- NOS – New Old Stock, alkuperäinen, käyttämätön varaosa vanhaa varastoa
- OEM – Original Equipment Manufacturer, valmistajan alkuperäinen varaosa
- Repro – repro-osa, tarvikeosa, jälkituotanto-osa
- NORS – New Old Replacement Stock, käyttämätön tarvikeosa vanhaa varastoa
- OG – Original German, alkuperäinen saksalainen osa
- NIB – New In Box, käyttämätön varaosa alkuperäisessä pakkauksessaan
Varaosan alkuperä vaikuttaa osan hintaan
Jokainen ajoneuvoharrastaja tietää, että sopivien varaosien etsimiseen menee iso osa harrastukseen kuluvasta ajasta. Internet on toki helpottanut osienmetsästystä, sillä varaosia voi nykyään helposti tilata kotiin kannettuina mistä päin maailmaa tahansa.
Harrastajien suosimiin automalleihin on lähes kaikkea saatavilla myös uustuotanto-osina, mutta moni haluaa silti käyttää aikaa ja rahaa alkuperäisten varaosien etsimiseen. Harvinaisten mallien harrastajilla ainoa vaihtoehto on usein käytetyn varaosan etsiminen tai NOS-osan hankkiminen. Tässä pieni sanakirja lyhenteistä, joita myynti-ilmoitusten yhteydessä usein käytetään.
NOS-osa, New Old Stock
Yleensä kaikkein kallein hintalappu on nk. NOS-varaosilla. Lyhenne NOS tulee englannin kielen sanoista New Old Stock, eli kyseessä ovat uudet ja käyttämättömät vanhaa varastoa olevat varaosat. Osat on yleensä valmistettu ajoneuvojen alkuperäisenä käyttöaikana ja ne ovat odottaneet varaosaliikkeen tai autotallin hyllyllä asentamista siitä lähtien.
NOS-osat ovat yleensä ajoneuvonvalmistajan omalta tuotantolinjalta, mutta ei aina. Myös ajoneuvon käyttöaikana valmistetut lisävarusteet ja viristysosat voivat olla NOS-osia. Kalleimmissa NOS-varaosissa on yhä tallella alkuperäiset tuotepakkaukset, käyttö- ja asennusohjeet ja valmistajan tarrat ja leimat. Jos myynnissä on vain pelkkä osa ilman mitään viitteitä osan historiasta, kannattaa selvittää osan alkuperä tarkoin.
Aina silloin tällöin näkee netissä myytävän hyväkuntoisia purkuosia NOS-osina. NOS-osat ovat kuitenkin aina käyttämättömiä. Alkuperäisiä käytettyjä purkuosiakin voidaan toki myydä NOS-kuntoisina silloin, kun osissa ei ole mitään merkkejä käytöstä.
Koska NOS-osa on jälkituotanto-osaa kalliimpi, myydään netti-ilmoituksissa ja rompetorilla NOS-osina sellaisiakin varaosia, jotka eivät ole auton alkuperäisenä käyttöaikana valmistettuja. NOS-osan tarkka määrittäminen on mahdotonta, mutta silti voinee sanoa, että Kiinassa 2000-luvulla valmistettu Chevyn viritysosa 1960-luvun autoon ei ole aito NOS-osa, vaikka toistakymmentä vuotta vanhana ja käyttämättömänä voikin olla arvokas sinänsä. Ikä ei kuitenkaan kerro kaikkea. 1980-luvulla valmistettu EMPIn viritysosa 1960-luvun kuplavolkkariin voi olla NOS-osa silloin, kun on kyse ajanmukaisesta viritysosasta.
OEM-varaosat, Original Equipment Manufacturer
OEM on lyhenne alkuperäistä laitevalmistajaa tarkoittavista sanoista. Kyse on tehtaan tuotantolinjalta valmistuneista alkuperäisistä varaosista tai autonvalmistajan alihankintana ostamista ja omalla tuotemerkillään myymistä osista. OEM-osat vastaavat valmistajan varaosille asettamia laatuvaatimuksia tai osat voivat myös ylittää alkuperäiset laatuvaatimukset. OEM-varaosat ovat siis vähintään yhtä laadukkaita, kuin ajoneuvossa alunperin käytetyt osat ovat ja usein ne tulevatkin samalta tuotantolinjalta. Valmistajan takuu kattaa kaikki sen kautta myydyt OEM-osat.
