LinnaCruising 11.08.2018
– poimintoja Kantolan tapahtumapuiston kentältä –
Perinteikäs LinnaCruising järjestettiin tänä vuonna Hämeenlinnan Kantolan tapahtumapuistossa kolmipäiväisenä tapahtumana. Kantolan kentälle kerääntyi ennätysmäärä harrasteautoja laidasta laitaan.
LinnaCruisingin on Hämeen suurin vuosittainen autotapahtuma. Talkoovoimin järjestettävä LinnaCruising siirtyi tänä vuonna Kantolan tapahtumapuistoon ja kasvoi samalla kolmipäiväiseksi tapahtumaksi.
Uusi paikka ja sen myötä kasvanut kulurakenne merkitsi tänä vuonna myös sitä, että jalan tapahtumaan tulleet vierailijat joutuivat ensimmäistä kertaa maksamaan sisäänpääsystä. Toivottavasti Hämeenlinnan päättäjät tulevaisuudessa huomaavat mikä merkitys LinnaCruisingilla on Hämeenlinnan kaupunkikulttuurille ja minkälaisia tuloja tapahtuma tuo mukanaan ja lähtevät mukaan tapahtuman järjestämiseen. Etenkin kun kaupunkilaiset ovat jo ottaneet lauantai-illan yhteisen cruising-ajon omakseen.
Tämän pidemmittä puheitta kiitos järjestäjille ja erityisesti vapaaehtoisille. Järjestelyt toimivat erinomaisesti ja aurinkokin paistoi kirkkaalta taivaalta. Tässä poimintoja Kantolan tapahtumapuiston kentältä.
LinnaCruisingissa tilaa riitti ja järjestelyt toimivat
1975 GMC Model 260 455cid Motorhome
Sulavalinjainen GMC matkailuauto näyttää hyvältä nykyaikaisten lasikuituisten ja alumiinisten koppien vierellä. Ja suurelta. Tuulitunnelissa muotoiltu auto oli omana aikanaan edistyksellinen muutenkin kuin ulkonäkönsä puolesta. Auton sai tilata joko 23 tai 29 jalan rungolla (7,0m ja 7,9m).
Etuakseli lainattiin Oldsmobilen etuvetoisesta Toronadosta. Taka-akselien ilmajousitus ja suureksi autoksi todella matala painopiste tekivät auton yllättävän helpoksi ja rauhalliseksi ajettavaksi.
Oldsmobilen 455cid V8 takasi hyvän väännön heti alhaisilta kierroksilta ja yhdessä aerodynaamisen korin kanssa kulutuskin pysyi suureksi autoksi järkevissä lukemissa (tehtaan ilmoituksen mukaan n. 22l/100km).
Vuosien 1973-1978 aikana valmistui yhteensä 12921 GMC Motorhome matkailuautoa.
1978 Chevrolet 4x4 K5 Blazer 400cid
Chevrolet K5 Blazer esiteltiin vuonna 1969. Auto suunniteltiin International Harvester Scoutin ja Ford Broncon kilpailijaksi. Blazer rakennettiin Chevroletin C/K full-size pickuppien lyhennetylle alustalle. Näin säästettiin valmistuskustannuksissa ja hintaa saatiin alas. Auton sai aluksi vain nelivetoisena, mutta myöhemmin takavetoinen versio lisättiin mallisarjaan. Blazerista tuli nopeasti suosittu malli.
K5 Blazerissa oli aluksi kokonaan irroitettava pehmeä katto, mutta vuonna 1976 helposti vuotanut ja turvatesteissä kehnosti pärjännyt katto korvattiin turvallisemmalla ja paremmin vettä kestävällä irroitettavalla half-cab kovakatolla. 1982 autosta esiteltiin diesel-versio, jonka voimanlähteenä toimi 6,2-litrainen Detroit Diesel.
Täällä Pohjolassa dieselöljy on perinteisesti ollut bensiiniä edullisempaa, joten janoisia full-size SUV-jenkkien bensakoneita dieselöitiin varsinkin 1980-luvulla runsaasti.
1956 Pontiac Chieftain 2d HT 316.6cid
Vuoden 1949 Pontiac Chieftain ja Streamliner olivat toisen maailmansodan jälkeen ensimmäiset Pontiacin suunnittelemat kokonaan uudet autot. Kaikki aikaisemmat mallit pohjautuivat vuoden 1942 Pontiaceihin.
Toisen sukupolven Chieftain rullasi tuotantolinjalta ulos vuonna 1955. Suurin muutos oli auton moottori, Pontiacin ensimmäinen oma V8. Uuden 287.2cid koneen myötä kuusisylinterinen moottori jäi kokonaan mallistosta pois.
