Kuvaraportti: Länsi-Uusimaan talviajo Lahnajärvellä 20.2.2021
Uudistettu Lahnajärvi palvelee autoharrastajia
Valtatie 1:n varrella, Helsingin ja Turun puolivälissä sijaitsevalla Lahnajärvellä on oma merkittävä osansa suomalaisen ajoneuvokulttuurin kehittymistarinassa. Vuoden 1952 Helsingin olympialaisiin avattu Lahnajärvi oli nimittäin Suomen ensimmäinen autoilijoille rakennettu taukopaikka ja tuli vuosikymmenten varrella tutuksi usealle autoilevalle sukupolvelle.
Uuden Helsinki-Turku moottoritien avaaminen hiljensi liikenteen seututieksi 110 nimetyllä entisellä ykköstiellä ja perinteikäs Lahnajärvi ajautui konkurssiin vuonna 2008. Viime kesästä lähtien uusittu taukopaikka on palvellut asiakkaita uuden yrittäjän voimin.
Uudistetulla Lahnajärvellä on järjestetty jo useita kokoontumisajoja ja cruising-tapahtumia. Harva taukopaikka tarjoakaan yhtä historiallisia puitteita cruising-illan järjestämiseksi. Juuri näitä Länsi-Uudenmaan talviajoihin kokoontuneita autoja matkustajineen tällä pihalla on tankattu siitä lähtien, kun autot olivat vielä uudenkarheita.
Länsi-Uudenmaan talviajojen viilein ajoneuvo
1934 Ford Model B 3-window coupe rodi
Mitä eroa on Fordin kolmi-ikkunallisella [3-window] ja viisi-ikkunallisella [5-window] coupella??
Näitä kuvia katsellessa tarkkaavainen lukija saattaa huomata, että tässä komeassa Ford 3-window coupe rodissahan on yhteensä neljä ikkunaa. Tuulilasi, ikkunat etuovissa ja takalasi. Miksi autoa kuitenkin kutsutaan 3-window coupeksi?
Tuulilasi oli vakiovaruste kaikissa Fordin Model B-malleissa. Muiden ikkunoiden lukumäärä vaihteli korimallin mukaan. Siksi tuulilasia ei mallisarjan automalleja nimetessä laskettu mukaan.
Fordin 3-window ja 5-window coupet rakennettiin samalle rungolle. Korimallit olivat ulkomitoiltaan lähes identtiset.
3-window coupeessa oli tuulilasin lisäksi yhteensä kolme ikkunalasia; kaksi etuovissa ja yksi takana. Kolmi-ikkunallisissa koreissa etuovien saranat olivat oven takalaidassa, eli etuovet olivat nk. kaappariovet (suicide door). Viisi-ikkunallisessa 5-window coupeessa oli ovien ikkunalasien lisäksi pienet sivuikkunat B-pilarissa ja ovet saranoitiin moderniin tyyliin edestä keulan puolelta.
Ford 3-window coupe on aina ollut suosittu rodiaihio
Fordin vuosina 1932-1934 valmistaman Model B-mallisarjan autot ovat hot rod -harrastuksen alkuhämäristä lähtien olleet suosittuja rodiaihioita. Erityisen suosittuja ovat coupe-koriset ja avokattoiset mallit.
Vuonna 1934 Ford sai kaupaksi 28 492 standard-varustetason 3-window coupeta ja 27 956 deluxe-varustetason 3-window coupeta. Viisi-ikkunalliselle mallille vastaavat lukemat olivat 49 524 ja 27 027 kappaletta. Ei siis ole ihme, että mallit ovat harvinaisia ja haluttuja.
1971 Dodge Dart GT 318cid V8
Ihan kuin ennen vanhaan..
1979 Wartburg 353W "Tourist" Kombi 1.0
1967 Volvo Amazon B18
Talvipäivän komein käkkylä
1976 Cadillac Coupe de Ville lowrider
1966 Dodge Dart 4d Sedan 225cid Slant6
1969 Ford Capri 1600GT
1979 Opel Kadett C 1.2L GL
1978 Chrysler LeBaron 225cid Super Six 2d B-pillared Hardtop
Vaalimainontaa vintage-hengessä
1984 Dodge Ramcharger 318cid V8 SUV
Milloin Dodge sai tunnuksekseen pässin komeine kierresarvineen?
Vastustajan kimppuun hyökkäävä pässi (englanniksi Ram) komeine kierresarvineen esiintyi ensimmäistä kertaa Dodgen vuosimallin 1933 hyötyajoneuvojen keulalla. 1940-luvun lopulle asti puskeva pässi symbolisoi Dodgen väkivahvoja ja lujatekoisia ajoneuvoja.
Fordilla uransa aloittanut ja Mustangin suunnitteluunkin osallistunut Lee Iacocca palkattiin pahoihin talousvaikeuksiin ajatuneen Chryslerin johtoon vuonna 1979. Iacocca päätti herättää Dodgen loiston vuosien symbolin henkiin ja puskuun valmistautuva pässi sarvineen palasi vuonna 1981 Dodgen ensimmäisen sukupolven Ram-pickupien keulalle.
Lee Iacoccan päätös on osoittautunut kaukonäköiseksi, sillä voimaa uhkuva pässi on Dodgen symboli yhä edelleen.
1964 AMC Rambler American 196cid
1989 Chevrolet Silverado Sportside 350cid V8 pickup
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0