Netissä alkoi kiertää huhuja Aaron Kaufmanin aikeista jättää Gas Monkey Garage joulukuussa. Moni kysymys jäi silloin vaille vastausta. Miksi Aaron lähti? Aikooko hän perustaa kilpailevan yrityksen? Näemmekö Aaronin vielä TV:ssä? Osaan kysymyksistä Fast’n Loudin uusin tuotantokausi antaa vastauksen, muttei kaikkiin.
Aaronin intohimo autojen rakentamiseen on samankaltainen kuin urheilijoiden raivo oman suorituskykynsä parantamiseen. Sen lisäksi Aaron on todellinen lahjakkuus kameran edessä. Hänen mekaanikon taidoillaan se on todella harvinainen yhdistelmä. Niinpä moni otti uutisen pettyneenä vastaan. Miksi Aaron jätti GMG:n? Tässä 3 syytä.
1. Aaron haluaa rakentaa haastavampia projekteja
Selvittääkseen lähdön syitä Aaron palaa Fast’n Loudin ”Hot Off the Pantera” -jaksoon, jossa 1972 mallin Panteraan vaihdettiin V8:n tilalle Fordin tuplaturbo V6 EcoBoost moottori.
– Pantera projektissa oli kyse juuri sellaista autosta, joita haluan rakentaa. Projekti oli todella haastava. Sitä ei ollut mahdollista tehdä TV tuotantoon sopivassa aikataulussa ja tiukalla budjetilla. Projekti jäi muutaman viikon aikataulustaan ja sen jälkeen piti vielä tehdä hienosäätöä. Autoharrastajat ymmärtävät projektin venymisen, mutta suuri yleisö ei.
– Pantera on edelleen kaikkein tehokkain EcoBoost moottoriswappi maailmassa. Joku joskus tekee vastaavan moottorinvaihdon vielä tehokkaamman tai hoitaa homman muuten paremmin, mutta me teimme se jo kerran ja teimme sen TV:ssä.
– Ja siitä oli kyse Gas Monkey Garagesta lähdössä. Minä haluan toteuttaa projekteja, jotka ovat yhtä suuria tai suurempia, mutta TV tarvitsee projekteja, jotka ovat paljon tätä pienempiä.
2. Mielipide-eroja ja ongelmia henkilökemioissa
Monelle katsojalle voi tulla yllätyksenä, että Aaron ei omistanut Gas Monkey Garagesta osuutta, vaan Richard Rawlings palkkasi hänet ensimmäiseksi työntekijäkseen perustaessaan GMG:n. Rawlings tahtoi perustaa maailman nopeimman, kalleimman ja kovimman Hot rod -pajan ja aloittaa oman TV-sarjansa. Kahdeksan vuotta myöhemmin status oli saavutettu ja ensimmäinen tuotantokausi Fast’n Loud sarjaa oli työn alla. Vuosien varrella miesten välille syntyi kuitenkin kitkaa.
– Meillä oli kasvavia ongelmia henkilökemiassa ja ammatillisia mielipide-eroja ja siksi päätin, että on tullut aika lähteä.
Fast’n Loudin uskolliset katsojat ymmärtävät Aaronia. Projektit ovat muuttuneet tuotantokausien edetessä. Kaikilla projekteilla on tiukka aikataulu, mikä tekee todellisten helmien rakentamisen mahdottomaksi. Aikataulujen takia moni projektin osa piti jättää puolitiehen, mistä todelliset harrastajat tuskin pitäisivät, jos olisivat paikanpäällä todistamassa.
3. ’Haluan rakentaa autoja tekemisen ilosta, en huutokaupattavaksi’
Entä tulevaisuus? Näemmekö Aaron Kaufmanin omassa ohjelmassaan? Hyviä uutisia on luvassa ainakin Fordin F100 pickuppien harrastajille.
– Käyn keskusteluja TV-ohjelmasta. Jos palaan, haluan tehdä ohjelmaa, josta olen oikeasti ylpeä. Haluan löytää tuoreen lähestymistavan autojen rakentamisesta kertovan TV-sarjan tekemiseen.
– En tahdo tehdä autoja huutokaupattavaksi tai rikastuakseni. Sitä tekee jo riittävän moni. Sarjaa tehdessä täytyy olla aidosti hauskaa.
Aaron Kaufman valmistelee oman hot rod pajansa avaamista ja aikoo aloittaa myös viritysosien valmistamisen Fordin F100 pickupeille. ’57-’78 Ford F100 on Aaron suosikkiauto ja hän haluaakin tehdä Ford-harrastajille saman, mitä monet häntä ennen ovat tehneet Chevy-harrastajille; valmistaa tuotesarjan, jotta harrastajilla ympäri maailman olisi helpompi kunnostaa ja rakentaa vanhoja Fordin pickuppeja.
Autonrakennusfilosofiansa Aaron Kaufman tiivistää niin, että siihen on useimpien harrastajien helppo yhtyä:
– Haluan tehdä autoja, joiden rakentamiseen on käytetty mielikuvistusta ja jotka on rakennettu tekemisen ilosta. Autoja, joilla on oma sielu.
Lue myös: Aaron Kaufman on palannut!
[lähteet: Discovery, Gas Monkey Garage, Art of Gears, kuvat Lwp Kommunikáció CC BY 2.0]