Tuontitullit autoille ja varaosille
Yhdysvallat asetti EU:sta tuotavalla teräkselle 25 prosentin ja alumiinille 10 prosentin suojatullit kesäkuun alussa. Euroopan unioni reagoi suojatulleihin asettamalla Yhdysvalloista tuotaville tuotteille vastatulleja. Periamerikkalaisen kaksipyöräisen unelman, Harley-Davidsonin tulli nousi EU:n vastatoimien seurauksena kuudesta prosentista peräti 31 prosenttiin. Korotus on niin merkittävä, että Harley-Davidson ilmoitti jo siirtävänsä tuotantoaan pois Yhdysvalloista.
Vastatoimena presidentti Donald Trump uhkasi, että Yhdysvallat korottaa EU-maista tuotavien autojen tulleja 20 prosenttiin, jos EU ei peru yhdysvaltalaistuotteille asettamiaan tulleja. Suuremmatkin 25% tullien korotukset ovat olleet harkinnassa, sillä Yhdysvaltain kauppaministeriö (U.S. Department of Commerce) ehdotti jo toukokuun lopussa reiluja tulleja tuontiautoille ja -varaosille kansallisen turvallisuuden nimissä.
Myös amerikkalaiset harrastajat ovat huolissaan
Amerikkalaisille autoharrastajille tuontiautojen ja varaosien tullin 10-kertaistaminen nykyisestä 2,5 prosentista 25 prosenttiin kävisi kalliiksi. Pebble Beach Concour’s d’Elegance on yksi maailman merkittävimmistä klassikkoautojen tapahtumista. Tapahtuman johtaja Sandra Button lähetti amerikkalaisille autoharrastajille kirjeen, jossa hän kehotti harrastajia ilmaisemaan tyytymättömyytensä hallituksensa päätöksiin ja jatkoi:
En voi kuvitella, miten pystymme ylläpitämään edes niitä klassikkoautoja, jotka jo ovat Yhdysvalloissa, olivatpa ne täällä alunperin valmistettuja tai eivät. Kuinka pystymme tulevaisuudessa jatkamaan niiden käyttöä liikenteessä?
Ensialkuun voi tuntua epäloogiselta, että amerikkalaisen autoharrastajan tarvitsisi olla tuontitulleista huolissaan. Tullithan eivät koske useimpien harrastamia kotimaisia merkkejä. Tosiasia on kuitenkin se, että kaikkein klassisimpienkin amerikkalaisten muskeliautojen, kuten Ford Mustangin ja Chevrolet Camaron, varaosista suurin osa valmistetaan nykyään jossain muualla kuin Yhdysvalloissa. Ei ole siis ihme, että jenkkiautoja harrastavatkin ovat huolissaan.
Tullisota tulee kalliiksi myös suomalaiselle autoharrastajalle
Tällä hetkellä Amerikasta tuotavasta autosta peritään 10% tullimaksu. Varaosien tullitmaksut vaihtelevat. Auton korin osista tullia menee 4,5% ja moottorin osista 2,7%. Tullia maksetaan sekä tavaran ostohinnasta että kuljetuskuluista ja päälle lisätään vielä 24% arvonlisävero. Jos EU määrää suojatullin myös Yhdysvalloista tuotaville varaosille, nousevat hinnat reippaasti.
Mitä 25% tuontitulli merkitsisi osatilauksen Amerikasta tekevälle suomalaiselle jenkkiharrastajalle?
Tässä suuntaa antava esimerkki:
Tilanne tällä hetkellä:
Moottorin osia, hinta: $900
Kuljetuskulut Suomeen: $100
Mottorin osien ostohinta ja kuljetuskulut: 865,50€
Tullimaksu (moottorin osat 4,5%): 38,95€
Arvonlisävero (ALV 24%): 217,07€
Tulli ja arvonlisävero yhdessä: 256,02€
Moottorin osien kokonaishinta Suomessa: 1121,52€
Moottorin osien tulli 25%:
Moottorin osia, hinta: $900
Kuljetuskulut Suomeen: $100
Mottorin osien ostohinta ja kuljetuskulut: 865,50€
Tullimaksu (moottorin osat 25%): 216,38€
Arvonlisävero (ALV 24%): 259,65€
Tulli ja arvonlisävero yhdessä: 476,03€
Moottorin osien kokonaishinta Suomessa: 1341,53€
Esimerkin mukaisen moottorin osia sisältävän varaosatilauksen kokonaishinta nousisi 220,01€. Korotus olisi merkittävä. Yhdysvalloista tuotavien autojen ja varaosien tullin korotus vaikuttaisi tietysti myös varaosien jälleenmyyjien listahintoihin Suomessa.
Artisti maksaa
Presidentti Trumpin suojatullien toimivuudesta amerikkalaisen työntekijän suojelemiseksi on julkisuudessa esitetty mielipiteitä ja laskelmia sekä niiden puolesta että niitä vastaan. Ottamatta sen enempää kantaa politiikkaan on paikallaan todeta, että autoharrastajiin suojatullien vaikutus on negatiivinen niin Yhdysvalloissa kuin täällä rapakon takana Suomessakin.
Autoharrastajana onkin toivottava, että tullisota saadaan loppumaan ennen kuin se kunnolla ehtii alkaakaan. Positiivinen lopputulema kauppasodalle voisi olla sellainen, että jenkkiautojen rekisteröinti EU-maissa, myös Suomessa, helpottuisi.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0