Moottoripyörät ja mopot
Kustom-kulttuuri on alakulttuuri, joka keskittyy ajoneuvojen muokkaamiseen ja personointiin. Kulttuuri juontaa juurensa 1950-luvun Yhdysvalloista, jolloin nuoret alkoivat muokata autojaan näyttävimmiksi ja nopeammiksi. Kustom-kulttuuri on myös vahvasti visuaalinen ja sosiaalinen liike ja elämäntapa, joka näkyy paitsi ajoneuvoissa, myös vaatetuksessa, taiteessa ja musiikissa. Näyttelyt ja cruisingit ovat olennainen osa kulttuuria. Kymmenettä kertaa järjestetyssä Kustom Kulture Show:ssa koko alakulttuurin kirjo oli jälleen kerran upeasti esillä.
[Lue artikkeli]Hot rodeja, customeita, makeita moottoripyöriä, pinstripingia, kromia ja flake-maalia. Kaapelitehtaalla yhdeksättä kertaa järjestetty Kustom Kulture Show on hot roddereiden, bikereiden, vintage väen ja koko Suomen kustom-scenen oma Garage party, johon kuka tahansa on tervetullut. Kaapelitehtaan tiloihin oli tänäkin vuonna saatu mahtumaan huikea tapahtuma ja bileet.
[Lue artikkeli]Ruotsalaiset Anders Lundberg ja Lasse Sundberg halusivat rakentaa moottoripyörän, joka liittyisi Indianin historiaan puisilla ovaaliradoilla ajetuilla Board track -kilpailuilla, mutta yhdistää siihen nyky-Indianin uusimman teknologian. Projektin tuloksena syntyi turboahdettu 1920 Indian Super Scout, joka tekee kunniaa moottoripyöräilyn ruotsalaiselle pioneerille ja toimii niin arkiajossa kuin räjähtävänä aikakoneenakin. Kaksikon pyörä palkittiin MP23-messujen parhaana customina.
[Lue artikkeli]Tsekkoslovakialaisten kaksipyöräisten kultakaudella syntynyt Čezeta erottuu siroista italialaisista verrokeistaan futuristisella avaruusajan muotoilulla ja totutusta poikkeavilla teknisillä ratkaisuilla. Jos Čezetan suunnitelleen Jaroslav František Kochin tavoitteena oli vangita Sputnik, Juri Gagarinin ja kaikki muut neuvostoblokin avaruusajan saavutukset yhteen art noveau -henkiseen peltikuoreen, niin miehelle täytyy nostaa hattua. Čezeta todella onnistuu yhdistämään kaikki edellä mainitut modernin ajan ihmeet ohjuksen muotoon puettuun skootteriin. Vuonna 2013 Čezetasta esiteltiin sähköistetty versio, mutta todellista uuden milleniumin Čezetaa on turha lähteä metsästämään Tsekeistä. Sellainen löytyy nimittäin paljon lähempää, Etelä-Karjalan Rautjärveltä.
[Lue artikkeli]Harrikkarakentaja, autoharrastaja, ajoneuvokulttuurin monipuolinen esilletuoja, taitava kynämies, maailmanmatkaaja ja taideteollisesta valmistunut teollinen muotoilija Heikki ”Hese” Tolonen menehtyi elokuussa Vihdintiellä Helsingissä tapahtuneessa onnettomuudessa. Kopteri-lehti, jota Hese Tolonen oli 1990-luvun alussa perustamassa, järjesti lauantaina 3.10.2020 muistoajon edesmenneen suomalaisen ajoneuvoharrastuksen pioneerin ja monilahjakkuuden kunniaksi. Mukaan Helsingissä ja Vantaalla kierrelleelle reitille lähti yli 350 motoristia. Muistoajo päättyi kukkien laskuun onnettomuuspaikalle Vihdintien ja Ruosilantien risteyksessä.
[Lue artikkeli]Vantaan Cruising on vapaamuotoinen jenkkiautotapahtuma joka kuun kolmantena perjantaina Heurekan parkkipaikalla Vantaan Kuninkaalassa. Kokoontuminen alkaa noin kello 18 aikoihin ja säästä riippuen nähtävää ja kuultavaa riittää aina yön pimeisiin tunteihin saakka. Vuosien varrella Vantaan tapahtumasta on kehkeytynyt oiva paikka nautiskella komeista burnouteista, sillä parkkipaikan viereinen suora ja vastapäinen tienpenkka muodostaa katsomon ja renkaanpolttosuoran yhdistelmän. Tässä kuminkäryä ja cruising-helmiä toukokuun tapahtumasta.
[Lue artikkeli]Mistä juontaa juurensa Ferrarin rakkaus V12-moottoreihin? Entä miksi Ferrareita koristaa takajaloilleen noussut korskuva orhi? Näihin kysymyksiin vastaus löytyy pienestä pohjoistalialaisesta Maranellon teollisuukaupungista. Maranello on tutustumisen arvoinen matkakohde jokaiselle Ferrarin historiaa arvostavalle fanille ja suoranainen mekka automerkkiä tulenpalavalla poltteella kannattaville Tifosi-faneille. Ferrarin tehtaalle ei satunnaisella matkailijalla ole asiaa, mutta Maranellon Galleria Ferrari -automuseo tarjoaa jokaiselle Ferrari-fanille ja autoilun historiasta kiinnostuneelle nähtävää ja koettavaa. Artikkelisarjan ensimmäisessä osassa tutustutaan mm. Ferrari-moottoripyörään, Mille Miglia voittajiin ja Ferrarin 2+2-paikkaisiin arkiautoihin.
[Lue artikkeli]Kevään 2020 autotapahtumat on jouduttu koronaepidemian johdosta perumaan. Sama kohtalo uhkaa alkukesän tapahtumia ja kokoontumisajoja, joskin toivoa epidemian laantumisesta vielä on. Viime keväänä kuvaraportti Lahden Classic Motorshowsta jäi tekemättä. Nyt kun tämän kevään näyttely on päätetty perua ja järjestää samalla teemalla huhtikuussa 2021, päätin kaivaa vuoden takaiset kuvat esille ja muistella esillä ollutta kalustoa. Alkakoon näyttelykausi tästä virtuaalisesti.
[Lue artikkeli]MP20-näyttelyssä esillä ollut vihantalaisen Esko Juntusen trike ei varsinaisesti osu siihen ikähaarukkaan, jota Wheels.fi:n sivuilla esitellyt ajoneuvot edustavat. Mutta kun suomalainen harrastaja saa Traficomilta luvan rakentaa omavalmisteisen ajoneuvon turboahdetulla V8-moottorilla, niin onhan kyseessä hatunnoston arvoinen suoritus, josta kannattaa kirjoittaa. Etenkin kun tarinaan kuuluu aivoinfarkti, joka uhkasi lopettaa vuosikymmenten harrastuksen kokonaan. Eskon trike on esimerkki siitä, ettei milloinkaan ole oikea hetki lopettaa mp-harrastusta.
[Lue artikkeli]- 1
- 2
- 3
- Seuraava »