1937 Ford V8 Fordor DeLuxe Touring Sedan
Vuoden 1937 Ford oli pääosin faceliftattu versio Fordin Model 48 mallista aiemmilta vuosilta. Kori muotoiltiin entistä pyöreämmäksi ja keulan maski tehtiin V:n muotoiseksi. Suurin ulkoinen muutos oli sekä Standard että DeLuxe mallien etulokasuojiin upotetut ajovalot.
Konepellin allakin tapahtui muutoksia. Fordin edullisimpiin "hinnat alkaen"-malleihin tarjottiin 221cid moottorin vaihtoehdoksi pientä 136cid (2.2l) V8-moottoria.
1967 Pontiac GTO
Vuonna 1964 ryhmä General Motorsin tehokkaisiin ja suorituskykyisiin autoihin mieltyneitä ja osin omaa johtoaankin vastaan kapinoineita insinöörejä ja suunnittelijoita loi John DeLoreanin johdolla auton, joka aloitti vallankumouksen ja synnytti kokonaan uuden käsitteen – muskeliauto. Auton nimeksi tuli Pontiac GTO.
GTO rakennettiin kaavalla, joka on käyttökelpoinen yhä edelleen. Mahdollisimman suuri ja tehokas moottori asennettiin kevyeen full-size tai mid-size koriin. GTO:sta tuli nopeasti legenda ja autonvalmistajien kilpailu katujen herruudesta syttyi toden teolla.
Oliko GTO ensimmäinen todellinen muskeliauto? Siitä voidaan esittää monia mielipiteitä. Ei käy kuitenkaan kiistäminen, etteikö 1967 Pontiac GTO olisi kuin muskeliaikakauden tehokkaan amerikkalaisen auton täydellinen ilmentymä. Kaunis ja nopea.
Tämä yksilö lienee aloittanut taipaleensa Pontiac Tempest LeMansina, mutta olipa auto aito tai ei, se on hieno esimerkki muskelijenkistä, joka on rakennettu pienin modernein parannuksin.
Vuoden 1928 rodit: kaksi erilaista näkemystä
Autoilun alkuvuosien ajoneuvot ovat kuin tabula rasa, tyhjä taulu, josta voi esteettisesti ja teknisesti rakentaa sellaisen rodin kuin haluaa. Kantolan tapahtumapuiston kentällä oli lähekkäin kaksi vuosimallin 1928 rodia, jotka oli rakennettu hyvin erilaisilla tyyleillä. Millaisen rodin rakentaisit, jos sopiva 1928 aihio tulisi tarjolle?
1. Moderni 1928 Hudson Essex 2d coupe rodi
2. Rottarodi 1928 Ford A Model Pickup
Hot rod -harrastuksen suosion kasvaessa myös kustannukset kasvoivat. Kuuluisien rakentajien autoista alettiin maksaa suuria summia ja useat palkitut rodit kiersivät trailerilla näyttelystä toiseen.
Rat rods, rottarodit, syntyivät vastustamaan tätä kehitystä. Harrastuksen alkuajoista inspiraationsa ammentavat rottarodit ovat autoja, jotka voi rakentaa omassa tallissa ja joilla myös oikeasti ajetaan.
1989 Honda Shadow VT600 Custom
Honda esitteli vuonna 1983 Shadow mallistonsa, jolla sen oli tarkoitus valloittaa Amerikan Cruiser-pyörien markkinat. Moni Honda-harrastaja on sitä mieltä, että Shadow-mallisto on parasta, mitä Honda on valmistanut.
1976 Toyota Corolla KE30
Toyotan osuus Suomen autokannasta kasvoi tasaisesti koko 1970-luvun. Vuonna 1973 Toyota Corolla nousi jo Suomen myydyimmäksi henkilöautoksi. Seuraavana vuonna esiteltiin uusi kolmannen sukupolven Toyota Corolla KE30. Autoa vauhditti Toyotan 1,2-litrainen 3K-moottori.
Vanha KE20-Corolla säilyi ensimmäiset vuodet tuotannossa uuden mallin rinnalla halvempana vaihtoehtoa uuden auton ostajille. Kauppa kävi Suomessa hyvin, mutta nykyään hyväkuntoiset KE20/30-aihiot alkavat olla jo kiven takana.
1971 Ford Mustang 351cid Mach 1
huhtikuussa 1964 myyntiin tullut ja poniautobuumin aloittanut Ford Mustang uhkasi jäädä tehokkaampia vaihtoehtoja tarjonneiden Chevrolet Camaron ja Pontiac Firebirdin jalkoihin 1960-luvun puolivälin jälkeen. Niinpä Mustangista piti tuoda tarjolle suorituskykyisempiä versioita.
