Unohdettu nero
Henry Ford, Enzo Ferrari, Ferdinand Porsche, Karl Benz ja monet muut automaailman pioneerit ovat keskustelujen keskipisteessä yhä edelleen. Suurten nimien takana on joukko vaikuttajia, joita harva muistaa. He ovat jättäneet autolevaan maailman jäljen, joka vaikuttaa yhä tänään siihen, millaisilla autoilla me ajamme. Yksi unohdettu jättiläinen on italialainen Dante Giacosa, modernin etuvetoisen auton suunnittelija.
Dante Giacosa syntyi Roomassa vuonna 1905. Latinan kieleen ja antiikin kreikkaan insinööriopintojensa ohella panostanut nuori mies sai vuonna 1927 ensimmäisen työpaikkansa Italian silloiselta teollisuusjätiltä Fiatilta. Giacosa aloitti työn Fiatin ilmailuosastolla kehittäen jättimäisiä remmiahdettuja lentokonemoottoreita.
Kansanauto Mussolinin mahtikäskyllä
Italian luisuminen fasistisen diktaattorin hallintaan vaikutti ratkaisevasti Giacosan urakehitykseen. Benito Mussolinin toimistosta lähetettiin Fiatille käsky Saksan mallin mukaisesti kehittää pieni ja edullinen auto, jonka kyytiin mahtuisi kaksi aikuista ja kaksi lasta. Auton hinta saisi olla korkeintaan 5000 liiraa, jotta työssäkäyvä italiainen voisi sellaisen hankkia.
Fiatin auto-osaston pääinsinööri Oreste Lardoni kehitti Mussolinin käskyn mukaisesti pienen ilmajäähdytteisestä moottorista voimansa saaneen auton italialaiseksi kansanautoksi. Mussolinin hallituksesta työn jälkeä tarkastamaan lähetettiin senaattori Agnelli, joka halusi ensitöikseen päästä auton kyydissä koeajolenkille. Auton suunnitelleen Lardonin pahaksi onneksi moottori syttyi koeajon aikana tuleen ja insinööri menetti työpaikkansa. Mussolinin käskyä toteuttamaan valittiin nuori insinööri Dante Giacosa, jonka koko tuleva ura riippuisi hänelle uskotussa tehtävässä onnistumisesta.
Mikki Hiiri – koko Italian lemmikki
Giacosa suunnitteli Zero A:ksi nimetun prototyypin, josta myöhemmin tuli Fiat 500 A. Auto oli nykymittapuun mukaan alle kolmimetrisenä todella pieni ja sitä vauhditti pieni vesijäähdytteinen etuakselin etupuolelle asennettu 569 cm3 moottori. Auto oli luotettava ja sensaatiomaisen edullinen. Fiat ehtikin myydä autoa yli puoli miljoonaa kappaletta ennen toisen maailmansodan syttymistä.
Jäähdyttimen muotoilu ja valojen sijoitus lokasuojien päälle sai ihmiset näkemään autossa tuoreen amerikkalaisen sankarin Mikki Hiiren muodon, joten auto sai kansan suussa pian lempinimen Topolino (Mikki Hiiri). Topolino otettiin myös virallisesti Fiat 500 A mallin lisänimeksi. Siinä missä Ford T Amerikassa, Austin 7 Isossa-Britanniassa tai kuplavolkkari Saksassa, Topolino siirsi Italian pysyvästi autoilun aikakaudelle ja oman auton hankkimisen jokaisen ulottuvuudelle.
Giacosan sydän sykki jokamiehen autoille
Toisen maailmansodan aikana Dante Giacosa palasi lentokoneiden moottorien suunnitelun pariin, mutta sodan jälkeen hänestä tuli lopullisesti pienten ja edullisten autojen suunnittelun pioneeri. Giacosa osallistui myös joihinkin suurempiin projekteihin, kuten Ferrarin moottorilla varustetun Dino Coupen, Fiat 130, Fiatin ainoan V8-moottorisen auton Fiat 8V:n ja yhteistyössä Carlo Abarthin kanssa kehitetyn Cisitalia-formulan suunnitteluun. Sivuprojekteista huolimatta Giacosan sydän sykki silti pienille jokamiehen autoille ja niiden kehittämiselle entistä paremmiksi.
Suuret ja voimakkaat, harvoille etuoikeutetuille kansalaisille tarkoitetut autot eivät ole koskaan viehättäneet minua.”
Dante Giacosa
Fiat 600 palautti sodasta toipuneen Italian ratin taakse
Dante Giacosan seuraava suuri projekti oli Fiat 600, joka palautti sodan raunioittaman Italian takaisin auton ratin taakse. Kuplavolkkarista ja Renaultin 4CV:stä ideoita ammentanut takamoottorinen Fiat 600 tarjosi Topolinoa suuremmat tilat, joten kyytiin mahtui nyt pienen lapsiperheen sijaan neljä aikuista. Erikoismalli Fiat 600 Multipla suurensi sisätiloja entisestään, sillä mieleenpainuvasti muotoiltu pienten tila-autojen pioneeri tarjosi istuimet peräti kuudelle aikuiselle.
Giacosan suunnittelutyön tuloksena Fiat aloitti myös aikanaan poikkeuksellisen yhteistyön rautaesiripun takaisten valtioiden kanssa. Fiat 600 mallia rakennettiin lisenssillä Jugoslaviassa Yugo merkkisenä. Myös Espanjan autoteollisuus toipui Fiat 600 avulla, sillä Espanjassa autoa valmistettiin Seat 600 nimellä. Myöhemmin Giacosa osallistui Fiat 124 mallin suunnitteluun, josta tuli Neuvostoliiton autoteollisuuden menestystarina ja kulmakivi, Lada.
