Volvo P1800 The Saint – Pyhimys
Sir Roger Mooren tähdittämä Pyhimys tv-sarja teki Volvon vuonna 1960 esittelemän urheilullisen P1800 mallin tunnetuksi ympäri maailman. Auto tunnetaan Suomessakin yhä edelleen Pyhimys-Volvona, vaikkei kovin moni itse sarjaa olekaan nähnyt.
Volkswagen lyö kapuloita rattaisiin
P1800-projekti alkoi vuonna 1958, kun Volvolla haluttiin lisätä mallistoon siitä puuttunut urheiluauto. Volvon 121 malliin perustuneiden prototyyppien suunnittelun jälkeen P1800 tuotanto oli tarkoitus aloittaa Karmannin tehtaalla Osnabrückissa Saksassa.
Suunnitelmiin tuli muutos viime hetkellä, kun Karmannin suurin asiakas Volkswagen kielsi koritehdasta aloittamasta Volvo P1800 mallin tuotantoa. Volkkarilla pelättiin uuden Karmann Volvon vievän asiakkaita Volkswagenin omalta coupe-mallilta VW Karmann Ghialta. Volvon johto kiersi muut saksalaiset koripajat, mutta sopimusta valmistuksesta ei syntynyt.
Tuotanto käyntiin Skotlannissa
Vuonna 1960 Volvo solmi sopimuksen 10 000 Pyhimys-Volvon valmistamisesta skotlantilaisen Jensen Motorsin kanssa. Jensenillä oli kuitenkin ongelmia valmistuneiden autojen laadun kanssa ja Volvolla päätettiin siirtää vuonna 1963 menestyneen mallin tuotanto Ruotsiin. Skotlannissa autoja ehti valmistua 6000 kappaletta. Tuotannon siirron yhteydessä auton mallimerkinnäksi tuli 1800S. Nimen muutoksella haluttiin korostaa auton ruotsalaista alkuperää ja laatua.
Pyhimys-Volvoa vauhditti Volvon oma B18-moottori, joka vuonna 1969 sai tehdä tilaa kaksilitraiselle B20-moottorille. Mallimerkintänä säilyi muutoksen jälkeenkin 1800S. 1970-luvun alku toi Pyhimys-Volvoon mekaanisen D-Jetronic ruiskun. Polttoaineen ruiskutusjärjestelmän myötä auton mallimerkintä muutettiin 1800E:ksi.
Volvon tavaramerkki: urheilullinen farmari
Volvon 1800-malli alkoi olla muodoiltaan ikääntynyt 1970-luvulle tultaessa. Yksinkertaisen faceliftin sijaan Volvolla suunniteltiin Pyhimys-Volvosta sporttinen kaksiovinen farmarimalli 1800ES, joka jatkoi mallin elinkaarta muutamalla vuodella.
1800ES esiteltiin vuonna 1972 ja sen päämarkkina-alue oli Amerikka. Autoa valmistettiin kahden vuoden aikana vain 8077 kappaletta. Amerikan tiukentuneet päästömääräykset olisivat merkinneet vuodelle 1974 mittavia muutostöitä auton rakenteeseen ja pakojärjestelmään, joten Volvo päätti luopua mallin valmistamisesta kokonaan. Näin mallivuosi 1973 jäi Pyhimys-Volvon viimeiseksi.
Kilometri- ja hintaennätys
Pyhimys-Volvolla on ajettu Guinessin maailmanennätys, sillä yhdysvaltalaisen Irvin Gordonin 1966 1800S mallilla on ajettu jo yli 4,4 miljoonaa kilometriä. Kuvien punainen sporttifarmari ei ole kuitenkaan nähnyt asfalttia yhtä paljoa, vaan siitä tuli pienen ajomääränsä ja alkuperäisyytensä ansiosta kallein huutokaupassa myyty Volvo.
Bonham huutokauppakamari myi kuvan auton, 1973 Volvo P1800ES Sport Wagonin Greenwich Concours d´Elegance tapahtumassa Connecticutissa kesäkuussa vuonna 2014. Autolla oli myyntihetkellä ajettu vain 13tml ja sillä oli ollut kolme omistajaa, kaikki samassa pikkukaupungissa.