Elokuussa 1968 Ford esitteli vuosimallin 1969 Mustangit, joiden varustelistalta ostaja sai ruksattua auton suorituskykyä parantaneen Mach 1 -option. Mach 1 oli käytössä tehokkaammissa Mustangeissa aina vuoteen 1978 saakka. Lyhyen paluun Mach 1 teki vielä vuosimallien 2003-2004 New Edge Mustangien varustepakettina.
1967 Mercury Cougar
Mercury Cougar olisi hyvin voitu tuoda markkinoille vain asentamalla Ford Mustangiin hieman erilainen keula ja muotoilemalla ulkoiset korinosat uudestaan. Lincoln-Mercuryn johtaja halusi Mercuryn poniautolta jotain muuta.
Mercury Comet oli osoittautunut menestykseksi toisenlaisella reseptillä. Auto ei ollut vain faceliftattu Ford Falcon, vaan suurempi ja monien mielestä paremman näköinen auto, vaikka Comet perustuikin Falconiin. Cougarista haluttiin tehdä myös jotain muuta kuin vain Mustang-kopio. Vuoden 1967 mainostekstin mukaan Cougar olikin auto "miehelle, jonka seuraava auto olisi Thunderbird".
1971 Opel Ascona A
Opel esitteli kokonaan uuden malliston syksyllä 1970. Urheilullinen Manta coupe tuotiin ensi kertaa yleisön eteen syyskuussa ja Ascona reilu kuukausi myöhemmin lokakuussa 1970.
Asconasta oli alunperin tarkoitus tulla Kadettin seuraaja, mutta Opel päätti viime hetkellä pitää Kadettin tuotannossa ja taistella Asconalla herruudesta luokkaa ylempänä erityisesti Ford Taunusta vastaan.
1967 Fiat 600D
Koostaan ja pienestä moottoristaan huolimatta Fiatilla on takanaan melkoinen menestys kilparadoilla. Etenkin Carlo Abarthin virittämillä Fiateilla hallittiin suvereenista Euroopan ratasarjoja useita vuosia.
Lue lisää: Carlo Abarth - Skorpionin tarina osa 1
1964 Volkswagen VW1200 "Paksutolppa"
Kalifornian Riversidessa vuonna 1954 perustettu European Motor Products Inc (EMPI) oli yksi ensimmäisiä Volkswagen jälleenmyyjiä Amerikassa. Yrityksen omistaja Joe Vittone rakensi omasta 1956 ovaalikuplastaan kilpa-auton, jolla Dan Gurney voitti useita maantieajoja vuosina 1963 ja 1964.
Vuonna 1966 Vittonen "EMPI Inch Pincher" teki paluun kilparadoille. Tällä kertaa tosin drag racingin pariin. Inch Pincher voitti kaikkien yllätykseksi NHRA:n Street Eliminator sarjan mestaruuden H/Gas luokassa ennätyksellä 13,60s ja 97mph loppunopeudella. Viimeistään Inch Pincherin voiton jälkeen ilmajäähdytteiset volkkarit hyväksyttiin osaksi Hot rod -harrastusta.
1955 Lincoln Capri 341cid
Lincoln Capri esiteltiin valmistajan mallisarjan huipulle vuonna 1952. Capri oli yksi aikakautensa edistyksellisimmistä ja ylellisimmistä automalleista 1950-luvulla. Auto menestyi hyvin ja oli Lincolnin parhaiten myynyt malli aina vuonna 1956 esitellyn Premieren esittelyyn saakka.
1955 Chevrolet 210 Delray
Floridassa sijaitsevalta Delray Beach rannikkokaupungilta nimensä saanut Delray oli vuodesta 1954 lähtien Chevroletin keskikoisen kaksiovisen 210-sarjan varustepaketti. Vuonna 1958 Delraystä tuli kokonaan oma mallinsa.
Burnout-kisa
Kiitokset Hämeenlinnaan hyvin järjestetystä tapahtumasta! Tänä vuonna viikonlopun huippu, eli cruising letkassa Hämeenlinnan läpi jäi omalta kohdalta kokematta. Toivottavasti jo ensi vuonna projektiauto on siinä mallissa, että mukaan pääsee osallistumaan myös kuskin paikalta.
LinnaCruising jälleen elokuussa 2019. Tarkemmat päivämäärät ovat 9.8.-11.8.2019 ja paikka sama, eli Kantolan tapahtumapuisto, joka löytyy osoitteesta Puusepänkatu 9, 13110 Hämeenlinna. Lisätiedot LinnaCruisingin kotisivuilta.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0