Auton tai moottoripyörän korjaaminen on mukavaa puuhaa sekä NOS- että OEM-osilla, sillä ne istuvat paikalleen niin kuin ajoneuvon alkuperäiset osatkin. Istuvuuden ja osien paikalleen asentamisen kanssa ongelmia syntyy yleensä silloin, kun käytetään tarvike- tai jälkituotanto-osia.
Repro-osat, jälkituotanto-osat ja tarvikeosat
Autonvalmistajilla on velvollisuus valmistaa varaosia myymiinsä automalleihin kymmenen vuotta automallin valmistuksen päättymisen jälkeen. Jotkut valmistajat valmistavat ja toimittavat varaosia paljon pidempäänkin. Näin toimii esimerkiksi Porsche.
Tarvikeosalla tarkoitetaan jonkun muun tahon kuin ajoneuvon alkuperäisen valmistajan valmistamaa varaosaa. Tarvikeosina saa usein vain kaikkein eniten myytyjä varaosia. Tarvikeosat eivät välttämättä täytä valmistajan laatuvaatimuksia sen enempää istuvuuden kuin kestävyydenkään suhteen. Auton peltitöitä tehneet tietävät, että tarvikeliikkeestä ostettu peltiosa sopii hyvin harvoin paikalleen ilman osan sovittamista auton alkuperäisiin muotoihin.
Usein yksi tarvikeosa voi olla valmistettu sopimaan useaan ei automalliin. Käytännössä osa kyllä yleensä sopii kaikkiin lueteltuihin malleihin, mutta ei mihinkään ilman sovittamista.
Tarvikeosat eivät kilpaile alkuperäisten OEM-osien kanssa laadullaan vaan hinnallaan. Kiinassa valmistettu tarvikeosa saattaa maksaa vain murto-osan alkuperäisen osan hinnasta. Kaikki tarvikeosat eivät suinkaan ole huonoja. Tarvikeosien valmistajien keskenkin on paljon laatu- ja hintaeroja. Ja toki autoharrastajilla on lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka tarvikeosassa on korjattu jokin alkuperäisessä osassa ollut suunnitteluvirhe. Tarvikeosia hankkiessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana.
Autonvalmistajien varaosien valmistamisen velvollisuuden päätyttyä jokin muu valmistaja saattaa ostaa oikeudet ja myös koneet alkuperäisen kaltaisten varaosien valmistamiseksi. Tällaiset osat ovat usein tarvikeosia laadukkaampia jälkituotanto-osia.
NORS-osat, New Old Replacement Stock
Tarvikeosat eivät ole vain meidän aikamme ilmiö, vaan niitä on valmistettu niin kauan kuin ajoneuvojakin on tehty. Niinpä myös vanhoja käyttämättömiä tarvikeosia on myynnissä. Näitä osia myydään usein NOS-osina, mutta oikea termi olisi NORS-osat.
NORS-osia ei kannata pelätä, sillä 1960-luvulla valmistettu tarvikeosa saattaa olla laadukkaampi, kuin tänä vuonna valmistettu vastaava tarvikeosa. Toisaalta vanhasta tarvikeosasta ei kannata maksaa alkuperäisen vanhan osan hintaan.
OG-osat, Original German
Saksalaisia merkkejä harrastaville tuttu lyhenne on OG-osat. Niillä tarkoitetaan alkuperäisiä saksalaisia osia. Käytetyt purkuosat ovat OG-osia siinä missä käyttämättömätkin saksalaiset alkuperäisosat. Tarvikeosa tai OEM-osa voi olla myös OG-osa silloin, kun se on valmistettu Saksassa.
Volkswagenin malleja on rakennettu eri puolilla maailmaa. Brasilian tai Etelä-Afrikan tehtaalla valmistettu osa ei voi olla OG-osa, vaikka siinä olisi kaikki Volkswagenin leimat. Vain Saksassa valmistetut osat ovat OG-osia.
NIB-osat, New In Box
NIB-lythenteellä myydään varaosia, jotka ovat käyttämättömiä ja pakattuna alkuperäiseen pakkaukseensa. Osat saattavat olla niin alkuperäisosia kuin tarvikeosiakin, kunhan ne ovat alkuperäisessä myyntipakkauksessaan. NIB-osan ostaja saattaa joskus tehdä löydön ja ostaa tietämättömältä myyjältä NOS-osan pilkkahintaan. Usein NIB-varaosat ovat kuitenkin käyttämättä jääneitä tarvikeosia.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0