Stadin Cruising night Pre-Party 7.9.2018
– osa 2, muskelijenkit ja Tri-Five Chevyt –
Malmin lentokentällä syyskuun alussa järjestetty Stadin Cruising Night Pre-Party päätti komeasti pääkaupunkiseudun ajoneuvoharrastajien kesäkauden. Harrasteajoneuvoja oli paikalla jälleen niin runsaasti, että kuvaraportista tuli tällä kertaa kolmiosainen. Tässä toisessa osassa huomion keskipisteenä ovat muskeliautobuumin autot 1970-luvun vaihteen molemmin puolin sekä vuosien 1955-1957 Tri-Five Chevroletit.
Lue myös: Stadin Cruising Pre-Party 7.9.2018 osa 1: ranskalainen rodi ja savuavia takarenkaita
1. 1957 Chevrolet Bel Air 283cid V8
Tri-Five Chevrolet 1955-1957
Tiesitkö, että..
- Chevroletin uudella 265cid V8-moottorilla varusteltu 1955 Chevrolet sai kansan suussa nopeasti lempinimen ”The Hot One”
- Tri-Five Chevyjen edullisin Chevrolet 150 -malli oli alunperin tarkoitettu B2B myyntiin yrityksille, eikä sitä aktiivisesti tarjottu yksityisille. Kalliimpia Two-Ten ja Bel Air malleja myytiinkin joka vuosi enemmän kuin 150 mallia
- Kesken mallivuoden 1955 esitelty Nomad oli kaksiovisena farmarina oman aikansa crossover-malli
- Tri-Five Chevyjen lisävarustelista oli pitkä. Auton saattoi tilata 12v partakoneella, jolla parran ajaminen onnistui vaikkapa ruuhkassa istuessa. Toinen erikoinen lisävaruste oli alipaineella toiminut tuhkakuppi, joka imi tupakan tumpit ja tuhkat erilliseen säiliöön
- Vuosimallin 1957 Nomad on Tri-Five Chevyjen korimalleista harvinaisin, sillä autoja valmistui vain 6500 kappaletta
- Vuosimallin 1957 Tri-Five Chevyihin oli tarjolla seitsemän erilaista versiota V8-moottorista
- Vuosi 1957 oli ensimmäinen, kun Chevroletin lisävarustelistalta löytyi polttoaineen ruiskutusjärjestelmä
- 283 hevosvoimaa tuottanut jatkuvalla polttoaineen ruiskutuksella varustettu 283cid ”Super Turbo Fire V8” -malli on V8-moottorilla myydyistä Tri-Five Chevyistä harvinaisin, sillä suurin osa autoista tilattiin kaksi- tai nelikurkkuisella kaasuttimella.
- Super Turbo Fire V8 -malli oli ensimmäinen Chevroletin kuluttajamyynnissä ollut automalli, jonka teho-kuutiotuumasuhde oli 1:1. 283cid moottori tuotti 283 hevosvoimaa.
- Tri-Five Bel Air on esiintynyt pää- tai sivuosassa yli 2100 elokuvassa
2. 1955 Chevrolet Two-Ten 210 4d Sedan
3. 1956 Chevrolet Bel Air
4. 1957 Chevrolet Bel Air 283cid V8
5. 1969 Ford Mustang Mach 1 351cid V8
1969 Ford Mustang Mach 1
1960-luvun lopussa Fordin rakkaimmat viholliset Chevrolet, Chrysler ja Dodge ottivat Mustangin esittämän haasteen vastaan ja lähtivät mukaan kilpavarusteluun suorituskykyisimmän amerikkalaisen katuauton valmistamisesta.
Chevrolet vastasi Mustangin menestykseen vuonna 1967 esitetyllä Camarollaan, jonka suosio kasvoi nopeasti. Camaron koenepllin alle ahdettiin jo tehtaalla 396cid isolohko-V8 ja Dodgella tavoitteena oli asentaa omiin malleihinsa vielä suuremmat moottorit.
Fordilla ymmärrettiin pian, että jotain olisi tehtävä. Mustang oli yhä kriitikoiden ylistämä auto, mutta se ei enää nuorison silmissä ollut uusi, eikä edes parasta mitä rahalla sai. Jotta Fordin sininen ovaali palaisin takaisin huomion keskipisteeksi, Ford julkaisi Mustangista useita erikoismalleja 1960-luvun viimeisinä vuosina. Näistä erikoismalleista menestynein oli syksyllä 1968 esitelty Mustang Mach 1. Pöhinä Camaron ja Firebirdin ympärillä laantui ja huomio kiinnittyi taas Mustangiin.