Auto on luonnollisesti matching-numbers auto, eli moottori ja voimansiirto ovat kaikki auton alkuperäisiä. Samoin punainen alkuperäinen maalipinta on säilynyt suojassa paahtavalta auringolta, musta nahkasisustus on ehjä ja auton tehdasasenteinen ilmastointilaitekin toimii moitteetta.
Volvon amerikkalaiset jälleenmyyjät olivat tarjonneet autosta 30-40 000 dollaria, mutta huutokaupassa lopullinen hinta yli tuplaantui ja auto myytiin 92 400 dollarilla pois Amerikasta. Myyntihinnallaan autosta tuli kallein huutokaupattu klassikko-Volvo vuoteen 2014 mennessä.
Volvo 262C – David Bowie
Pyhimys-Volvo joutui luovuttamaan kalleimman huutokauppa-Volvon tittelinsä vuodenvaihteessa 2018, kun Sveitsin Gstaadissa järjestetyssä huutokaupassa 29.12.2017 myytiin toinen ikoninen Volvo, coupee-korinen Volvo 262C hulppeaan 216 000 dollarin hintaan.
Vaikka itse auto kaunis onkin, ennätyskorkeaan hintaan taisi lopulta vaikuttaa rekisteriotteeseen kirjattu entisen omistajan nimi: David Robet Jones. Mies tunnetaan maailmalla paremmin taiteilijanimellä David Bowie.
Euroopan Lincoln
Tarinan mukaan ryhmä amerikkalaisia autonvalmistajia vieraili Volvon tehtailla 1970-luvun puolessa välissä ja toi mukanaan Lincoln Continental Mark IV auton. Ylellinen Lincoln herätti huomiota niin Volvon työntekijöissä kuin ohikulkijoissa kaikkialla missä liikkui.
Eikä aikaakaan kun Volvolla päätettiin valmistaa Lincolnin eurooppalainen versio. Tuloksena syntyi Volvon ensimmäinen luksus-coupee Volvo 262C. Auto suunniteltiin Volvo 260 sedanin pohjalle Ruotsissa, mutta valmistettiin käsityönä Bertonen koripajalla Torinossa Italiassa.
Volvo 262C:n edistyksellinen tekniikka
Volvo esiteltiin suurelle yleisölle Geneven autonäyttelyssä keväällä 1977 ja se oli samalla Volvon 50-vuotis juhlavuoden erikoismalli. Alunperin 262C:ssä oli yhteistyössä Peugeotin ja Renaultin kanssa suunniteltu 2,7 litrainen V6-moottori, mutta vuonna 1980 moottorin koko kasvoi 2,8 litraan.
Erikoiseksi 262C:n moottorin teki se, että siihen oli päästöjen vähentämiseksi asennettu lambda-anturi ensimmäisenä tuontantoautona, jossa oli V-moottori. Järjestelmän ansiosta Volvo 262C selätti Amerikan tiukentuneet päästönormit jokaisessa osavaltiossa, jossa sitä myytiin.
Volvo 262C malli jäi lopulta lyhytikäiseksi kokeiluksi Volvon historiassa. Tuotannon päätyttyä vuonna 1981 autoa oli valmistettu yhteensä 6622 yksilöä.
Rock-ikonin ylellinen Volvo
Bowien omistama Volvo on juuri haluttua 262C:n viimeistä vuosikertaa 1981. Huutokaupan tietojen mukaan Bowie omisti talon Sveitsissä ja säilytti Volvoa siellä aina vuoteen 1998 saakka, jolloin auto vaihtoi omistajaa. Rock-ikonin Volvo on varusteltu kaikilla ajanmukaisilla lisävarusteilla nahkasisustasta sähköikkunoihin ja omistajan elämäntapaan sopineella, hyvälaatuisella Hi-Fi stereojärjestelmällä.
Harrasteajoneuvon oikea hinta on ikuisuuskysymys. Huutokaupoilla ja tositv-sarjoilla on haluttuihin malleihin hintoja nostava vaikutus. Toivottavasti coupe-Volvojen hinnat eivät pääse karkaamaan täysin tavallisen harrastajan ulottumattomiin. Autot ovat kauniita laitteita ja merkittävä osa pohjoismaista autoilun historiaa.
Teksti: Wheels.fi [Kai Lappalainen]
Kuvat: Volvo Global newsroom ja David Merrett. Kuvat on julkaistu Volvon luvalla.