TEE SE ITSE
Opel Astra G moottorin etukannattimen / kumityynyn vaihto
2.1.2024
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Vaurioitunut moottorin etukannatin aiheutti pomppivia liikkeellelähtöjä ja tärinää
Perheen jälkikasvulle ajo-opetus- ja ensiautoksi netin huutokaupasta näkemättä ostettu vuosimallin 2002 Opel Astra G osoittautui koeajolla onnistuneeksi hankinnaksi. Autolla oli ollut ennen meitä vain yksi omistaja. Kilometrejä oli ostohetkellä kertynyt maltilliset 101tkm ja huoltokirjakin oli asianmukaisesti täytetty.
Reilu 20tkm myöhemmin liikkellelähdöt alkoivat pidempäänkin ajaneilla olemaan pomppivia ja auton moottori tuntui tärisevän ja liikkuvan selkeästi enemmän kuin ennen. Yhdeksi syylliseksi osoittautui moottorin etukannattimen osittain irronnut ja halkeillut kumityyny.
Uuden moottorin kannattimen vaihto on varsin yksinkertainen operaatio ja se onnistuu vaikkapa parkkipaikalla muutamalla perustyökalulla. Ripeästi toimimalla korjauksesta suoriutuu alle puolessa tunnissa, mutta jos kumityynyn pultti ja mutteri ovat ruostuneet yhteen, voi aikaa kulua reilusti enemmän.
Moottorin etukannattimen vaihtotyön hinta
Motonet myy peruslaatuista etukannatinta 1.6 16v moottorilla varustettuun Opel Astra G:hen hintaan 51,90 €. Lemförderin valmistama tuote maksoi verkkokaupassa 38,45 €. Vaihtotyössä ei tarvita erikoistyökaluja, mutta E18 Torx-hylsy tulee työkalupakista löytyä. Autokorjaamot laskuttavat tarjousten perusteella työstä pääsääntöisesti varaosan ja yhden työtunnin hinnan.
Opel Astra G moottorin etukannattimen vaihto
- Nosta auton etupää tukeville alustapukeille tai aja auto rampeille. Renkaita ei tarvitse irroittaa. [kuva 1]
- Moottorin etukannatin löytyy auton alta heti puskurin takaa. Jos autossa on pohjapanssari suojaamassa moottoria, tulee se irroittaa ensin.
- Käsittele etukannattimen kiinnityspultit tarpeen mukaan WD40-monitoimiöljyllä tai vastaavalla ruosteenirroittajalla. [kuva 2]
- Moottoria tulee tukea alhaaltapäin esimerkiksi hallitunkilla vaihtotyön aikana, ettei moottori jää roikkumaan ylätukien varaan. Varmista, että tuet moottoria öljypohjasta niin, ettei tunkki pääse liikkumaan eikä nostaminen vahingoita öljypohjaa. [kuva 3]
- Edestä moottorin etukannatin on kiinni kumityynyn läpi menevällä pitkällä 16mm pultilla ja mutterilla. Löysää mutteri esimerkiksi kahdella räikkäavaimella. [kuva 4]
- Löysää etukannattimen takimmaiset kiinnityspultit E18 Torx-hylsyavaimella. [kuva 5]
- Kun kaikki kiinnityspultit on löysätty, varmista, että moottori on edelleen hyvin tuettu. Irrota pultit kokonaan ja irrota etukannatin.
- Varmista ennen uuden varaosan asentamista, että alkuperäinen ja uusi varaosa vastaavat toisiaan. Paikalleen asennettua väärää varaosaa ei useinkaan saa vaihdettua oikeaan, mikäli siinä ei ole selvää valmistusvirhettä. [kuva 6]
- Asenna uusi etukannatin paikalleen. Nosta tai laske moottoria hieman tarpeen mukaan. Lemförderin valmistama osa oli sen verran lähellä alkuperäistä, että sen asentaminen ei vaatinut minkäänlaista nitkuttamista. [kuva 7]
- Kuva 8. Asenna moottorin etukannattimen pultit käsin "hollille". Varmista, että kaikki pultit lähtevät kevyesti kierteilleen. Tarvittaessa puhdista kierteet tai vaihda pultit uusiin. [kuva 8]
- Kiristä kaikki kolme etukannattimen kiinnityspulttia tasaisesti. Astran käsikirjan mukainen oikea kiristysmomentti on 55 Nm. [kuva 9]
- Laske auton moottori kannatinkumien varaan poistamalla hallitunkki moottorin alta.
- Tarkista kiinnityspulttien oikea kireys. Älä ylikiristä etenkään takimmaisia moottorilohkoon kiinnittyviä pultteja!
- Laske auto alas pukeilta ja suorita koeajo. Liikkeellelähtöjen helpottumisen lisäksi moottorin ääni muuttui tässä yksilössä hiljaisemmaksi ehjällä etukannattimen kumilla.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0