Kaikki muuttui vuonna 1969
1960-luvun moottoripyöräteollisuus oli vahvasti brittivetoista. Toki kaikki tiesivät, että Japanista tulvii maailman kasvaville markkinoille moottoripyöriä, mutta ne olivat kaikki pienillä moottoreilla varustettuja ’pikkupyöriä’, joita ei tarvinnut ottaa niin tosissaan. Jos joku halusi kokea todellisen adrenaliinivyöryn, täytyi hänen ostaa V-Twin moottorilla varustettu brittipyörä, kuten Triumph, BSA tai Norton. Kunnes tuli vuosi 1969 ja muutti tämän kaiken.
Japanin talousihme
Japani oli toisen maailmansodan jälkeen raunioina ja yhdysvaltalaisten miehitysjoukkojen hallinnassa. Maa alkoi taloudellisesti nopeasti toipua 50-luvulla ja 70-luvulle tultaessa maa oli jo noussut maailman suurimpien talouksien joukkoon.
Edward Turner, alkuperäisen britti-twinin, Triumph 500cc Speed Twinin vuonna 1937 suunnitellut insinööri, vieraili Japanissa 1960-luvun alussa. Hänen yllätyksekseen maa ei ollutkaan täynnä tehtaita, joissa kopioitiin länsimaisia tuotteita, kuten siihen saakka oli Euroopassa totuttu ajattelemaan, vaan Japanissa oli paljon järjestäytynyttä, tuotekehitykseen panostanutta teollisuutta ja erityisosaamista.
Yksi Japanin talousihmeen avaimia olikin siinä, että japanilaiset yritykset olivat nopeita oppimaan ja kopioimaan länsimaisilta yrityksiltä toimivaksi todettuja malleja ja valmistusmenetelmiä ja kehittelemään niitä edelleen entistä paremmiksi.
Tehkää siitä suurempi!
Honda Motor Companyn vuonna 1948 perustanut Soichiro Honda vieraili usein Amerikassa hakemassa oppia moottoriajoneuvojen massatuotannon rakentamisesta. Aivan kuten suuren amerikkalaisen General Motorsin johtaja Alfred P. Sloan ennen häntä, Soichiro Hondakin halusi tuottaa malliston, jonka ensimmäisellä rappusella olisi edulliset hinnat-alkaen mallit, joihin jokaisella on varaa, ja huipulla kalleimmat viimeisintä teknologiaa ja luksusta sisältäneet mallit.
GM:n mallisto alkoi Chevroletistä ja päättyi Cadillaciin. 1960-luvulle loppupuolelle tultaessa Hondan mallisto alkoi pienistä 50cc mopoista, jatkui SOHC 125 Benly ja 250 ja 350 Hawk ja Super Hawk pyörien kautta aina huipulle, DOHC 450 Twiniin - mutta sen yläpuolella ei asiakkaille ollut tarjolla enää mitään.
Tähän Soichiro Honda halusi muutoksen ja antoi vuonna 1968 tehtävän luottoinsinöörilleen Yoshirou Haradalle. Tehtäväksianto oli yksinkertainen. Suunnittele pyörä Hondan malliston huipulle. Ja mitä suurempi se on, sen parempi!
Englantilainen Edward Turner vakuuttui Japanin matkallaan näkemästään ja oli varma siitä, että japanilaiset olivat tulossa voimalla maailman moottoripyörämarkkinoille. Olivathan japanilaiset pärjänneet hyvin moottoripyöräkilpailuissa nelisylinterisillä malleillaan jo jonkin aikaa, mutta tuskin herra Turnerkaan osasi odottaa sitä mullistusta, jonka vuosi 1969 ja Hondan CB 750 Four malli toivat mukanaan. Eikä hän varmaan arvannut sitäkään, ettei Britannia saisi enää koskaan takaisin sitä asemaa moottoripyörien valmistajana, joka briteillä siihen asti oli ollut.
Jokamiehen superpyörä
Hondan uusi CB 750 esiteltiin suurelle yleisölle Tokion moottoripyöränäyttelyssä syksyllä 1968. Uusi malli ei varsinaisesti ollut ensimmäinen missään kategoriassa, mutta pyörässä yhdistyi 1960-luvun lopun insinööritaiteen koko osaaminen ennennäkemättömällä tavalla.
Moottorina oli Hondan uusi poikittainen rivinelonen, josta puristettiin irti 67 hevosvoimaa. 67 valittiin tavoitteeksi siksi, että tehokkain Harley-Davidson tuotti tuolloin 66 hevosvoimaa ja Hondalla päätettiin pistää paremmaksi.
