Artikkeli on julkaistu alunperin 26.6.2018.
Päivitetty 3.8.2021 vastaamaan uusia sääntöjä.
Määräys auton rakenteen muuttamisesta
Uudet säännöt ja laki auton rakenteen muuttamisesta ja moottorin vaihdosta muutoskatsastuksella tulivat voimaan 1.3.2021. Säännöissä käsitellään mm. auton rakennemuutosta, muutoskatsastuksen vaatimuksia, moottorin ja käyttövoiman vaihtoa, alustasarjan asentamista sekä renkaiden ja vanteiden kokojen kasvattamista.
Voimassa oleva lakiteksti auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta löytyy tästä linkistä: TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019.
Vanhoilla määräyksillä hyväksytyltä autolta ei vaadita uusien määräysten mukaisia muutoksia
Tässä artikkelissa keskitytään uusiin moottorin vaihtoa koskeviin vaatimuksiin. Auton käyttövoiman muuttamiselle sähkö- tai kaasukäyttöiseksi on lisäksi omat säännöt. Niistä on tulossa oma tarkempi artikkeli myöhemmin.
Ennen moottorin vaihto sääntöjen tarkempaa tarkastelua on syytä pitää mielessä tärkeä lainsäädäntöön liittyvä periaate: ennen tämän määräyksen voimaantuloa hyväksytysti muutettua ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä.
Vanhojen määräysten aikana hyväksytyltä autolta ei siis voi vaatia uusien määräysten mukaisia muutoksia. Jos autoon on esimerkiksi 1980-luvulla hyväksytty turboahdin ja muutoksesta on merkintä rekisteriotteessa, sovelletaan siihen tuolloin voimassa olleita säädöksiä.
Vertailuajoneuvo ja vertailumoottori muutoskatsastuksessa
Moottorinvaihdon laillisuuden selvittämisessä käytettävä vertailuajoneuvo on ko. ajoneuvosta tehtaalla tehty paras mahdollinen versio. Vertailumoottori on vertailuajoneuvoon valmistusvaiheessa asennettu moottori.
Hyväksyttävä vertailuajoneuvo ja -mooottori kannattaa aina selvittää ennen suureen projektiin ryhtymistä katsastusasemalla tai tarvittaessa Trafista. Pääsääntöisesti kaikki Euroopassa tyyppihyväksytyt autot käyvät vertailuajoneuvoiksi, mutta poikkeuksiakin on. Esimerkiksi joitain tehokkailla moottoreilla pieninä sarjoina valmistettuja erikoismalleja ei hyväksytä vartailuajoneuvoksi. Pienellä etukäteistyöllä välttää ikävät yllätykset muutoskatsastuksessa.
Traficom ohjeet moottorin vaihtoon muutoskatsastuksella
1. Teholtaan tai iskutilavuudeltaan alkuperäistä moottoria pienemmän moottorin vaihto
Moottorin vaihtaminen on lähtökohtaisesti aina sallittu, jos vaihdettava moottori on teholtaan ja iskutilavuudeltaan alkuperäistä pienempi.
Pienempää moottoria vaihdettaessa on silti pidettävä mielessä, että mikäli autossa on alunperin ollut katalysaattori, ei sitä saa poistaa, vaikka auton pienemmällä moottorilla varustetussa versiossa sellaista ei olisi ollut. Myös pakokaasupäästöjen on muutosten jälkeen täytettävä ajoneuvon käyttöönottoajankohdan mukaiset vaatimukset.
2. Alkuperäistä moottoria iskutilavuudeltaan suuremman tai tehokkaamman moottorin vaihtaminen
Muutoskatsastuksella tehtävän moottorin vaihdon edellytykset:
a) Moottorin virittäminen tai tehon kasvattaminen moottorin vaihdolla enintään 20%
Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi.
Tämä 20% tehosääntö koskee myös vertailuajoneuvona käytettävän auton moottorin virittämistä.
b) Moottorin virittäminen tai tehon kasvattaminen moottorin vaihdolla yli 20%
Moottorin vaihtaminen tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen yli 20 prosenttia on sallittua, mutta vain seuraavin edellytyksin:
- Auton jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähintään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää
- Mikäli moottorin vaihto edellyttää uusien kiinnikkeiden rakentamista tai olemassaolevien muuttamista, niiden tulee olla asianmukaisesti toteutettuja
- Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus
Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
- vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW
- vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW
- vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW
- vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW
- vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW
Moottorin vaihdon muutoskatsastuksen yhteydessä muutetun auton omamassa punnitaan ja moottorista tulee esittää katsastajalle tehomittaustodistus.
Moottorin remmi- tai turboahtaminen muutoskatsastuksella
Muutoskatsastuksessa ahdin lisää lähtökohtaisesti moottorin tehoa yli 20%. Siksi muutoskatsastuksessa ei hyväksytä dynolappua, jonka mukaan ahtimen asentaminen on lisännyt moottorin tehoa vähemmän kuin 20 prosenttia.
Tämä sääntö merkitsee myös sitä, ettei autoon voi asentaa ahdinta ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi. Auton tulee myös muutoksen jälkeen mahtua edellä lueteltuihin omamassan ja nettotehon raja-arvoihin.
Ahdettavien autojen 20% sääntöön on kuitenkin yksi poikkeus:
- Asennettaessa moottoriin tehdasvalmisteinen ahdinsarja, katsotaan muutossarjan valmistajan antama todistus maksimitehosta riittäväksi selvitykseksi, vaikka sen mukaan tehon lisäys olisi 20 prosenttia tai vähemmän.
Muutossarjan tulee kuitenkin aina olla yleisesti tunnetun kaupallisen valmistajan kyseessä olevalle moottorille valmistama sarja. Epäselvissä tapauksissa muutokatsastuksen suorittavalle katsastajalle on esitettävä tehomittaustodistus.
Moottorin sylinterinkannen tai -kansien vaihtaminen muutoskatsastuksella
Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Kannen vaihdon katsotaan kasvattavan moottoritehoa iskutilavuuksien suhteessa sen moottorin tehoon, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
Moottorin vaihto määräysten tulkinta
Moottorin vaihto kannattaa aina aloittaa käymällä katsastuskonttorilla katsastajan juttusilla. Toki myös alueen autoharrastajilta ja verkosta saa hyviä vinkkejä, mutta lopullinen päätösvalta on kuitenkin katsastusasemalla ja viime kädessä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilla.
Huom! Auton rakentamisen ja moottorin vaihdon aikana kannattaa kerätä kaikki kuitit ja osien mukana tulevat dokumentit ja todistukset talteen, jotta mahdollisten epäselvyyksien selvittely on muutoskatsastuksen yhteydessä helpompaa.
Epäselvissä tilanteissa tulee muistaa, että lopulliset päätökset ja tulkinnat määräysten soveltamisesta tekee Trafi. Kannattaa kuitenkin olla myös itse aktiivinen ja ottaa selvää voimassa olevasta lainsäädännöstä ja oman automallin tekniikasta mahdollisimman hyvin ennen muutoskatsastuksen aloittamista.
Onnea muutoskatsastukseen!
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0