Valtaosa vanhempien autojen rungoista ja koreista on tehtaiden tuotantolinjoilla koottu pistehitsaamalla peltiosat kiinni toisiinsa. Harrasteauton koritöitä tehdessä tulee ennen pitkää eteen tilanne, jossa auton pistehitsattu sauma täytyy avata ja pistehitsatut koripellit, tai se mitä pelleistä on ruosteelta jäljellä, tulee irrottaa toisistaan.
Pistehitsatun sauman avaaminen
Pistehitsattujen saumojen irrottaminen onnistuu omatoimisesti hyvin varustetun harrastetallin työkaluilla. Hankkimalla muutaman erikoistyökalun pistehitsien poraaminen sujuu nopeammin ja osien hitsaaminen takaisin paikoilleen on myöhemmin helpompaa. Työkalujen ohella pistehitsien aukiporaaminen vaatii kärsivällisyyttä ja huolellisuutta, jotta korinosat saa irrotettua toisistaan vahingoittumattomina.
Oikeat työkalut pistehitsien irrottamiseen
Pistehitsauksessa käytetään yleisesti pistehitsikokoja 5/16" eli noin 7,9mm ja 3/8" eli noin 9,5mm. Suurempi koko on yleisempi autojen runkojen saumoissa, pienempi koripelleissä. Työkalut kannattaakin hankkia nämä koot mielessä pitäen.
Näillä työkaluilla olen toistaiseksi saanut avattua kaikki pistehitsatut saumat:
- sähkö- tai paineilmatoiminen pora
- pistehitsien aukiporaamiseen tarkoitettu pistehitsiporanterä
- metallin poraamiseen tarkoitettuja poranteriä 2mm - 10mm
- paineilmatoiminen suorahiomakone eli vinku
- erikokoisia teräsharjaisia lautasharjoja saumojen puhdistamiseen ja maalin poistoon
- kovametalliviiloja hankalissa paikoissa olevien pistehitsien ja hitsisaumojen auki jyrsimiseen
- pistepuikko keskitysmerkkien lyömiseen
- kulmahiomakone eli rälläkkä ja hiomalaikkoja saumojen siistimiseen
- tarvittavat suojavarusteet
Työvaiheet
1. Puhdista huolellisesti irrotettavan koripellin saumat
Pistehitsit paljastuvat yllättävän helposti vuosien saatossa kertyneen lian, ruosteen ja vanhan maali alta, kun puhdistustyön malttaa tehdä huolellisesti. Suorahiomakoneeseen kiinnitettävät erikokoiset lautasharjat ovat tässä työvaiheessa oivia apuvälineitä. Muista hankkia myös riittävän pienikokoisia teräsharjoja, jotta ahtaatkin paikat saa puhdistettua.
2. Lyö pistepuikolla keskitysreiät pistehitsiporanterän ohjurille
Kun kaikki pistehitsit ovat löytyneet, lyö niiden keskelle pistepuikolla riittävän syvä keskitysreikä pistehitsiporanterän pilottiohjuria varten. Keskitysreikä helpottaa pistehitsien irrottamista huomattavasti myös silloin, jos tarkoituksena on porata reiät auki tavallisella metalliporanterällä. Tarvittaessa pistepuikolla lyötyä merkkiä voi suurentaa pienellä 2-3mm poranterällä helpottamaan pistehitsiporanterän ohjaamista porattaessa.
3. Poraa reiät pistehitsien ympärille pistehitsiporanterällä
Pistehitsiporanterän teräväkärkinen jousitettu pilottiohjuri kohdistaa terän ja painuu terän varren sisään terän leikatessa reikää pistehitsin ympärille. Poraaminen kannattaa lopettaa heti, kun terä on mennyt päällimmäisen koripellin läpi. Tämän huomaa leikatun metallin värin muutoksesta, sillä saumojen välistä terän mukana nousee vanha pohjamaali tai siellä oleva ruoste.
Pistehitsiporanterän tai -leikkurin käytön paras puoli on siinä, että molemmat työn alla olevat koripellit jäävät poraamisen jälkeen ehjiksi. Itse pistehitsi jää kiinni alempaan kappaleeseen terän leikatessa siistin ympyrän pistehitsin ympärille.
4. Irrota pellit varovasti irti toisistaan
Usein koripellit on pistehitsien lisäksi jostain kohdasta kiinnitetty myös hitsaamalla tai liimaamalla. Hitsisaumojen hiominen auki onnistuu kulmahiomakoneeseen kiinnitetyllä hiomalaikalla, mutta suurena työkaluna rälläkällä tulee helposti hiottua peltiä sieltäkin, mistä ei ole tarkoitus. Paineilmatoimiseen suorahiomakoneeseen kiinnitetyllä kovametalliviilalla työ onnistuu tarkemmin ja turvallisemmin ilman kipinäsuihkua.
Koripeltejä toisistaan irrottaessa tulee olla varovainen, etteivät peltiosat pääse vääntymään, mikäli niitä on tarkoitus käyttää uudelleen. Taltat, puukot, erimuotoiset pihdit ja kärsivällisyys ovat hyviä työkaluja peltien lopullisessa irrottamisessa toisistaan.
5. Puhdista ja suojamaalaa pistehitseistä aukiporatut saumat
Puhdista ja tasoita lopuksi hiomalla irrotetun koripellin saumat ja suojaa saumat oikeilla pohjamaaleilla ennen peltiosan hitsaamista uudelle paikalleen.
Moniin harrasteautoihin on koripeltejä saatavina jälkituotanto-osina, mutta paras lopputulos syntyy käyttämällä alkuperäistä varaosaa tai ehjästä korista irtileikattua alkuperäistä peltiosaa, sillä vain silloin istuvuus paikalleen on taattu. Irrottaminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta palkitsee ja säästää aikaa irrotettua osaa uudelle paikalleen sovitettaessa.
Muista suojavarustus kaikissa työvaiheissa!
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0