Metsämiehen jahtiauto – Porsche Type 597 "Jagdwagen"
Porsche Type 597 sai alkunsa 1950-luvulla Porschen suunniteltua oman nelivetoisen ajoneuvonsa Saksan puolustusvoimien tarjouskilpailuun. Kytkettävällä nelivedolla ja itsekantavalla avoimella korilla varustettu Porsche 597 suunniteltiin etenemään lähes missä maastossa tahansa - niin maalla kuin vedessäkin. Autoja valmistui vain 71 kappaletta, joten Jagdwagen on yksi harvinaisimmista Porschen malleista.
Kilpailu Saksan oman Willys-Jeepin suunnittelemiseksi
Kansallissosialistisen Saksan armeija Wehrmacht lakkautettiin toisen maailmansodan jälkeen elokuussa 1946 ja Saksalta kiellettiin oman modernin armeijan ylläpitäminen. Kylmän sodan jännitteiden vuoksi omat asevoimat syntyivät uudelleen sodan voittajavaltioiden keskenään jakaman Saksan molemmille puolille. Länsi-Saksassa puolustusvoimien rakentaminen alkoi 1950-luvun alussa ja kehitys johti marraskuussa 1955 perustettuun Bundeswehriin (suom. Liittopuolustus).
Liittopuolustuksen rakentamiseen liittyi suuria kalustohankitoja ja tarjouskilpailuja. Tammikuussa 1953 ulkoministeri Theodor Blank lähestyi saksalaisia autonvalmistajia pyynnöllä suunnitella Saksan puolustusvoimien käyttöön moderni nelivetoinen maastoajoneuvo, jossa yhdistyisi Willys-Jeepin, Kübelwagenin ja Land Roverin parhaat ominaisuudet.
Auton tuli tarjouskilpailun kriteerien mukaan olla luotettava, nopea, ketterä ja kevyt, mutta tarjota silti mahdollisimman suuri kantavuus. Ajo- ja käyttöominaisuuksiltaan uuden nelivetoajoneuvon tuli olla mahdollisimman helppokäyttöinen ja huollettavissa hankalissakin kenttäolosuhteissa.
Yhdessä Auto Unionin ja Borgwardin tytäryhtiön Goliathin kanssa Porsche oli yksi kolmesta saksalaisesta autonvalmistajasta, joka jätti oman suunnitelmansa tarjouspyyntökilpailuun.
Porschen ensimmäinen nelivetoinen malli
Porschen suunnittelutyön tuloksena syntyi kokonaan uusi Porsche Type 597, joka tunnetaan myös nimellä Jagdwagen (suom. jahtivaunu). Type 597 varustettiin Porschen 356 mallista tutulla nelisylinterisellä ilmajäähdytteisellä bokserikoneella, jonka jäähdytyspeltejä kuitenkin tiivistettiin toimivuuden takaamiseksi myös vedessä. Moottori asennettiin Porschen tyyliin auton takaosaan. Moottori tuotti 50 hevosvoiman tehon ja takasi autolle hyvät ajo-ominaisuudet myös maantiellä, vaikka auto olikin suunniteltu käytettäväksi etupäässä siellä, mihin tieverkko päättyi. Porsche 597 painoi vain 870 kiloa, joten pienellä bokserillakin auto saavutti 100 km/h huippunopeuden, joka 1950-luvun ketterälle sotilasajoneuvolle oli erittäin hyvä saavutus.
Taka-akselille Porschen bokserikone tuotti tehoa synkronoidulla nelivaihteisella voimansiirrolla, jossa oli myös ylimääräinen vaihde hitaaseen maastoajoon. Helposti kabiinista päälle kytkettävä neliveto teki autosta ensimmäisen jokaisella pyörällä vetävän ajoneuvon, joka Porschen tehtaalta valmistui.
Neliveto päällä Type 597 pystyi kiipeämään jopa 65% nousua, joka sekin on hyvä tulos off-road autolle yhä edelleen. Jagdwagenilla pystyi myös ylittämään joet, sillä sen tiiviin ammeen muodostanut itsekantava kori kellui veden päällä. Tämän takia vanhimmat valmistuneet ajoneuvot rakennettiin ilman ovia.
Porschen prototyypit tositoimessa
Porsche esitteli ensimmäiset valmistuneet prototyypit tammikuussa 1955 armeijan Bonnin Hangelarin lentokentällä järjestämässä testipäivässä, johon myös muiden valmistajien autot osallistuivat. Jagdwagen sai innostuneen vastaanoton ja auto pääsi näyttämään kykynsä myös vetämällä mudasta irti sinne kiinni juuttuneen kilpailijansa. Seuraavien kuukausien aikana autoa esiteltiin Saksassa myös brittien ja ranskalaisten sotilastukikohdissa. Tarkkaan valitulle asiantuntijajoukolle autoa esiteltiin myös Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 1955.
Seuraavien vuosien aikana Porsche kehitti Type 597 Jagdwagenia edelleen ja valmisteli auton massatuotannon aloittamista. Vuonna 1957 esitelty uusi malli oli keulastaan aiempaa kulmikkaampi ja umpikylkien tilalle tuli neljä peltistä ovea. Type 597 menestyi hyvin myös armeijan sisäisissä testeissä, mutta lopulta tarjouskilpailun voitto meni Porschen ja Goliathin nenän edestä Auto Unionin DKW Munga maastoautolle Ingolstadtiin. Porschella Saksan armeijan Bundeswehrin valtiontaloudellisin ja työvoimapoliittisin perustein tehty päätös otettiin pettyneenä vastaan ja koko Jagdwagen-projekti päätettiin keskeyttää.
Jagdwagen on yksi harvinaisimmista Porschen malleista
Kaiken kaikkiaan Porschen tehtaalta valmistui 71 kappaletta Type 597 maastoajoneuvoa. Noin 50 autoa on säilynyt, joten Jagdwagen on yksi harvinaisimmista Porschen malleista. Hinnat alkavat 200 000 eurosta silloin, kun autoja on tarjolla, joten mistään ihan edullisesta harrasteajoneuvosta ei ole kyse.
Teksti: Kai Lappalainen
Lähde: Porsche Newsroom