KUPLAPROJEKTI
Peltivanteiden kunnostus hiekkapuhaltamalla ja maalaamalla
9.12.2020
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Peltivanteiden kunnostus: työvaiheet
- Huolellinen pesu ja kuivaus
- Vanteiden suoruuden ja yleiskunnon tarkistus, tarvittaessa oikaisu
- Vanhan maalin ja ruosteen poisto hiekkapuhaltamalla, hiomalla tai happokäsittelyllä
- Pulverimaalaus tai pohjamaalaus ruosteenestopigmentoidulla pohjamaalilla
- Pohjamaalin hionta tarvittaessa
- Pintamaalaus halutulla värisävyllä ja mahdollinen lakkaus
- Venttiilien uusinta, renkaiden asennus ja tasapainoitus
- Valmiit kunnostetut peltivanteet
Vanteiden huolellinen pesu ja kuivaus
Peltivanteiden kunnostaminen kannattaa aloittaa kunnollisella pesulla. Tehokkaalla painepesurilla lähtee irti suurin osa vanteisiin vuosien varrella kertyneestä liasta ja irti lohkeileva vanha maali saa kyytiä. Jos painepesuria ei ole käytettävissä, pääsee rasvanpoistoaineella, juuriharjalla ja teräsharjallakin pitkälle.
Anna vanteiden kuivua pesun jälkeen kokonaan. Märkä pinta saattaa piilottaa ongelmakohtia, jotka näkyvät vasta kuivassa vanteessa.
Vanteiden suoruuden ja kunnon tarkastaminen
Tarkasta pestyistä ja kuivatuista peltivanteista silmämääräisesti metallin saumojen kunto, pultinreikien ja keskireiän ympäristö ja vanteiden vuosien saatossa mahdollisesti saamat kanttariosumat ja muut kolhut.
Tarkasta myös vanteen kehän ulkopinta, joka jää piiloon renkaan sisään. Ovatko saumat hyvässä kunnossa? Onko tubeless-ura kolhuton? Ole erityisen huolellinen, jos peltivanteet on levitetty tai koottu hitsaamalla useammasta vanteesta.
Jos vanteissa ei ole renkaita päällä, voi peltivanteiden suoruuden tarkastaa laittamalla vanteet rullaamaan hitaasti tasaisella alustalla. Pienetkin heitot näkyvät varsin selkeästi ja vanteet kannattaa viedä tarkempaan tarkastukseen ammattilaiselle.
Jos vanteissa on renkaat päällä, tee silmämääräinen tarkastus ja poista renkaat itse tai vie ne poistettavaksi rengasliikkeeseen. Liikkeessä hoituu samalla suoruuden tarkastaminen vannekoneessa.
Mikäli vanteissasi on harvinainen jako, kuten kuplavolkkarin 5x205, kannattaa soitella lähiseudun rengasliikkeet läpi, sillä kaikissa rengasliikkeissä ei ole tarvittavia sovitteita vanteiden asentamiseksi rengaskoneeseen.
Peltivanteiden oikaisu ja hitsaus
Vanteiden oikaisu ja mahdollinen hitsaus kannattaa jättää ammattilaisen tehtäväksi, sillä kyse on suoraan omaan ja muiden tielläliikkujien turvallisuuteen vaikuttavasta tekijästä.
Projektikuplan mukana tulleet vanteet osoittautuivat onneksi suoriksi, eikä oikomista tai hitsaamista tarvittu. Vaikka vanteita valmistettiin vain mallivuosien 1966 ja 1967 kuplavolkkareihin, on aihioita vielä niin paljon saatavilla, että kovin huonoja vanteita ei kannata lähteä kunnostamaan.
Jos vanteet osoittautuvat kieroiksi, korroosivaurioituneiksi tai pahasti kolhituiksi, kannattaa harkita vastaavien käytettyjen hankkimista tai uusien ostamista, sikäli kun niitä on saatavilla. Toki alkuperäiset, erikoisemmat ja harvinaiset peltivanteet ovat aina pelastamisen arvoiset, mikäli vastaavia ei ole helposti saatavilla.
Peltivanteiden vanhan maalin ja ruosteen poisto hiekkapuhaltamalla tai soodapuhalluksella
Ehdottomasti suositeltavin tapa puhdistaa peltivanteet vanhasta maalista, liasta ja ruosteesta on hiekkapuhaltaa ne joko itse tai viedä puhallettavaksi hiekkapuhallusta suorittavaan yritykseen.
