Museoviraston avustusten hakuaika kansallisesti merkittävien kulkuneuvojen konservointiin, restaurointiin ja rekonstruointiin alkaa 1.1.2022 klo 09.00 ja päättyy 14.2.2022 klo 15.00.
Kansallisen ajoneuvokannan säiyttäminen käyttökuntoisena on yhteinen asia
Museovirasto jakaa aiempien vuosien tapaan avustuksia raide-, ilma-, maantie- ja vesiliikenteen kulkuvälineiden säilyttämiseksi käyttökuntoisena. Avustusten tarkoituksena on säilyttää Suomessa edustava otos kansallisesti merkittävää ajoneuvokantaa käyttökuntoisena.
Etusijalla avustuksista päätettäessä ovat Suomessa rakennetut vähintään 50 vuotta vanhat kulkuvälineet, mutta myös ulkomailla valmistetuille ajoneuvoille voidaan myöntää avustusta, jos ne ovat olleet Suomessa käytössä vähintään 50 vuoden ajan. Avustuksista päätettäessä maantieliikenteen kulkuvälineiksi luokitellaan moottoriajoneuvojen lisäksi myös hevosajoneuvot, polkupyörät ja omalla voimanlähteellä liikkuvat työkoneet. Avustusta voi siis hakea vaikkapa papalta perityn Suomessa valmistetun perintöfillarin käyttöentisöintiin.
Customointiin avustusta ei myönnetä
Avustusta ei myönnetä:
- Toimenpiteisiin, jotka vähentävät kohteen historiallista arvoa. Vanhan Suomi-Hudsonin customointi ei siis Museoviraston avustuksella onnistu, edes silloin, kun muutostyöt olisivat perusteltuja ajoneuvon käytön, mukavuuden, kulkuominaisuuksien tai turvallisuuden kannalta.
- Kulkuvälineen normaaliin käyttöön tai kulumiseen perustuvia tarvepohjaisia toimenpiteitä tai hankintoja varten. Näitä ovat esim. määräaikaishuollot, katsastus- ja tarkastusmaksut tai kulutusosien uusiminen.
- Kadonneen tai tuhoutuneen kulkuvälineen uudelleen rakentamiseen, jolla tarkoitetaan laajamittaista yhdellä kertaa tehtävää uudisrakentamiseen verrattavaa toimenpidettä. Pelkällä runkonumerolätkällä ei siis voi liikkeelle lähteä, vaikka kaikki tarvittavat osat olisivatkin jälkituotantomarkkinoilta ostettavissa.
Vanhan Suomi-Customin entisöintiin avustusta sen sijaan kannattaa hakea
Museovirasto määrittää restauroinnin toimenpiteiden sarjaa, jolla kulkuväline tai osia siitä palautetaan aikaisempaan tunnettuun tilaansa. Tavoitteena ei tarvitse olla ajoneuvon alkuperäinen tai vanhin tunnettu tila, vaan kulkuväline voidaan restauroida mihin tahansa elinkaarensa tunnettuun vaiheeseen.
Tavoitteena ei siis tarvitse olla alkuperäiskunto, kuten museotarkastuksessa yleensä vaaditaan, vaan merkittävä vähintään 50 vuotta sitten rakennettu varhainen custom tai omavalmistekin täyttää vaatimuksen.
Paperit kuntoon ja tavoite kirkkaaksi
Ennen avustuksen hakemista kannattaa lukea uudistetut hakuohjeet huolellisesti ja koota ja digitalisoida ajoneuvon historia ja dokumentit. Projekti kohteelle tulee myös tehdä kuntoselvitys ja vauriokartoitus ja laatia näiden pohjalta hankesuunnitelma, kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma.
Museoviraston ajoneuvojen entisöintiin tarkoitetun avustuksen hakeminen teettää siis paljon paperityötä. Ehkä siksi moottoriajoneuvoille avustuksia onkin haettu varsin vähän. Työ kuitenkin kannattaa tehdä huolella, sillä vuonna 2022 avustuksen osuus hankkeen kokonaiskustannuksista voi olla enintään 50% tai erityistä osaamista ja asiantuntemusta vaativissa projekteissa 75%, kuitenkin maksimissa 40 000 euroa. Avustus voi siis rahallisesti olla merkittävä osa projektin kustannuksia.
Avustuksen hakeminen kannattaa
Jos omassa tallissa lepäävän latolöydön entisöinti on ajankohtainen, kannattaa toimia nopeasti.
Museoviraston avustusten hakuaika kansallisesti merkittävien kulkuneuvojen konservointiin, restaurointiin ja rekonstruointiin alkaa 1.1.2022 ja päättyy 14.2.2022.
Hakeminen ja hakuohjeet: https://museovirasto.fi/fi/avustukset/kulkuvalineet