Fiat 500 – Dante Giacosan mestariteos
Merkittävin Dante Giacosan suunnittelema auto oli vuonna 1957 ensiesitelty Fiat 500 Nuova. Auton suunnittelun lähtökohta oli yksinkertainen. Tavoitteena oli rakentaa pienin mahdollinen auto, johon mahtuisi neljä aikuista ja moottori.
Takamoottorisesta ja takavetoisesta Fiat 500 mallista tuli Fiatin suurin menestystarina, jonka vuonna 2007 ensiesitelty moderni uusintapainos käytännössä pelasti Fiatin konkurssilta, viisikymmentä vuotta Giacosan alkuperäisen Fiat 500 mallin ensiesittelyn jälkeen.
Giacosan suunnittelemaan Fiat 500 mallia myytiin lähes neljä miljoonaa kappaletta. Auto sopi täydellisesti Italian kaupunkien kapeille kujille ja vuoriston serpentiineille. Menestyksestä huolimatta Dante Giacosa ei itse ollut tyytyväinen luomukseensa kuin hetken. Vuonna 1959 esitelty pieni etuvetoinen Morris Mini sai Giacosan tuntemaan Fiat 500 auton vanhanaikaiseksi.
Tiesin, että Morris oli suunnitellut ja testannut Miniä jo jonkin aikaa, mutta en osannut koskaan aavistaakaan, että lopputulos olisi niin pieni ja niin onnistunut. Olin harmissani, etten ollut vienyt loppuun asti poikittaisella moottorilla varustetun etuvetoisen Fiat 100 protyypin suunnittelua vuonna 1947.
Dante Giacosa
Giacosan etuvetoinen perheauto, joka mullisti autojen suunnittelun
Viimeinen Giacosan suunnittelema auto paikkasi Minin aiheuttaman harmituksen. Giacosan piirtämä yksinkertainen perheauto Fiat 128 oli teknisesti mullistava automalli. Fiat 128 tekniset yksityiskohdat vaikuttavat yhä edelleen siihen, millaisilla autoilla arkiajot tänään hoidetaan ympäri maailman.
Morris Mini ehti tuoda etuvedon ensimmäisenä kaupunkiautoihin, mutta sen moottorin ja vaihdelaatikon sijoitus korissa teki autosta hankalahkon huollettavan. Giacosa korjasi Minin suunnittelun virheet ja asensi Fiat 128 autoon eripituiset vetoakselit. Ratkaisun myötä vaihdelaatikko ja moottori voitiin sijoittaa auton keulalle vierekkäin. Näin voimansiirron vaatima tilantarve pieneni ja auton huoltaminen helpottui merkittävästi. Giacosan luovaa ratkaisua käytetään lähes poikkeuksetta yhä edelleen etuvetoisissa kaupunki- ja perheautoissa.
Fiat 128 – Vuoden auto 1970
Fiat 128 esiteltiin vuonna 1969 ja se valittiin vuonna 1970 Euroopassa Vuoden autoksi. Autolehdissä Fiat 128 mallia kehuttiin ajajan autoksi, joka viihtyi niin kaupungissa kuin maantielläkin ja pysähtyi tehokkaiden jarrujensa ansiosta nopeasti. Vuonna 1975 autosta esiteltiin 3P versio, joka oli ensimmäinen viistoperäinen hatchback-malli. Tämäkin ratkaisu on nykyään tavallisin pikkuautojen korimalli.
Ikävä kyllä 1970-luku oli Fiatille kehnon laadun vuosikymmen. Fiat ei ole vieläkään päässyt kokonaan eroon maineelleen aiheutuneista kolhuista. Fiat 128 mallia valmistettiin yli kolme miljoonaa kappaletta, mutta meidän oloissamme vain harva auto on selvinnyt näihin päiviin asti, sillä auto oli osin kokonaan suojaamaton ruostetta vastaan. Koteloiden paljaat peltipinnan ruostuivat nopeasti puhki, eikä halvan auton suuria ruostevaurioita kannattanut korjata. Niinpä ruosteetonta 128-mallia on lähes mahdotonta löytää. Myös ensimmäisten vuosimallien moottorien kanssa oli ongelmia, mutta ne saatiin korjattua.
Ongelmistaan huolimatta auto oli teknisesti mullistava ja sille kuuluu ansaittu paikka autoilun historian merkittävimpien mallien joukossa.
Dante Giacosa toi autoilun tavallisen ihmisen ulottuville
Dante Giacosa jäi eläkkeelle Vuoden auton suunnittelijan titteli pikkutakkinsa taskussa vuonna 1970. Hän jatkoi vielä jonkin aikaa Fiatin konsulttina, muttei enää Fiat 128 mallin jälkeen suunnitellut yhtään autoa. Työuransa aikana Giacosa teki Fiatista sellaisen, kuin se tänään on.
Dante Giacosasta, jos kenestä voi sanoa, että hän on yksi autoilun suurista unohdetuista nimistä. Hän oli yksi niistä, jotka toivat autoilun tavallisen kansalaisen ulottuville.
Kaikki artikkelin kuvat: Fiat Chrysler Automobiles / Fiat Press
Lainaukset: Forty years of design with Fiat, Dante Giacosa [1979]
Teksti: Kai Lappalainen