Peltivanteiden hiekkapuhalluksen hinta vaihtelee tekijän mukaan, mutta sadalla eurolla pitäisi saada puhdasta pääkaupunkiseudullakin. Kuplaprojektin vanteet puhallettiin itse. Hiekkaa kului sen verran paljon ja sotkua syntyi, että seuraavat vanteet vien suosiolla ammattilaiselle.
Vanteiden soodapuhallus on myös hyvä vaihtoehto vanhan maalin ja ruosteen poistoon, mutta ongelmaksi voi muodostua syvälle kehän ja keskiön saumaan päätyvä sooda, jota ei saa saumasta helposti pois. Se taas saattaa muutaman vuoden kuluessa irroittaa ja pilata uuden maalipinnan.
Vanteiden maalin ja ruosteen poisto hiomalla tai happokäsittelyllä
Jos tavoitteena on ehostaa ja kunnostaa peltivanteet halvalla tai tallista jo valmiiksi löytyvillä tarvikkeilla, voi vanteet puhdistaa myös hiomalla. Nopeasti työ hoituu pieneen kulmahiomakoneeseen (rälläkkään) kiinnitetyllä teräsharjalla tai paineilmakäyttöiseen hiomakoneeseen (vinku) kiinnitetyllä harjalla ja lamellilaikalla.
Käsin hiottaessa kannattaa käyttää hiomapapereita useilla eri karkeuksilla edeten pienemmästä isompaan. Huonokuntoisten peltivanteiden pelastamisen voi aloittaa karkeuksilla 80 tai 120. Ruosteettomien, uudestaan maalattavien vanteiden hionnan voi aloittaa karkeudella 240. Hio ainakin karkeuteen 400 asti.
Ole tarkkana kehän ja keskiön sauman kanssa. Saumaa on käsin hiomalla vaikea saada kunnolla puhtaaksi. Ruostuminen lähtee saumasta helposti uudestaan liikkeelle.
Peltivanteet voi puhdistaa ruosteesta ja muista epäpuhtauksista myös käsittelemällä ne sitruunahapolla tai forforihapolla. Sitruunahaposta sopivaa liusta voi valmistaa hankkimalla vahvaa sitruunahappoa maataloustarvikkeita myyvästä liikkeestä. Fosforihappoa löytyy esim. Dinitrolin valikoimasta Annitrol nimellä.
Hiekkapuhalletun peltivanteen pulverimaalaus (jauhemaalaus)
Hyvän lopputulokseen saa aikaan hiekkapuhaltamalla peltivanteet hyvin ja pulverimaalauttamalla ne. Usein hiekkapuhalluksia tekevissä yrityksissä onnistuu myös vanteiden maalaus jauhemaaleilla. Käsin hiotuille vanteille ei pulverimaalausta kannata tehdä, sillä kaikkea ruostetta on erittäin vaikea saada käsin pois, eikä jauhemaali pysy ruosteisessa pinnassa.
Peltipuhtaalle vanteelle ruiskutettava jauhemaali paistetaan kuumassa uunissa tiukasti kiinni vanteen pintaan. Pulverimaalauksen etuna perinteisiin automaaleihin verrattuna on hyvin vanteen hiekkapuhalletun teräspinnan epätasaisuuksia tasoittava paksu ja kova maalipinta. Yhtenäisen kalvon vanteen pinnalle muodostava pulverimaalaus kestää vaativissakin olosuhteissa.
Peltivanteiden pulverimaalauksen hinta vaihtelee tekijän mukaan. Neljän peltivanteen hiekkapuhalluksen ja pulverimaalauksen voi saada alle 100 eurolla, mutta varsinkin pääkaupunkiseudulla tulee varautua maksamaan hieman enemmän.
Peltivanteen maalaus kaksikomponettisella automaalilla
Pulverimaalauksen ongelma on, ettei jauhemaalia saa kaikissa mahdollisissa väreissä. Siksi päätin maalata projektikuplan vanteet oikeaan sävyyn tavallisella kaksikomponenttisella automaalilla.
Pohjalle tuli paikallisen automaalikaupan suosittelema pohjamaali ja sen päälle ensin Volkswagenin L43 mustanharmaa pintamaali kauttaaltaan. Lopuksi vanteen ulkokehät maalattiin pilvenvalkoisella L680 värisävyllä.
Erinomainen lopputulos olisi vaatinut erillisen hiomavärin käyttöä ja välihiontaa 600 ja 800 karkeuksisilla hiomapapereilla, mutta olen varsin tyytyväinen lopputulokseen ilman hiomaväriäkin.
