiin kuvata vain neliovinen Chevrolet Impala hardtop täydessä SS-varustuksessa.
Lue lisää aiheesta: Chevroletin legendaarisen Super Sportin synty – 1961 Chevrolet Impala SS

1963 Pontiac Bonneville 4d HT 389cid V8

Pontiac - vanhojen patujen auto?
Pontiac esitteli Bonnevillen mallistonsa huippumalliksi vuonna 1957. Auton sai yhtenä ensimmäisistä amerikkalaisista autoista tilattua myös mekaanisella polttoaineen ruiskutuksella ja ylellisellä sisustalla. Bonnevillen avulla Pontiac halusi rimpuilla irti maineestaan pappojen autona. Vanhasta maineesta irti pääsy onnistui ja uutta suuntaa brändilleen Pontiac haki osallistumalla niin NASCAR-sarjaan kuin kiihdytyskilpailuihinkin. Lopullisesti vanhan myytin vanhojen patujen Pontiacista murskasi Pontiac GTO -mallin esittely muskeliautojen aikakauden kynnyksellä.

1965 Buick Riviera 401cid Nailhead V8

1964½ Ford Mustang 2d HT coupe




1966 Ford Mustang Fastback 289cid V8


1968 Ford Galaxie 500 390cid V8


1970 Dodge Charger 440cid V8


1970 Mercury Cougar 351cid V8


Eurooppalainen muskeliauto amerikkalaiselle miehelle
Mercuryn markkinointiosaston mainostekstin mukaan eurooppalaisen auton uittaminen ja kilvittäminen Amerikkaan maksoi 1960-luvun lopussa vähintään 800 dollaria. Niinpä amerikkalaisen miehen on turha "maksaa valtamerestä", sillä vanhalta mantereelta ei samaan rahaan ollut saatavissa mitään uutta Eurooppa-henkistä Mercury Cougaria vastaavaa autoa, ei ainakaan V8-moottorilla. Ja tottahan se oli, eurooppalaisilta valmistajilla ei Cougaria vastaavaa autoa ollut tarjolla. Tosin Cougarin eurooppalaisuudesta voitiin olla montaa mieltä. Cougar oli muskeliauto arjen luksuksesta nauttineelle amerikkalaiselle miehelle.
Lue lisää aiheesta: Vanhat automainokset: 1967 Mercury Cougar



1970 Plymouth Valiant Duster

1970 Chrysler 300 convertible 440cid V8

1970 Volvo Amazon B18 ja 1964 Cadillac Sedan de Ville

1971 Chrysler Imperial LeBaron 2dHT 440cid

1971 Ford Thunderbird 429cid V8 ThunderJet

1972 Pontiac Grand Ville convertible

Lakeside Cruising, ensi vuonna uudestaan?


Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0