Mach 1 ei voinut rehennellä samoilla prameilla suorituskykylukemilla kuin Shelbyn GT350 ja GT500 mallit, jotka debutoivat samoin vuonna 1968, mutta Mach 1 oli kaikkien autonostajien ulottuvilla. Siinä missä GT350 ja GT500 Shelbyjä rullasi tuotantolinjalta ulos alle 2000 kappaletta, 1969 Mustang Mach 1 mallia myytiin huimat 72 458 yksilöä.
Mach 1:n myötä Mustang oli taas cool.
6. 1970 Plymouth 'Cuda 240cid V8 2d Hardtop
Plymouth 'Cuda – "Ford Mustang Mach 1 killer"
Suorituskykyisten ja nuorisolle suunnattujen autojen ostajien rahoista käytiin Amerikan kolmen suuren valmistajan kesken kovaa kilpailua 1960-luvun lopussa. Mustang Mach 1 -mallin menestys aiheutti Chryslerilla huolta, vaikka suuremmat Dodge Charger ja Plymouth Road Runner myivätkin hyvin. Valiantiin alunperin pohjautunut Barracuda sen sijaan ei ollut odotetun kaltainen menestys.
Chryslerilla päätettiin rakentaa kolmannen sukupolven Barracuda kokonaan uudelta pohjalta ja yksinkertaistaa auton rakennetta. Vuonna 1969 esitelty vuomallin 1970 Barracuda pohjautui Moparin E-Body rakenteeseen. Auto suunniteltiin niin, että keulapellin alle saattoi asentaa minkä tahansa tarjolla olleista moottoreista ilman, että tila jäisi liian ahtaaksi ohjaustehostimelle tai ilmastoinnille.
1970 Barracudaa sai kolmella eri varustetasolla. Suoralla kutosella tai V8-moottorilla tarjolla olivat niin Barracuda kuin Gran Coupe mallit. Mallisarjan huipulla oli vain V8-moottorilla valmistettu ’Cuda. Kaikkia malleja sai niin kaksiovisina hardtop coupe malleina kuin avoinakin.
7. 1971 Plymouth Satellite Sebring Plus 426cid V8 HEMI
Hemin jylinää hampaat irvessä
Kolmannen sukupolven Plymouth Satellitte esiteltiin vuonna 1971. Auton muotokieli perustui Chryslerin syksyllä 1968 esittelemään Fuselage-muotokieleen. Suorat laatikkomaiset muodot jäivät historiaan ja tilalle tuli auton kuljettajan ja matkustajien ympärille kaareutuva kuori, jota pyöreät linjat ja silmukan muotoiset puskurit korostivat.
Muskeliautobuumi alkoi uuden Satelliten esittelyn aikaan jo hiljentyä, mutta Plymouth Road Runneria ja GTX:ää sai vielä tehtaalta suorituskykyisellä 350 hevosvoimaa tuottaneella 426cid HEMI V8-moottorilla.
1971 esitelty Satellite Sebring Plus jatkoi aikaisemman Sport Satelliten renkaanjäljillä. Sebring Plus -mallin perusmoottori oli 318cid V8 yhdellä kaksikurkkuisella kaasuttimella (Slant6-moottoria ei Sebring Plussaan ollut rajolla). Plus pakettiin kuuluivat myös Road Runnerin kanssa samankaltaiset vinyylillä tai lisähinnasta kankaalla ja vinyylillä verhoillut erillisistuimet, Rallye mittaristo, puukoristeet ovipaneeleissa, deluxe koristelistat sisustassa ja korin muotoja lokasuojien kaarissa seuranneet erikoismaalaukset.
8. 1969 Plymouth GTX 440cid V8
9. 1971 Plymouth 'Cuda HT 426cid HEMI
10. 1968 Plymouth Satellite 2d Hardtop 440cid V8
Fuselage Mopar isolohkolla
Myös Plymouth Satellite muotoiltiin Chryslerin Fuselage-suunnittelufilosofian mukaisesti uudestaan mallivuodelle 1968. Uuden auton ostajia houkuteltiin Plymouthin mallien pariin tarjoamalla runsaasti erilaisia moottorivaihtoehtoja, sisustusmateriaaleja ja lisävaloja.