Vanteet voi viimeistelynä lakata, mutta koska kuplavolkkarin vanteissa ei lakkapintaa ole alunperin ollut, en projektiauton vanteitakaan lakannut. Myös pulverimaalatut vanteet voi suojata tarkoitukseen soveltuvalla lakalla.
Vanteiden maalaus teollisuusmaaleilla tai spraymaalilla
Peräkärryn tai käyttöauton talvivanteiden kunnostus ja maalaus hoituu nopeasti ja helposti muutamalla palalla hiomapaperia, maalarinteippiä ja parilla pensselillä tai spraymaalipurkilla. Hyvä lopputulos vaatii enemmän työtä ja vaivannäköä.
Toki spraymaalillakin voi saada hyvän lopputuloksen aikaan, kunhan muistaa olla huolellinen ja noudattaa ohjeita. Kesäkäytössä hyvin puhdistetut ja spraymaalatut vanteet voivat kestää vuosia, vaikka kilikalimaaleja ei kovin kestävinä voi pitääkään.
Lue myös: Spraymaalaus: 10 vinkkiä parempaan maalipintaan
Nopea vaihtoehto maalaukseen on Hammerite vasaralakka, jonka voi levittää pahimmasta ruosteesta putsatulle pinnalle pensselillä. Maali tasoittuu hyvin ja pysyy kiinni pintaruosteessa paremmin kuin peilikirkkaassa pellissä. Vielä parempi vaihtoehto ruosteisten peltivanteiden ehostamiseen POR-15 maali, joka niin ikään tarvitsee ruosteisen pinnan tarttuakseen kiinni.
Teollisuusmaalien puolella on myös hyviä ja edullisia vaihtoehtoja peltivanteiden maalaukseen. Esim. Temadurin 2-komponettisia teollisuusmaaleja saa ruosteenestopigmentoituna RAL-värikartan väreissa. Samoin monelta muulta valmistajalta löytyy vanteiden maalauksen sopivia epoksimaaleja pohjamaalaukseen ja polyuretaanimaaleja pinnan viimeistelyyn.
Venttiilien uusinta, renkaiden asennus ja vanteiden tasapainoitus
Vanteiden entisöinnin yhteydessä kannattaa uusia venttiilit ja mahdolliset sisäkumit, jotta ilmat pysyvät renkaissa, renkaat vanteilla ja auto tiellä.
Renkaita asennettaessa tulee olla huolellinen, sillä mikään ei harmita niin paljon kuin vanteen kantista lohjennut maali, johon korroosio pääsee heti iskemään. Vahinkojen välttämiseksi asiasta voi mainita rengasliikkeessäkin. Tavallisen käyttöauton peltivanteille uudet renkaat pyöräytetään vaikka silmät kiinni, mutta entisöidyn harrasteauton kanssa tulee olla tarkkana. Asiansa osaava ammattilainen tunnistaa kyllä käyttötarkoituksen ja tekee laatujälkeä.
Lopuksi on vuorossa vanteiden ja renkaiden tasapainoitus. Kuplavolkkarilla ajellaan niin pieniä nopeuksia, että pienempiä heittoja ei huomaa, mutta tehokkaan jenkkiauton vanteiden kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei varttimailin veto pääty metsähallituksen puolelle.
Peltivanteiden hiekkapuhalluksen ja maalauksen hinta ja työmäärä
Jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut jättää vanteiden hiekkapuhallus ja maalaus ammattilaisille. Työvaiheiden lukumäärä on melkoinen ja ilman tehokkaita laitteita kotitallissa tehtynä aikaa peltivanteiden entisöintiin menee moninkertaisesti. Pieniä maalivirheitäkin jäi sinne tänne. Toisaalta, onpahan ainakin itse tehdyt.
Kysyin tarjouksia hiekkapuhalluksesta ja pulverimaalauksesta useasta yrityksestä. Kallein tarjous oli 350 euroa, halvin 170 euroa. Sillä hinnalla olisi saanut yksiväriset vanteet. Kauempana pääkaupunkiseudusta työ olisi voinut onnistua halvemmalla, mutta matkakulut olisivat nousseet.
Automaalaamojen hinnat alkuperäisen kaltaisiksi maalatuista kaksivärisistä vanteista lähtivät 280 eurosta ylöspäin. Useimmat maalaamot eivät halunneet ottaa työtä vastaan ollenkaan.
Itse tehden tarvikkeisiin meni alle 100 euroa, mutta sotku oli melkoinen. Nyt työ on kuitenkin tehty ja ensi kesänä vanteet rullaavat tapahtumia kiertäessä auton alla. Ainakin se on tavoite.
Lue myös Kuplaprojekti-artikkelisarjan aikaisemmat osat:
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0