Burnout on aina kuulunut jenkkiautokulttuuriin ja drifting-harrastuksen myötä auton kumin polttaminen on tullut tutuksi myös laajemmalle yleisölle. Harjoitus tekee burnis-suorallakin mestarin, joten tässä ohjeet, joilla pääset alkuun. Onnistunut burnout saa niin yleisön kuin kuljettajankin suupielet kääntymään leveään virnistykseen.
Burnoutin resepti = takavetoinen auto + riittävästi tehoa
Auton jarrujärjestelmässä kaikkein vanhimpia autoja lukuunottamatta tehokkaammat jarrut löytyvät etuakselilta. Voimakkaassa jarrutuksessa teholtaan hieman etupainoinen jarrujärjestelmä helpottaa auton hallittavuutta, eikä auto pyri pyörähtämään ympäri. Tästä ominaisuudesta on paljon iloa myös muissa kuin ääritilanteissa liikenteessä. Sitä voi nimittäin käyttää hyödyksi kumin polttamiseen eli etenkin jenkkiautokulttuuriin kiinteästi kuuluvan burnoutin tekemiseen. Tässä artikkelissa keskitymme kumin polttamisen perusteisiin takavetoisella autolla.
Tehoa ei voi koskaan olla liikaa
Autossa täytyy olla riittävästi tehoa suhteessa auton painoon. Pienelläkin moottorilla voi kumia polttaa, mikäli auto on kevyt. Kapeat renkaat saa savuamaan helpommin kuin leveät kumit. Ja automaattivaihteisto helpottaa burnoutin oppimista huomattavasti, mutta harjoitus tekee mestarin ja manuaalivaihteisellakin autolla kumia oppii polttamaan. Jotkut harrastajat ovat asentaneet autoihinsa line-lockin, jolla takapyörät saa hetkellisesti irrotettua jarrujärjestelmästä ja autoa on helppo pitää paikallaan etujarruilla. Huomaa kuitenkin, ettei line-lock ole tieliikenteessä sallittu, ellei se ole tehdasasennettu lisävaruste, kuten vaikkapa uudessa Mustang GT:ssä.
Burnout automaattivaihteisella autolla
- Jos autossa on luistonesto tai ajonvakautusjärjestelmä (ESP), kytke ne kokonaan pois käytöstä.
- Aloita burnoutiin valmistautuminen tyhjäkäynnillä. Automaattivaihteiston voi rikkoa kytkemällä vaihteen päälle suurilla kierroksilla.
- Kytke vaihde päälle ja paina jarrupoljin vasemmalla jalalla noin puoliväliin niin, että auto pysyy paikallaan (jos jarrun määrän säätäminen vasemmalla jalalla tuntuu vaikealta, voit kokeilla myös yhden jalan tekniikkaa).
- Jarrua ei kannata painaa yhtään enempää kuin paikallaan pysymisen kannalta on tarpeen, sillä muuten myös takajarrut pyrkivät estämään sutimista ja kuumenevat liikaa.
- Paina kaasua niin paljon, että takarenkaat lähtevät sutimaan.
- Kun takapyörät sutivat ja rengas alkaa palaa, jarrua voi keventää ja liu'uttaa autoa eteenpäin näyttävän burnoutin tekemiseksi.
- Taitojen karttuessa autoa voi burnoutissa pitää paikallaan ilman jarrupoljintakin kaasun määrää säätelemällä.
Burnout manuaalivaihteisella autolla
- Jos autossa on luistonesto tai ajonvakautusjärjestelmä (ESP), kytke ne kokonaan pois käytöstä.
- Paina vasemmalla jalalla kytkin pohjaan ja kytke vaihdekepillä ensimmäinen vaihde päälle.
- Paina oikean jalan kantapäällä jarrupoljin noin puoliväliin.
- Säädä samaan aikaan kaasua oikean jalan jalkaterällä.
- Kun moottorissa on riittävästi kierroksia, vapauta kytkin.
- Pidä auto kantapääjarrutuksella paikallaan ja säädä kaasua jalkaterällä.
- Kun takapyörät sutivat ja rengas alkaa palaa, jarrua voi keventää ja liuttaa autoa eteenpäin näyttävän burnoutin tekemiseksi.
- Taitojen karttuessa autoa voi burnoutissa pitää paikallaan ilman jarrupoljintakin kaasun määrää säätelemällä.
Huomaa nämä seikat burnoutia tehdessä
- Älä koskaan tee burnoutia tieliikenteessä, vaan sille erikseen varatulla alueella.
- Etenkin manuaalivaihteisella autolla burnout-tekniikkaa on helppo harjoitella lumisella tai jäisellä tienpinnalla talvella, kun kitka renkaan ja tienpinnan välissä on huomattavasti kuivaa asfalttia pienempi. Renkaan pintakaan ei kulu yhtä nopeasti, mutta burnoutin liikesarjat tulevat tutuiksi.
- Jos autossa ei ole tasauspyörästön lukkoa, palaa kumi vain toisella renkaalla toisen pysyessä paikallaan tai pyöriessä hitaasti auton mukana. Ilman lukkoa tasauspyörästön laakerit ovat lujilla ja voivat leikata kiinni.
Kun taitosi ovat karttuneet, ilmoittaudu mukaan tapahtumien ja cruisingien burnis-kilpailuihin tai driftingiin. Burnout kuuluu jenkkiautokulttuuriin ja saa niin yleisön kuin kuljettajankin suupielet kääntymään leveään hymyyn.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0