Hondan uudessa pyörässä oli nestetoiminen levyjarru edessä ja se käynnistyi napista sähköstartilla ja sammui maadoituskatkaisimesta kaasukahvan vierestä. Kilpatallin tuotemerkikseen tekemät nelihaaraiset äänenvaimentimet ilmestyivät nekin uuteen malliin.
Ja mikä parasta, pyörä oli hinnoiteltu selvästi kilpailijoitaan edullisemmaksi.
SE on niin makean näköinen..
Honda CB 750 -mallin ensiesittely oli shokki kilpailijoiden leirissä. Kaikki siihen asti yleiset mallit ja suunnitteluratkaisut tuntuivat vanhentuneen yhdessä yössä. Kilpaileville kaksi- ja kolmisylinterisille malleille ei yhtäkkiä ollutkaan enää mitään kysyntää.
Vuonna 1969 Tekniikan maailman testin kirjoittanut Tapio Sunell kiteyttää pyörän tärkeimmät ominaisuudet yhteen lauseeseen: ”SE maksaa karvan alle seitsemän tonnia, mutta SE kulkee yli kaksisataa. SE on myös hyvä ajaa ja SE on niin makean näköinen. ” (TM17/69
Tuutti saapuu Suomeen
Honda CB 750 Four sai Suomessa lempinimen Tuutti. Pyöriä saatiin nopeasti myös Suomeen, sillä Amerikasta haetut massatuotanto-opit hiottiin Japanissa optimaalisiksi ja uusia pyöriä valmistui yli 2000kpl kuukaudessa myytäväksi vauhdinjanoisille ostajille eri puolilla maailmaa.
Honda ei langennut monen muun valmistajan tavoin siihen sudenkuoppaan, että se olisi yrittänyt tuoda markkinoille katuversion kilpatallinsa kellosepän tarkkuudella rakennetusta pyörästä, jonka huolto olisi kallista ja vaikeaa ja luotettavuus kyseenalaista.
Hondalla suunniteltiin mahdollisimman yksinkertainen moottoripyörä, jota olisi helppo tuottaa ja huoltaa. Sekä nokka-akseli että takapyörä pyörivät ketjun välityksellä, kampiakseli oli tehty yhtenä kappaleena takoteräksestä ja laakerointi hoidettiin yksinkertaisilla ja edullisilla liukulaakereilla. Venttiilit eivät olleet täysin huoltovapaat, mutta niidenkin helppoon huollettavuuteen oli kiinnitetty huomiota.
Daytona 200 sankari
Kuin pisteenä i:n päälle Honda CB 750 voitti Dick Mannin kuljettamana Daytona 200 kilpailun vuonna 1970. Kilpailua varten CB 750 pyörästä rakennettiin neljä identtistä kilpaversiota. Lähtöviivalle 15.3.1970 asettui yli 80 kilpa-ajajaa pyörineen. Honda oli vetäytynyt moottoripyöräkilpailuista kolme vuotta aikaisemmin ja teki nyt näyttävän paluun.
Dick Mann otti loistavan startin ja ampaisi suoraan kärkeen. Hondan rivinelosesta otettiin kilpailun aikana kaikki tehot irti, jopa niin konkreettisesti, että kolme muuta Hondaa joutuivat keskeyttämään kilpailun. Mann kävi läpi kilpailu tiukkaa taistelua Mike Hailwoodia, Gary Nixonia ja Carl Raybornia vastaan, mutta ylitti lopulta maaliviivan ensimmäisenä vajaan 10 sekunnin johdossa.
Tämän videon katsomalla pääset 1970 Daytona 200 tunnelmiin mukaan:
Lajissaan ensimmäinen
Nelisylinterisestä rivimoottorista tuli nopeasti V-Twin moottorin ohelle toinen hallitseva moottorityyppi, sillä etenkin Hondan japanilaiset kilpailijat ottivat sen nopeasti perusmoottorikseen ja toivat markkinoille kilpailevia mallejaan. Tuutti-Honda oli kuitenkin lajissaan ensimmäinen ja muutti moottoripyörämaailmaa pysyvästi.
Historian merkittävin pyörä?
Honda CB 750 pyörää pidetään yleisesti maailman ensimmäisenä superpyöränä (superbike). Oliko Honda CB 750 sitten maailman moottoripyörähistorian merkittävin malli? Makuasioista lienee turha kiistellä. Joka tapauksessa Hondan ansiot harrastajan kukkarolle hinnoiteltuna tehokkaana ja monipuolisena peruspyöränä ovat kiistämättömät.
CB 750 muutti käsityksen siitä, miten moottoripyöriä suurelle yleisölle valmistetaan ja teki sen niin, että Tuutti-Honda kestää vertailun tämän päivän pyöriin edelleen.
Kuvat: Flickr.com, Creative commons
Teksti: Wheels toimitus [Kai Lappalainen]