Kuvaraportti: MP19-moottoripyörämessut
Kevään uutuuksia ja sähkömoottoripyöriä
MP19-moottoripyörämessut täyttivät helmikuun alussa Helsingin Messuskeskuksen. Viikonlopun aikana paikanpäällä vieraili peräti 57 000 mp-harrastajaa ja kaksipyöräisten tarjoamasta vapauden tunteesta haaveilevaa messuvierasta.
Perinteisten uutuuspyörien, koeajoradan ja rakennettujen pyörien ohella tänä vuonna messuilla oli panostettu sähkömoottoripyörien ja -mopojen esille tuomiseen. Itse jätin uutuspyörät kokonaan väliin ja keskityin näyttelyn parhaaseen antiin, eli klassikkopyöriin ja rakennettuihin customeihin. Tässä kuvaraportin muodossa katsaus Messukeskuksessa esillä olleeseen kalustoon.
1. 1927 Raleigh "Evileigh" 250
2. 1955 Victoria Swing 200cc - alkuperäinen "Suomi-pyörä"
3. 1952 Jawa 500 ja 1954 Jawa 11 Perak Sport
4. Käyttöpatinoitunut 1956 Jawa 353 250cc
5. Päitsi-voittaja 1962 Solifer A3 125cc Enduro
6. Brittiklassikko 1967 BSA 650cc Lightning Café Racer
Kapinallinen kahvilakilpuri
Amerikkalainen Hot rod -kulttuuri on monille tuttu, vaikka autot tai moottoripyörät eivät omiin harrastuksiin kuuluisikaan. Sen sijaan yllättävän harva ajoneuvoharrastajakin tuntuu tietävän, miten suuri merkitys 1950-luvulla syntyneillä Café racer -moottoripyörillä ja elämäntavalla oli eurooppalaisen ajoneuvokulttuurin kehittymisessä.
Café racer pyörän merkittävimmät tunnusmerkit ovat karun riisuttu ulkonäkö ja agressiivinen muotoilu. Rakentelun lähtökohdaksi otettiin yleensä käytettynä hankittu pyörä. 1960-luvulle tultaessa pyörien ominaisuudet paranivat ja syntyi useita legendaarisia Café racer malleja. Tunnetuin niistä oli Triton, omassa tallissa koottu tai muutamien jälleenmyyjien tarjoama yhdistelmä, jossa oli Nortonin Featherbed runko ja Triumph Bonnevillen moottori. Muita yleisiä yhdistelmiä olivat Tibsa, Triumphin moottori BSA:n rungossa, NorVin, Vincentin V-Twin moottori Nortonin rungossa ja hieman kalliimmat Rickmanin tai Seeleyn kilpapyörien runkoihin perustuneet Café racerit.
Lue lisää: Café racer – Hot rod -kapinan eurooppalainen versio
7. Honda CB750 "Tuutti" 50 vuotta (1969-2019)
Maailman merkittävin moottoripyörä
Honda CB 750 oli maailman ensimmäinen superbike – superpyörä. Oliko Tuutti myös moottoripyöräilyn historian merkittävin malli? Siitä lienee turha kiistellä.
Honda CB 750 muutti käsityksen siitä, miten moottoripyörä suurelle yleisölle valmistetaan ja teki sen niin, että Tuutti-Honda kestää vertailun tämän päivän pyöriin yhä edelleen. Sen ansiot harrastajan kukkarolle hinnoiteltuna, tehokkaana ja monipuolisena moottoripyöränä ovat kiistattomat. Siksi Tuutille kuuluu ehdottomasti oma paikka moottoripyörien All Stars -ketjussa.
Lue lisää: Maailman merkittävin moottoripyörä – Honda CB 750 Four
8. Flying Finn – Jarno "Paroni" Saarinen
9. 1986 Harley-Davidson Softail Custom
Amerikkalainen kulttuuri-ikoni
Moottoripyöränäyttelyä ilman Harley-Davidsonia on vaikea kuvitella. Pieni moottoripyöräpaja, jonka William S. Harley ja Arthur Davidson perustivat vuonna 1903 puuvajassa Wisconsinissa, on kulkenut pitkän matkan maailman tunnetuimmaksi moottoripyörämerkiksi.
Viimeiset vuodet myynti on ollut laskusuunnassa, sillä Harley-Davidson ei ole enää onnistunut nuoremman ostajakunnan tavoittamisessa niin kuin ennen. Vaikeuksista huolimatta Harley-Davidson on paljon muutakin kuin pelkästään moottoripyörävalmistaja.
Harley-Davidson on kansainvälinen brändi, elämäntapa, kulttuuri-ikoni ja monelle nykyiselle ja tulevalle harrastajalle aito amerikkalainen unelma.
Lue lisää: Harley-Davidson – amerikkalainen unelma
10. Suzuki Savage Chopper Custom
11. 1992 Harley-Davidson FLSTF FatBoy Softail Custom "Via Dolorosa"
12. 1994 Harley-Davidson Custom "Hardly Devious"
13. 2019 RMK E2 sähkömoottoripyörä
14. Työnäytteitä ja sekalaisia poimintoja messujen tarjonnasta
15. 2009 Yamaha XV1900 "Grand Canyon"
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0