Pikes Peak – saavuttamaton unelma
Lähes kaksikymmentä kilometriä ylämäkeä, 156 adrenaalintäyteistä mutkaa, 1400 metrin korkeusero ja yli satavuotinen perintö. Pikes Peak on maailman tunnetuin ylämäkiajo ja yksi maailman tunnetuimmista moottoriurheilutapahtumista.
Amerikkalaisen tutkimusmatkailijan, kapteeni Zebulon Montgomery Pike Juniorin yritys valloittaa 4302 metrin korkeuteen kohoava Kalliovuorten vuorijonon huippu epäonnistui vuonna 1806. Zebulon Montgomeryn retkikunnan saavuttamattomaksi julistama vuori nimettiin kapteenin mukaan Pikes Peakiksi. Huippu ei kuitenkaan jäänyt valloittamatta, sillä jo vuonna 1820 ensimmäinen vuorikiipeilijä Edwin James pääsi huipulle.
Noin 80 vuotta myöhemmin, hieman ennen vuosituhannen vaihdetta, kaksi koloradolaista miestä onnistui ajamaan huipulle höyrykäyttöisellä ajoneuvolla armeijan huoltoreitiksi rakentamaa kapeaa kärrypolkua pitkin. Kaksikolta meni huipun saavuttamiseen yli yhdeksän tuntia. Tästä saavutuksesta paikallinen kaivostoiminnalla rikastunut yrittäjä Spencer Penrose alkoi kehittää ideaa ylämäkiajoista. Ajoneuvojen nopea tekninen kehittyminen 1900-luvulle tultaessa teki Penrosen suunnitelmat mahdollisiksi toteuttaa reilun vuosikymmenen myöhemmin.
Kaikkien aikojen autokilpailu
Spencer Penrosen tavoitteena oli rakentaa tie Pikes Peakin huipulle. Huipusta oli tullut suosittu retkeily ja näköalakohde, joten Penrose näki paljon mahdollisuuksia huipun kaupallistamisessa. Tien rakentamiseen Penrose budjetoi puoli miljoonaa dollaria, mikä tuohon aikaan oli käsittämätön summa tieprojektista, joka ei varsinaisesti johtanut mihinkään.
Liikemiehenä Penrosella oli tietysti suunnitelma projektiin investoitujen dollareiden takaisin saamiseksi korkojen kera. Pikes Peakin huipusta oli tarkoitus kehittää Colorado Springsin suosituin turistikohde ja huipulle suuntaavilta turisteilta kerätä tienkäyttömaksu Penrosen Pikes Peak Highwayn käyttämisestä.
Huipulle johtavaa tietään markkinoidakseen Penrose järjesti Pikes Peakin rinteellä ensimmäisen ylämäkiajon autoille ja moottoripyörille 10.-12.8.1916. Niin sai alkunsa ”Race to the Clouds – Kisa pilviin”, joka veti välittömästi puoleensa kaikenlaisia kilpa-ajajia ja ajoneuvojen valmistajia sekä kuolemaa uhmanneita kilpailijoita katsomaan tullutta kansaa. Ensimmäinen Pikes Peak oli jotain täysin uutta, mitä aikaisemmin ei oltu nähty. Kaikkien aikojen autokilpailu.
Mainetta, kunniaa, rahaa ja tuntemattomaksi jäänyt voittaja
Pikes Peak International Hill Climb -kilpailun voittajalle oli tarjolla maineen ja kunnian lisäksi 2000 dollarin palkinto ja komea pokaali. Rahapalkinto oli huomattava, sillä tuohon aikaan T-Fordin perusmallin hinta oli 345 dollaria. Eikä pokaalikaan jäänyt rahapalkinnon varjoon, sillä se oli kokonaan puhtaasta hopeasta valmistettu suuri ja arvokas pysti.
Mainetta ja kunniaa oli tarjolla niin voittajalle kuin osallistujille yleensä erityisesti siksi, että rata oli äärimmäisen haastava ja vaarallinen. Koko reitti kulki aluksi vuorenrinnettä ylöspäin ilman minkäänlaisia suoja-aitoja. Monessa paikassa pudotusta tien laidalta alas vuoren rinnettä oli useita satoja metrejä. Erityisesti Paholaisen leikkikentäksi ja Pohjattomaksi kuiluksi nimetyissä kurveissa yksikin virhe kuljettajalta oli kohtalokas. Onkin oikeastaan pieni ihme, että vain kuusi ihmistä on saanut vuoren rinteillä surmansa kilpailun aikana. Heistä kaksi autolla, kolme moottoripyörällä. Kuudes kuolonuhri oli ratavirkailija.
