Stadin Cruising Night 7.9.2018
– osa 3: Kalustoa Kauppatorilla –
Stadin syyskuisen cruising-illan kuvaraportin kolmannessa osassa siirrytään Malmin lentoaseman Pre-Partyilta perinteiseen toriparkkiin ja rundille Helsingin Kauppatorille.
1. 1932 Ford Tudor rodi 337cid big flathead V8
2. 1964 Ford Galaxie 500 2d Convertible 390cid V8
Galaxie jäi Mustangin varjoon
Ford Galaxien toisen sukupolven viimeinen vuosimalli 1964 jäi samana vuonna esitellyn Mustangin varjoon. Muutkin Fordin mallit olisivat ansainneet enemmän huomiota, sillä Fordin mallistoa vuonna 1964 pidettiin niin onnistuneena, että Motor Trend lehti valitsi vuoden 1964 amerikkalaiseksi autoksi koko malliston. 1964 Galaxien tuntomerkkejä ovat mm. pyöreät syviin kromikehyksiin asennetut takavalot ja keulan kromimaski kolmella pystysuoralla harjanteella.
Lämmin syyskuinen ilta Stadin Cruising nightissa oli hieno päätös onnistuneelle avoautokesälle. Katon sai pitää alhaalla melkein jokaisena päivänä.
3. 1965 Chevrolet Impala Super Sport
4. 1964 Volkswagen Karmann Ghia 1915cc
Yksi maailman kauneimmista
Saksalainen Karmannin koripaja suunnitteli ja valmisti useita klassikkoja, joista ehkä kaikkein tunnetuin on yhdeksi maailman kauneimmista autoista ylistetty Volkswagen Karmann Ghia.
Lue lisää artikkelista: Karmann – sata vuotta kangaskattoja
5. 1971 Dodge Dart
6. 1956 Chevrolet Bel Air
7. 2006 Ford Mustang GT Coupe 281cid V8
8. 2013 Porsche 981 Boxster S
Maailman paras urheiluauto?
Yli 200 000 Porsche Boxsteria ja Caymania ehti valmistua Uudenkaupungin autotehtaan tuontantolinjalta, ennen kuin Porschen kokoaminen Suomessa päättyi vuonna 2011. Seuraavana keväänä Boxsterista esiteltiin Geneven autonäyttelystä uusi kolmannen sukupolven malli.
Uuden modernimman Boxsterin perusmoottori oli 2.7-litrainen bokseri, mutta S-mallit myytiin suuremmalla 3.4-litraisella kuusisylinterisellä bokserikoneella. Porsche menestyi erinomaisesti autolehtien testeissä ja sitä ylistettiin keskimoottorin aikaansaaman painonjakauman ja dynaamisen ajettavuutensa ansiosta yhdeksi parhaista urheiluautoista koskaan.
Boxstereiden hinnoista en ole perillä, mutta jos omalla hankintalistalla olisi Porsche ja tilillä riittävästi euroja, niin valinta taitaisi osua patinoituneeseen 356-malliin.
9. Wellcraft Hondo Racing Boat Fordin V8-moottorilla
10. 1989 Nissan 300ZX Targa
11. 1991 Lada 2105 Sedan 1500
12. 1972 Ford Gran Torino Sport 351cid V8
Clint Eastwoodin auto – 1972 Ford Gran Torino
Ford Torinon historiaan mahtuu niin menestystä NASCAR-radoilla kuin Hollywoodissakin. 1970-luvun alussa maailma muuttui kiihtyvällä tahdilla ja erilaiset päästöihin ja turvallisuuteen liittyvät määräykset alkoivat vaikuttaa autojen suunnitteluun ja ulkonäköön.
Ford esitteli vuonna 1972 kokonaan uudelleen suunnitellun Torinon. Uusi ilme oli entistä futuristisempi ja huomiota herätti erityisesti keulan kalansuu-muotoilu. Samalla GT-mallinimi poistui Torinon valikoimasta ja mallisarjan huipulla sen korvasivat uudet Gran Torino ja Gran Torino Sport -mallit.
Lue lisää Ford Torinosta:
Ford Torinon tarina, osa 1 – Mustangin varjosta NASCAR-voittajaksi
Ford Torinon tarina, osa 2 – Muskeliauton uusi muoto
Ford Torinon tarina, osa 3 – Torino Hollywoodissa
13. 1967 Ford Mustang GT 2d hardtop 351cid V8
Vauhtiraitojen historia
Racing stripes, Le Mans stripes, Go Faster stripes, Viper stripes, Bumblebee stripes. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Vauhtiraitoja maalattiin tai teipattiin kilpa-autoihin jo 1950-luvun alusta alkaen. Tarkoitus oli helpottaa radalla ohikiitävien autojen tunnistamista. Vuosien 1964 ja 1965 Le Mansin 24-tunnin kilpailuihin osallistuneet siniset Shelby Daytona Coupe autot maalattiin valkoisin raidoin ja nimitys Le Mans -raidat syntyi.
Dodgella ajateltiin toisin, pitkittäiset raidat käännettiin poikittaisiksi ja nimettiin Bumblebee raidoiksi. Bumblebee raidat koristivat näkyvästi Dodge Charger Daytona NASCAR-autoja ja raidat otettiin myös osaksi Dodgen muskeliautojen Scat Pack -lisävarustepakettia vuosina 1968-1971.
14. 1984 Mercedes-Benz W123 300D museorekisteröity taksiauto
15. 1978 Volvo C306 1V 6x6 maastoajoneuvo
Volvo C306 Terrängbil
Volvo aloitti neli- ja kuusivetoisten C300-sarjan autojen tuotannon vuonna 1974. Suunnitteilla oli valmistaa autosta myös neliakselinen versio, joka sekin olisi vetänyt kaikilla akseleillaan. Erillisrunko, lehtijouset ja portaaliakselit tekevät autosta käyttövarman ja helpon huoltaa. Kori suunniteltiin mahdollisimman kapeaksi, jotta autolla pystyisi liikkumaan puiden välissä kapeilla metsäpoluilla. Moottorina autossa oli Volvon suora kuusisylinterinen kolmelitrainen B30-kone. Auton maasto-ominaisuudet olivat hyvät ja sille löytyi useita käyttötarkoituksia niin sotilaskäytössä kuin siviilipuolellakin. Auto menestyi myös rallipoluilla, sillä vuonna 1983 Volvo C303 voitti oman luokkansa Pariisi-Dakar rallissa.
Tätä Stadin kaduilla harvemmin nähtyä Volvoa valmistettiin kaikkiaan 8718 yksilöä, joista noin kolmasosa myytiin alunperin siviilikäyttöön. Valmistus lopetettiin vuonna 1984, mutta siviilikäytön ohella autoja on yhä aktiivikäytössä mm. Baltian maiden puolustusvoimissa.
16. 1972 Chevrolet El Camino 2d Sedan Pickup
17. 1973 Chevrolet Nova 350cid V8 Super Sport
19. 1955 Chevrolet Two Ten 210 350cid V8
18. 1957 Chevrolet Bel Air 2d Hardtop 283cid V8
19. 1976 Plymouth Gran Fury Brougham
20. 1964 Cadillac De Ville 2d hardtop 427cid V8
Stadin Cruising-illat jatkuvat
Lämmin cruising-kesä on jo taaksejäänyttä elämää, mutta Stadin Cruising-illat jatkuvat Kauppatorilla jokaisen kuukauden ensimmäisenä perjantaina ympäri vuoden. Tulevan talven aikana onkin tarkoitus käydä paikan päällä jututtamassa jenkeillä ympäri vuoden ajavia harrastajia.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0