Jaguar esitteli vuoden 2017 syyskuussa E-Type Zero sähköauton konseptin. Kuninkaallisena hääautonakin palvellut sähköistetty versio maailman kauneimmaksi autoksi valitusta klassikosta herätti niin paljon huomiota, että E-Type Zero ei jää vain konseptiksi, vaan auto tulee myyntiin.
Sähköistetty Jaguar klassikko
Jaguar esitteli viime vuoden syyskuussa E-Type Zero sähköautokonseptin, joka perustuu useaan kertaan maailman kauneimmaksi autoksi valittuun Series 1 E-Typeen. E-Type Zero konseptiauto on alunperin valmistettu vuonna 1968, mutta kori on kokonaan läpikäyty ja bensiinimoottori korvattu Jaguarin toimesta sähkömoottorilla.
Toukokuussa 2018 Jaguar E-Type Zero sai osakseen erityishuomiota Britannian kuninkaallisissa häissä. Prinssi Harry ajoi tuoreen vaimonsa Meghan Marklen kanssa Windsorin linnasta parin hääjuhlaan samaisella hopeisen sinisellä Jaguarin esittelemällä E-Type Zerolla.
Sähköistetun E-Typen piti jäädä vain kokeilumalliksi, mutta suuren kysynnän johdosta Jaguar ilmoitti elokuussa 2018 aloittavansa E-Type Zeron tuotannon. Sähkötoimiset E-Typet eivät tule olemaan täysin uusia autoja, vaan niiden lähtökohtana käytetään jo valmistettuja Jaguar E-Type autoja. Jaguar Land Rover Classic konvertoi autot käyttämään voimanlähteenään sähkömoottoria. Tilauksia otetaan jo vastaan ja toimitusten uskotaan alkavan vuoden 2020 kesällä.
Jaguar E-Type Zeron tekniikka
E-Type Zerossa on 40 kWh lithium-ion akku ja 295 hevosvoimaa tuottava sähkömoottori. Koko paketti on saatu ahdettua E-Typen sulavalinjaiseen koriin ilman korimuutoksia. E-Type Zeron toimintasäde 40 kWh akulla on lähes 300 kilometriä, sillä auto on jo valmiiksi kevyt ja sen ilmanvastuskerroin on 1960-luvun autoksi pieni. Suurin osa auton tekniikasta on lainattu Jaguar I-Pace sähkökatumaasturista.
E-Type Zeron Akku on sijoitettu konepellin alle alkuperäisen moottorin paikalle auton keulaan ja sähkömoottori on vaihdelaatikon paikalla. Yksinopeuksinen alennusvaihde ja kulmavaihde välittävät sähkömoottorin tuottaman voiman tasauspyörästölle ja edelleen E-Typen omaa voimalinjaa pitkin takapyörille.
Jaguar Land Rover Classicin insinöörien tavoitteena on ollut rakentaa sähköinen voimalinja, joka toimintaperiaatteeltaan ja painoltaan muistuttaa alkuperäistä. Näin auton ajo-ominaisuudet pysyvät mahdollisimman samankaltaisina kuin alkuperäisessä E-Typessä. Kaikki E-Type Zeroon tehdyt muutokset on myös mahdollista perua ja palauttaa auto alkuperäiskuntoiseksi E-Typeksi.
Voimalinjan lisäski E-Type Zeron kojelauta on päivitetty digitaalimittaristolla ja ajovalot on toteutettu LED-teknologialla. Jaguar E-Type Zeron hinnat alkavat 300 000 eurosta.
Sähköistettyjen E-typejen lisäksi Jaguar Land Rover Classic tarjoaa täysin tehdaskunnostettuja bensiinimoottorisia Series 1 Jaguar E-Typejä.
Harrasteautoilun sähköinen tulevaisuus?
Päästö- ja melurajojen kiristyessä ja asenneilmapiirin muuttuessa joutuu autoharrastajana väistämättä kysymään ennustaako sähköistetty E-Type Zero autoharrastuksen tulevaisuutta laajemminkin. Sähköllä toimivia kuplavolkkareita ja Ladoja on Suomessakin toki nähty, mutta toistaiseksi kyse on ollut pienimuotoisesta harrastamista. Nyt moniin klassisiin autoihin on tarjolla sarjoja, joilla auton voi itsekin sähköistää.
Sähköistetty klassikko sopii kaupungilla cruisailemiseen ja lähellä kotitallia järjestettäviin autonäyttelyihinkin autolla voi ajaa. Mutta onko hiljainen sähkötoiminen E-Type sama auto kuin bensankatkuinen alkuperäinen brittiklassikko, jonka äänimaailma tarjoaa musiikkia korville ja jonka pian 70 vuotta vanhan tekniikan kanssa on oppinut elämään? Tähän kysymykseen jokainen joutuu itse ottamaan kantaa. Varmalta kuitenkin näyttää se, että tulevaisuudessa näemme sähkökonversioita entistä enemmän.
Teksti: Kai Lappalainen
Kuvat ja tekstilähde: Jaguar Newsroom