Täysin yllättäen ja odottamatta ensimmäisen 1916 Pikes Peak kilpailun voitti moottoriurheilun suurnimien sijaan vasta 22-vuotias Rea Lentz Washingtonista. Lentz saavutti huipun ajassa 20,55.6. Lentz ajoi kilpailun pienintä autoa, Romano Demon Specialia. Voittonsa jälkeen Rea Lentz katosi julkisuudesta, eikä hänestä enää koskaan kuultu mitään.
Moottoriurheilussa minuutti on ikuisuus
Sadan vuoden takaisista ajoista on tultu reippaasti alas, mutta samalla rata ja käytetty kalusto ovat kokeneet suuria muutoksia. Minuutti on missä tahansa moottoriurheilulajissa ikuisuudelta tuntuva aika. Minuutteja onkin nipistetty loppuajasta pois tasaista tahtia.
Vuonna 1925 Chuck Meyers alitti ensimmäisenä 18 minuutin rajapyykin. Luis Unser oli ensimmäinen, joka vuonna 1938 alitti 16 minuuttia. Hänen veljenpoikansa Bobby Unser saavutti huipun alle 14 minuutissa vuonna 1958 ja kymmenen vuotta myöhemmin hän murskasi oman ennätyksensä alittamalla jo 12 minuuttia.
Ari Vatanen valloitti Pikes Peakin vuonna 1988
Ari Vatanen laittoi rataennätyksen uusiksi vuonna 1988 turbomottorisella Peugeot 405 T16 autollaan. Matka huipulle taittui aikaan 10,47 . Samalla Vatasesta tuli toistaiseksi ainoa kilpailun voittanut suomalainen.
Vuonna 1994 koko Pikes Peak Highway oli vielä kokonaan soratietä. Uusiseelantilainen Rod Miller jäi kilpailussa vain muutaman sekunnin päähän maagisen 10 minuutin rajapyykin saavuttamisesta nelivetoisella Toyota Celicallaan.
Asvalttipinta ja nopeaan tahtiin rikotut ennätykset
Sorapintainen vuorenrinteelle rakennettu tie kului kilpailuissa ja turistien käytössä nopeasti ja sadevesi valutti tuhansia tonneja irtosoraa vuoren rinnettä alas luonnonsuojelualueelle joka vuosi. Ympäristön suojelemiseksi Pikes Peakin osanottajapulasta kärsinyt kilpailu uhattiin lopettaa kokonaan. Huipulle johtava tie asvaltoitiin aluksi osittain ja lopulta kokonaan. Asvaltin myötä kilpailu sai kokonaan uuden alun moottoripyörällä kisaan osallistuneiden määrän kasvaessa voimakkaasti.
Asvaltoitujen osien ansiosta vuoren rinne säilyi ehjänä ja nopeudet nousivat entisestään. Nobuhiro Tajima Japanista oli ensimmäinen, joka osittain asvaltoidulla tiellä alitti 10 minuutin loppuajan. Seuraavana vuonna viimeinenkin sorapätkä asvaltoitiin ja moottoripyörätkin saavuttivat huipun alle 10 minuutissa.
Vuonna 2013 ranskalainen rallitähti Sébastien Loeb kellotti uudeksi ennätykseksi 8 minuuttia ja 14 sekuntia.
2010-luku on sähköautojen valtakautta
Viimeiset vuodet huipun herruudesta ovat taistelleet tasaväkisesti bensiinikäyttöiset ajoneuvot ja sähköautot. Vuonna 2014 bensa-autolla ajettiin vielä voittoon, mutta seuraavat tilat menivät sähköautoille.
Vuodesta 2015 tuli ensimmäinen vuosi, kun Rhys Millen ajoi voittoon sähköautolla. Tänä vuonna ranskalainen Romain Dumas kellotti reitillä uuden rataennätyksen 7,57.148. Kilpa-autona Dumasilla oli Volkswagenin I.D. R sähköauto.
Nähtäväksi jää pystyykö bensiinikäyttöinen ajoneuvo Volkswagenin sähköauton ennätystä enää koskaan rikkomaan.
Teksti: Kai Lappalainen
Lähde ja kuvat: Volkswagen AG media ja Wikipedia