Vuosimallin 1968 Plymouth Satelliten lisävarustelistalta löytyi mm. vakionopeudensäädin, jota Plymouth kutsui nimellä ”automatic speed control device”, mittaristoon upotettu kierroslukumittari, virtalukon himmentimellä varustettu valaisin ja karttavalo. Mainostekstit kehuivat myös Plymouthin vääntösauvoihin perustunutta Torsion-Aire etujousitusta ja kolmiportaista TorqueFlite-automaattivaihteistoa.
Lue myös: Mikä on Mopar?
11. 1973 Chevrolet Camaro LT ”RS/SS” 350cid V8
Luxury Touring - ylellisyyttä suorituskyvyn sijaan
Uusi Camaro Type LT eli Luxury Touring esiteltiin vuonna 1973. Type LT oli varustepaketti, joka niputti useita Camaroon tarjolla olleita ylellisyyttä lisänneitä varusteita samaan pakettiin. Samalla LT-mallien äänenvaimennusta parannettiin sisustan materiaalivalinnoilla. LT-pakettiin kuului myös muuttuvanopeuksinen ohjaustehostus, urheilullisemmat sivupeilit, konepellin alle piilotetut tuulilasinpyyhkimet ja monipuolisempi mittaristo.
Camaro Type LT:n esittelyn myötä Super Sport varustepaketti jätettiin mallistosta pois. Samoin 396cid isolohkosta luovuttiin ja päästörajojen tiukentuessa myös 350cid V8-moottorin tehoa laskettiin 245 hevosvoimaan. SS-mallin poistuminen ja LT:n esittely viestivät ylellisyyden tavoittelusta suorituskyvyn sijaan Camaron suunnittelussa.
Rallye Sport -varustepaketti pysyi mallistossa ja sen pystyi tilaamaan myös LT-malliin. Rally Sportin erikoisuus olivat kaksiosaiset split-puskurit korin kummassakin etukulmassa. Törmäyskestävyysvaatimusten takia Camaron keulaan jouduttiin tekemään paljon muutoksia, jotta kaksiosaisia puskureita pystyttiin vielä käyttämään. Vuonna 1974 ne poistuivat lopullisesti mallistosta ja tilalle tulivat suuret turvapuskurit.
12. 1958 Chevrolet Delray Delivery 348cid V8
Postimies Paten Amerikan serkun auto
Mallivuodelle 1958 Chevroletin mallisto kasvoi kooltaan ja varustelultaan. Ylellisyys oli ajo-ominaisuuksia tärkeämpi päämäärä. Korit suunniteltiin reilusta edellistä vuosimallia pidemmiksi ja matalemmiksi ja keulalle asennettiin muodikkaat nelivalot. Muutosten myötä autot saivat vauhdikkaan ulkoasun, mutta painonnousun kustannuksella, sillä uudet mallit olivat 100-150kg edellistä vuosikertaa painavampia.
Kasvaneesta painosta ei kuitenkaan tarvinnut kantaa turhaa huolta, sillä ensimmäistä kertaa keulalle saattoi varustelistalta ruksata Corvetteakin tehokkaamman moottorin. 348cid isolohko oli tarjolla koko mallistoon. Niinpä Chevroletin edullisen ”hinnat alkaen” -mallin 150:n korvanneen Delraynkin sai tilattua tehtaalta malliston tehokkaimmalla 348cid moottorilla tai vaikkapa 283cid Super Turbo Fire V8 ruiskukoneella.
13. Ford T-Bucket rodi
14. Malmilta nokka kohti Kauppatoria
Pre-Partyt olivat tässä, mutta Stadin Cruising night jatkuu
Tämän kesän ajokauden osalta Stadin Cruising night Pre-Partyt ovat nyt paketissa. Kiitokset järjestäjille ja erityisesti mukana olleille ajoneuvoharrastajille. Kiitotiet täynnä harrasteajoneuvoja ovat jo sinällään vahva viesti kaupungin päättäjille Malmin kentän säilyttämisen ja ajoneuvoharrastuksen tulevaisuuden turvaamisesta puolesta.
Vaikka ajokausi kääntyy pikku hiljaa tallikaudeksi, Cruising-illat Kauppatorilla jatkuvat läpi vuoden. Kuvaraportin viimeisessä osassa suuntamme Malmilta kohti Kauppatoria.
Lue myös: Stadin Cruising Pre-Party 7.9.2018 osa 1: ranskalainen rodi ja savuavia takarenkaita
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0